- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

«آرشیو رازی»، نخستین نشریه علمی پژوهشی ایران در انتظار ISI

سردبیر قدیمی ترین مجله علمی- پژوهشی کشور با بیان اینکه «آرشیو رازی» یک سال پیش از جنگ جهانی دوم منتشر شد، گفت: اکنون در هیات تحریریه این مجله چهره های برجسته ای از کشورهای مختلف حضور دارند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر رسول مدنی در خصوص انتشار مجله «آرشیو رازی» (Archives Of Razi Institute) در موسسه رازی اظهار کرد: این نخستین نشریه علمی پژوهشی کشور است که در سال ۱۳۱۷ شمسی برابر با ۱۹۳۹ میلادی یک سال پیش از جنگ جهانی دوم منتشر شده و انتشار آن تاکنون در موسسه رازی ادامه دارد و نشان دهنده تحقیقات ریشه دار و اهمیت نشر مجله علمی در این موسسه است.

وی گفت: «آرشیو رازی» ابتدا یک بار در سال منتشر می شد و در دوره هایی مانند جنگ جهانی دوم و زمان انقلاب مدت کوتاهی متوقف شد اما پس از آن چاپ مجله از سر گرفته شد و اکنون به صورت فصلنامه چاپ می شود.

مدنی، زبان مجله در سال های نخست انتشار را فرانسه عنوان کرد و با بیان اینکه بعدها به زبان انگلیسی تغییر کرد، افزود: از اقدامات انجام شده در سال های گذشته، چاپ چکیده مقالات به سه زبان فرانسه، انگلیسی و فارسی است که در نوع خود اقدام ارزشمندی شمرده می شود.

سردبیر «آرشیو رازی» با اشاره به اینکه آرشیو رازی تا امروز فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر نهاده است، افزود: ایراداتی از نظر کمی و کیفی و ترتیب نشر مجله تا سال ۱۳۸۹ وجود داشت که از این سال تا کنون هم از نظر ترتیب انتشار و هم از نظر کیفیت نشر تغییرات قابل توجهی را شاهد هستیم به طوری که امروز جزو نشریات برتر سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و دو سال پیاپی نیز نشریه برتر وزارت جهاد کشاورزی شده است.

وی درباره اعضای هیات تحریریه این مجله نیز به پنج عضو داخلی از دانشگاه های معتبر کشور و موسسه رازی همچنین چهار عضو خارجی از کشورهای دانمارک، فرانسه و آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: وجود اعضای هیات تحریریه خارجی که هر کدام در رشته خود صاحب نظر هستند به اعتبار مجله از نظر استانداردهای بین المللی افزوده است.

به گفته سردبیر مجله آرشیو رازی از جمله چهره های مطرح بین المللی عضو هیات تحریریه این مجله پروفسور “میشل پاپاف” از روسای قدیمی انستیتو پاستور فرانسه و چهره داخلی برجسته عضو هیات تحریریه رازی، پروفسور عباس شفیعی از دانشمندان بنام موسسه رازی است.

مدنی همچنین گفت: با تغییرات اعمال شده در این مجله، اکنون مجله آرشیو رازی در سایت استنادی اسکوپوس(رقیب اروپایی ISI) و سایت استنادی آی اس ای ( مرکز استنادی علوم جهان اسلام)، ثبت و تمهیداتی نیز برای ثبت در سایت آی اس آی (ISI) اندیشیده شده است.

تمام نسخه های مجله «آرشیو رازی» از شماره نخست این مجله قدیمی در ۷۹ سال پیش به صورت فایل پی دی اف در وبگاه این مجله به نشانی http://www.archrazi.com موجود است.

انتهای پیام