جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پایان چندین دهه حاکمیت یک دستورالعمل جهانی غذایی با یافته هایی بی سابقه: مصرف چربی ها سکته های قلبی را افزایش نمی دهد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30304
شنبه، ۲۰ آبان، ۱۳۹۶ | 09:29

پایان چندین دهه حاکمیت یک دستورالعمل جهانی غذایی با یافته هایی بی سابقه: مصرف چربی ها سکته های قلبی را افزایش نمی دهد!

 

فرشته هاشمی Bamdad1390@

یک مطالعه کوهورت بزرگ و اپیدمیولوژیک شهری و روستایی ، به رغم یافته های پژوهش های بی شمار پیشین درباره ارتباط مصرف چربی ها با افزایش بیماری های قلبی عروقی و مرگهای ناشی از آن که در طول دهه ها، بر یک دستورالعمل جهانی رژیم غذایی حکمرانی کرده اند، با بحث برانگیز دانستن این ارتباط ، دستورالعمل موجود را  به چالش کشیده و نیازمند تجدید نظر جدی خوانده است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، بیماریهای قلبی عروقی هم اکنون بیماری همه گیر جهانی و نخستین عامل مرگ و میر است که عمدتا (۸۰ درصد) کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط را تهدید می کند و رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل خطر آن شمرده شده است.

هدف این مطالعه جدید که توسط موسسه تحقیقات سلامت جمعیت در کانادا با همکاری محققانی از جهان از جمله ایران، انجام و نتایج آن در مجله بین المللی معتبر لنست منتشر شده است، بررسی ارتباط چربی ها (کل  اسیدهای چرب اشباع شده و چربی های غیراشباع) و کربوهیدرات با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی بر اساس تنوع گسترده جمعیتی جهان بوده است.

 

 

محققان در این مطالعه  مصرف غذای ۱۳۵ هزار و ۳۳۵  فرد ۳۵ تا ۷۰ سال بدون بیماری های قلبی عروقی  از ۱۸ کشور در ۵ قاره جهان شامل چهار کشور دارای درآمد پایین (بنگلادش، هند، پاکستان، و زیمبابوه) ، ۱۱ کشور دارای درآمد متوسط ( ایران، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، مالزی، فلسطین اشغالی، لهستان، آفریقای جنوبی و ترکیه)  و  سه کشور دارای درآمد بالا (کانادا، سوئد، امارات متحده عربی) را برای بررسی دقیق ارتباط مصرف مواد مغذی (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) با بیماری های قلبی عروقی ومرگهای ناشی از آن طی هفت سال مورد پیگیری قرار دادند.

شرکت کنندگان بر اساس مصرف مواد مغذی (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) و درصد انرژی تامین شده از مواد مغذی طبقه بندی شدند و سپس محققان، ارتباط بین مصرف کربوهیدرات و کل چربی ها را با بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر و نسبت خطر آن را مورد بررسی قرار دادند.

در طول هفت سال مطالعه، ۵ هزار و ۷۹۶ مرگ و ۴ هزار و ۷۸۴ بیماری مهم قلبی عروقی به ثبت رسید.

 

مصرف چربی ها ارتباطی با سکته های قلبی ندارند!

بررسی این تعداد مرگ و بیماری ثبت شده در طول این مطالعه مهم،  یافته های جالب و بی سابقه ای ارائه کرد که می تواند به سیطره الگوی رژیم غذایی جهانی حاکم بر ارتباط بیماری های قلبی عروقی و مرگهای ناشی از آن با مصرف چربی ها پایان دهد.

این یافته ها نشان داد مصرف مجموع چربی های  اشباع و غیراشباع شده با خطر ابتلا به سکته قلبی (انفارکتوس قلبی) یا مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی ارتباط ندارد اما مصرف کربوهیدرات بالا (بیش از ۶۰ درصد انرژی) با خطر بالای مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی همراه است.

به گزارش دیده بان علم ایران، مطالعه حاضر ، بر اساس همین شواهد جدید تاکید دارد که دستورالعمل های جهانی رژیم غذایی باید تجدید نظر شود.

چرا یافته های متعدد پیشین قابل تعمیم به کل جهان نیست؟

این مطالعه کوهورت بزرگ و اپیدمیولوژیک شهری و روستایی  که  نیمی از شرکت کنندگان در آن (۵۲ درصد) یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار بالا (حداقل ۶۰ درصد انرژی) بویژه از منابع تصفیه شده ( نان سفید و برنج سفید)  و یک چهارم نمونه ها بیش از ۷۰ درصد انرژی خود را از کربوهیدراتها دریافت کردند،  یافته های مطالعات پیشین مبنی بر ارتباط مصرف اسیدهای چرب اشباع شده با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را به  دلیل آن که در کشورهای با درآمد بالا (کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که در آن مصرف مواد مغذی بیش از حد رایج است، انجام شده، قابل تعمیم به سایر مناطق جهان که در آن ناهنجاریهای غذایی بیشتر است  نمی داند و با اشاره به این که  جمعیتهای آمریکای شمالی و اروپایی یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را مصرف می کنند در حالیکه جمعیت های دیگر رژیم  غذایی کربوهیدرات بسیار بالا را عمدتا از منابع تصفیه شده مصرف می کنند،  ارزش یافته های جدید را بسیار بالاتر از یافته های قبلی می داند.

هیچ شواهدی از اثرات مضر مصرف بالای چربی بر حوادث قلبی عروقی به دست نیامد

داده های این مطالعه شواهد بزرگی از ۱۸ کشور جهان  به دست می دهد که بر اساس آنها افزایش مصرف چربی ها با بیماریهای قلبی عروقی یا مرگ و میر همراه نیست و اعلام می کند که هیچ شواهدی از اثرات مضر مصرف بالای چربی ها بر حوادث قلبی عروقی به دست نیامده است و محدود کردن مصرف کل چربی ها به میزان کمتر از ۳۰ درصد انرژی  و مصرف چربی اشباع تا کمتر از ۱۰ درصد انرژی ، توصیه و حمایت نمی شود.

بر این اساس، مطالعه مهم  حاضر، ضمن تاکید بر محدود کردن مصرف بالای کربوهیدرات و ضرورت مصرف مقدار مشخصی کربوهیدرات برای پاسخگویی به نیاز به انرژی کوتاه مدت در فعالیتهای بدنی ، در عین حال، حذف محدودیتهای فعلی در مصرف چربی را حتی موجب بهبود سلامتی می داند  و این یافته جدید و مهم را ارائه می کند که خطر بیماریها ی قلبی و سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن با کاهش مصرف چربی افزایش نیز خواهد یافت !

این یافته ها همچنین با مطالعات انجام یافته مرتبط با رژیم مدیترانه ای که نشان دهنده کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در کسانی که روغن زیتون و آجیل مصرف می کنند همخوانی دارد.

مطالعه جهانی آینده نگر پیش رو، همچنین ارتباط بین مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات با بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در ۷ منطقه جغرافیایی شامل آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی ، خاورمیانه، جنوب آسیا، چین، جنوب شرق آسیا، آفریقا را بررسی کرده است.

مصرف سبزیجات نپخته خطر مرگ و میر ناشی از سکته قلبی را به شدت کاهش می دهد

به گزارش دیده بان علم ایران، یافته های مهم این مطالعه نان داد مصرف سبزیجات خام و نپخته به شدت با کاهش خطر مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی عروقی  در ارتباط است. همین ارتباط در مورد مصرف میوه ها و حبوبات با کاهش بیماری های قلبی و عروقی نیز  به دست آمده است. این درحالیست که به گفته محققان مصرف میوه ها، سبزیجات و حبوبات در بسیاری از جمعیت ها بویژه در کشورهای خارج از اروپا، یا ایالات متحده کم است که بخش عمده آن به دلیل عدم دسترسی مردم کشورهای فقیر به میوه ها و سبزیجات است و از سویی دیگر در حالیکه در آمریکا و کشورهای اروپایی سبزیجات به صورت خام مصرف می شوند، در کشورهای آسیا سبزیجات پخته مصرف می شوند.

این یافته ها تاکید دارند که مصرف سه وعده سبزیجات و میوه ها (۳۷۵ گرم در روز) و حتی مصرف متوسط آنها، مزایای بسیاری داشته و باعث کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی می شود.

 

وقت اصلاح سیاستهای غذایی در ایران است

دکتر احمد اسماعیل زاده، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره وضعیت مصرف دریافت درشت مغذی ها شامل چربی ها و کربوهیدرات در ایران به خبرنگار دیده بان علم ایران گفت: در کشور ما مردم ۶۰ درصد انرژی خود را از کربوهیدرات ها و ۲۵ درصد انرژی را از منابع انواع چربی  می گیرند. این درحالیست که متوسط دریافت انرژی از کربوهیدرات ها در دنیا بین ۴۰ تا ۴۵ درصد و از چربی ها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

مشکل عمده دریافت درشت مغذی ها در ایران چیست؟

وی مشکل عمده دریافت درشت مغذی ها در ایران را «کامل نبودن کربوهیدراتهای مصرفی» دانست و گفت: متاسفانه کمتر از ۵ درصد کربوهیدراتهای مصرفی در کشور، از نوع کامل و سبوس دار بوده و اغلب کربوهیدراتها از اقلامی غذایی مانند ماکارونی، نان سفید، کیک، بیسکوئیت،  برنج و شیرینی جاتی دریافت می شوند که فاقد سبوس هستند.

تبعات تشویق مردم ایران به مصرف کمتر چربی ها

به گفته دکتر اسماعیل زاده، از سویی دیگر در سیاستهای غذایی، مردم مدام به مصرف کمتر چربی ها تشویق شده اند و مصرف زیاد چربی برای سلامتی افراد خطرآفرین دانسته شده؛ در نتیجه مردم با دریافت کمتر منابع چربی،  بیشتر انرژی مورد نیاز خود را از کربوهیدراتها ، آن هم از کربوهیدراتهای تصفیه شده تامین می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:  تحقیقات نشان داده است که  مصرف کربوهیدراتهای تصفیه  شده از چربی های اشباع شده برای سلامت، به مراتب بدتر هستند.

مشکل از کجا آغاز شد؟

دکتر اسماعیل زاده یادآور شد: مشکل تاکید مداوم بر کاهش مصرف چربی ها به زمانی باز می گردد که مردم در طول سالهای پس از انقلاب، با کوپن های اقلام غذایی، عمدتا از روغن های جامد استفاده می کردند و ما مشکل نوع چربی مصرفی و نه مقدار چربی مصرفی داشتیم و سیاست غذایی کاهش مصرف چربی ها را بر همین اساس تعریف کردیم. درحالی که امروز مردم کشور ما روغن های مایع مصرف می کنند و چربی ها را به مقدار زیاد نمی خورند و این میزان تنها ۲۵ درصد است. در نقاط محروم کشور که وضع به مراتب بدتر است ، مردم روغن های هیدروژنی مصرف می کنند که برای سلامتی مضر است.

وی تاکید کرد: مردم  باید در روش تغذیه، به جای استفاده از کربوهیدراتهای بد، منابع انرژی خود را از کربوهیدراتهای کامل یا پروتئین ها تامین کنند.

 

از کنار نتایج مقاله لنست نمی توان به آسانی گذشت

دکتر اسماعیل زاده در ادامه، با اشاره به نتایج مقاله اخیر لنست که مصرف کربوهیدراتها را با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانسته اما ارتباط معکوسی را بین مصرف چربی ها با خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی گزارش کرده است، تاکید کرد: این یک مطالعه مهم جهانی از نوع کوهورت با جمعیت گسترده بوده است که نمی توان به آسانی از کنار نتایج مهم آن گذشت. از آن جا که عمده کشورهای مورد مطالعه در این تحقیق،  کشورهای کم درآمد بوده اند و کربوهیدراتهای  مصرفی در اکثر این کشورها از منابع تصفیه شده تامین می شود به همین دلیل  مصرف کربوهیدراتها در این تحقیق با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانسته شده است.

سیاستهای تغذیه ای کشور نیازمند اصلاح هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ما باید در سیاستهای تغذیه ای کشور ضمن توجه به مصرف کافی چربی ها و پرهیز از سوق دادن مردم به مصرف چربی های بد، بر کامل بودن کربوهیدراتها و استفاده از کربوهیدراتهای سبوس دار در رژیم غذایی  تاکید کنیم تا به سمت استفاده از  کربوهیدراتهای تصفیه شده نروند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مطالعه بزرگ محققان ایرانی و بین المللی در «لنست» نشان داد: پیشگیری اولیه ۵۰ درصدی از مرگهای قلبی عروقی با مصرف قرص «پلی پیل با آسپرین»

«چربی خون بالا» در جهان تغییر مسیر داد!/میزان «چربی خون» ایرانی ها اعلام شد

اگر این نشانه‌ها را دارید، مصرف میوه‌ و سبزیجات را جدی بگیرید!

عوام فریبی های چرب از “روغن بنفشه” تا “روغن طبیعت”/دم خروس تبلیغات مشکوک یک برند روغن خوراکی از حمله جریان خاص به وزارت بهداشت بیرون زد!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها