پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

معاون اول رییس جمهور: مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نباید قربانی دعواهای سیاسی شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30306
سه شنبه، ۱۶ آبان، ۱۳۹۶ | 17:34

معاون اول رییس جمهور: مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نباید قربانی دعواهای سیاسی شود

معاون اول رییس جمهور با اشاره به فضاسازی های رسانه ای علیه مهندسی ژنتیک و علم بیوتکنولوژی، گفت: فناوری و دانشی با این درجه از اهمیت نباید قربانی دعواهای سیاسی شود و امنیت روانی جامعه به هم بخورد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر اسحاق جهانگیری که روز دوشنبه در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی سخن می گفت با تاکید بر ضرورت توسعه علم و فناوری در کشور و نیز لزوم دستیابی به دانش و فناوری های جدید، خاطر نشان کرد: جهت گیری اصلی نظام، توسعه علم و فناوری است و یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی نیز دانش بنیان کردن اقتصاد کشور است.

وی با یادآوری دستاوردها و پیشرفت های کشور در زمینه فناوری ها و تولیدات دارویی، بر لزوم توسعه علمی و دستیابی به فناوری های جدید در حوزه کشاورزی با رعایت حساسیت ها تاکید کرد و افزود: دست اندرکاران علم بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نباید به خاطر برخی فشارهای سیاسی و سخنان منتقدین، فعالیت خود را متوقف کنند بلکه باید شجاعانه و به دور از مسائل سیاسی، با استدلال منطقی و از موضع علمی، تردیدها و نگرانی های مخالفین را برطرف کرده و به جامعه آرامش خاطر بدهند.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: کسانی که به دلیل اطلاعات نادرست و غیر کارشناسانه با موضوع مهندسی ژنتیک و علم بیوتکنولوژی مخالفت داشته و دچار تردید هستند، اگر با استدلال های علمی و منطقی از سوی صاحبنظران این علم متقاعد شوند و نگرانی های آنها در این خصوص رفع شود، قطعاً به توسعه این علم کمک خواهند کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص عدم اجرای برخی مصوبات پیشین شورای ملی ایمنی زیستی،‌ اظهار داشت: به دلیل عدم پیگیری و اجرای برخی مصوبات، شاهد وقفه و تاخیر در پیشرفت کارها هستیم که لازم است رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حساسیت جدی این موضوع را دنبال کند تا عقب ماندگی های گذشته جبران شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون در زمینه بیوتکنولوژی و تولید محصولات تراریخته فرصت سوزی شده است، گفت: متاسفانه در این زمینه فضاسازی سیاسی شده در صورتی که مهندسی ژنتیک یک موضوع کاملاً علمی است که بسیاری از کشورهای جهان از دستاوردهای آن بهره مند شده اند.

در این نشست که وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند گزارشی از علل عدم اجرای برخی مصوبات شورای ملی ایمنی زیستی نظیر عدم ابلاغ لغو آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی و عدم ارائه گزارش پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی از سوی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد.

بررسی دستورالعمل اجرایی ایمنی زیستی دستگاه های اجرایی نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد دستورالعمل تمام دستگاه های اجرایی به منظور هماهنگی در کمیسیون هماهنگی مطرح و مبنای عمل قرار گیرد و گزارش آن در جلسه آتی ارائه شود.

در این جلسه گزارشی نیز از هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا ارائه شد. در این گزارش سابقه حضور جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف تشریح شد و دستاوردهای این اجلاس نظیر عضویت ایران در شورای حکام، عدم تصویب ممنوعیت ویرایش ژنومی و عدم تصویب آیین نامه بازدارنده آنالیز احتمال خطر، مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها