- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نصف ایران هفتاد سالگی را نمی بینند!/ ملک زاده: خبری خوش اما در راه است

آمار رسمی در ایران می گوید: تنها در سال ۲۰۱۶، ۵۷ درصد مرگ مردان و ۴۹ درصد مرگ زنان ایرانی زودرس بوده است!

 

به گزارش دیده بان علم ایران، مرگهای زودرس در ایران با  ۸۱.۳ ميليون نفر جمعیت، درآمد ناخالص  ۱۶  هزار دلاری ، نرخ باروري ۱٫۹ و  متوسط سال هاي تحصيل ۱۰٫۴ سال ، در حالی هنوز از نگرانی های جدی نظام سلامت است که سن امید به زندگی ایرانیان همچنان رو به افزایش است.

نگاه کنید:

اميد به زندگي در زمان تولد در ايران از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶

 

همان گونه که در این شکل پیداست،  نرخ امید به زندگی در ایران از ۷۱.۱ سال در زنان و ۶۵.۲ سا ل در مردان طی سال ۱۹۹۰ به ۷۸.۴ سال در زنان و ۷۳.۸ سال در مردان طی سال ۲۰۱۶ ارتقا یافته است.

پیش بینی می شد امید به زندگی  در زنان در سال ۱۹۹۰،  ۷۰.۴ سال باشد  که نشان از افزایش عدد مورد انتظار داشته و برای  ۲۰۱۶،  ۷۸.۴ سال پیش بینی شده بوده که به همین رقم نیز رسیده است.

امید به زندگی مورد انتظار در مردان نیز در سال ۱۹۹۰، ۶۵.۵ سال بوده که با کمی کاهش ، ۶۵.۲ سال ثبت شده و در سال ۲۰۱۶ امید به زندگی مورد انتظار در مردان ۷۲.۱ سال بوده که به ۷۳.۸ سال رسیده و در مجموع آمار و ارقام، نشان از افزایش امید به زندگی در زنان و مردان ایرانی از رقم پیش بینی شده دارد.

 

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت

 

طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ چه تعداد ایرانی فوت کردند؟

برای پاسخ به سوال بزرگ علت وداع زودهنگام ایرانی ها با زندگی، ابتدا نگاهی می افکنیم به روند مرگ و میر در ایران: آماری که دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت ، مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران و از نویسندگان همکار در مطالعه جهانی بار بیماری ها، در گفت وگو با دیده بان علم ایران، از مرگ و میر در ایران طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ ارائه کرده است نشان می دهد که تعداد ۳۶۰ هزار مرگ (۲۱۹ هزار در مردان و ۱۴۱ هزار در زنان) در سال ۲۰۱۶ در ایران رخ داده است که معادل ۴۴۳ مورد مرگ به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این درحالیست که در سال ۱۹۹۰ ،۳۴۰ هزار مرگ رخ داده که معادل ۶۰۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر بوده و روندی کاملا طبیعی را طی کرده است.

 

 

نرخ استاندارد شده سنی مرگ و میر در ایران چه می گوید؟

این مقیاس روند مرگ و میرها را به دلیل آن که بر اساس سن جمعیت یک کشور محاسبه می کند، دقیق تر نشان می دهد :

نرخ استاندارد شده سني مرگ و مير در ايران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶

کاهش ۲۷ درصدی نرخ مرگ و میر در ایران بر اساس نرخ استاندارد شده سنی

 نگاهی به نرخ استاندارد شده سنی مرگ و میر در ایران نشان می دهد که این نرخ در سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ تقریبا روند ثابتی را طی کرده است؛ بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به دنبال بروز چند زلزله شدید، اندکی رشد یافته و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶  شیب نزولی خود را به عللی همچون افزایش بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی و دسترسی بیشتر به خدمات سلامت، کاهش مرگ و میر کودکان و مادران  و کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای،  ادامه داده و ۲۷ درصد کاهش یافته است:

 

نمودار نرخ استاندارد شده سني مرگ و مير در ايران به تفکيک جنسيت از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶

مردان

 

نمودار نرخ استاندارد شده سني مرگ و مير زنان در ايران  از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶

 

 

کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک و ۵ سال در ایران

دکتر ملک زاده، گریزی نیز به روند مرگ و میر کودکان زیر یک و  زیر ۵ سال در ایران می زند: در ایران نرخ مرگ و مير کودکان زير يک سال به ازاي هر هزار تولد زنده، از ۵۳.۴  مرگ در ۱۹۹۰ به ۱۵.۱ مورد مرگ در سال ۲۰۱۶ کاهش پيدا کرده است. در همين مدت زمان، نرخ مرگ و مير زير ۵ سال به ازاي هر هزار تولد زنده از ۶۷.۴ درصد به ۱۷.۸ درصد رسیده است.

نمودار روند مرگ و مير کودکان در ايران از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶

 

نمودار تعداد مرگ ناشي از کليه علل در ايران به تفکیک زنان و مردان از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ادامه به روند مرگ و میر زنان و مردان طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶  پرداخت و گفت: شمار مرگ و میر مردان در سال ۱۹۹۰ ، ۲۰۰ هزار نفر و زنان ۱۴۰ هزار نفر بوده که در سا ل ۲۰۱۶ به ترتیب به ۲۱۹ هزار مرگ در مردان و ۱۴۱ هزار مرگ در زنان رسیده است و مجموع مرگها از ۳۴۰ هزار در ۱۹۹۰  به ۳۶۰ هزار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. این افزایش، طی ۲۶ سال کاملا طبیعی است، اما اگر نرخ مرگ و میر را در مقیاس استاندارد شده سنی در ایران بررسی کنیم، این نرخ،  ۲۷ درصد کاهش یافته است.

 

علل کلی مرگ و میر در ایران

اما مرگهایی که دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت، روند آن را در میان بزرگسالان و نیز کودکان زیر یک سال و زیر ۵ سال تشریح کرده، عمدتا به کدام علل کلی بوده است؟

 

نمودار مرگ و مير به تفکيک علل کلی در ايران از  ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶

 

به گفته وی، در بین علل کلی مرگ و میر در ایران درحالیکه سهم بیماری های غیرواگیر در سال ۱۹۹۰ نزدیک به ۵۰ درصد، بیماریهای واگیر بیش از ۲۰ درصد و تصادفات جاده ای بیش از ۳۰ درصد بوده است، در سال ۲۰۱۶ بیماری های غیرواگیر سهم ۸۰ درصدی، بیماری های واگیر سهم بیش از ۱۰ درصدی و تصادفات جاده ای سهم کمتر از ۱۰درصد داشته است.

 

۱۰ علت مهم مرگ در ايران در سال ۲۰۱۶

 

دکتر ملک زاده در ادامه تشریح علل مرگ و میر ایرانی ها و  پس از اشاره به علل کلی، به ۱۰ علت مهم مرگ و میر در کشور می پردازد: بر اساس مطالعه جهانی بار بیماریها، ۱۰ علت مهم مرگ و میر در ايران طی سال ۲۰۱۶ شامل بيماري ايسکميک قلبي، سکته مغزي، تصادفات جاده‌اي، پرفشاري خون، آلزايمر، ديابت، بيماري مزمن انسدادي ريوي، بيماري مزمن کليوي، ساير بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان معده بوده اند.

یکه تازی بيماري ايسکميک قلبي در مرگ ایرانی‌ها با سهم ۲۵ درصدی

وی افزود: نگاهی کلی به علل ده گانه مهم مرگ و میرها در ایران نشان می دهد از سال ۲۰۰۵ تاکنون، بيماري ايسکميک قلبي در تمامي سال‌ها اولين علت مرگ در ایران بوده است. در سال ۲۰۱۶ اين بيماري ، بيش از ۲۵ درصد از کل مرگ و ميرها (معادل بيش از ۹۰ هزار مرگ) را به خود اختصاص داده است. به عبارت ديگر، از هر ۴ مورد مرگ در ايران، يک مورد از بيماري ايسکميک قلبي ناشي مي‌شود و اين نسبت در زنان و مردان تفاوت ندارد.

صعود سکته مغزی به رتبه دوم علل مرگ ایرانی‌ها با ۲۹ هزار مرگ در ۲۰۱۶

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶، سکته مغزي از رتبه سوم به رتبه دوم علل مرگ و میر ایرانی‌ها صعود کرده است. در سال ۲۰۱۶، سکته مغزي علت حدود ۲۹ هزار مرگ بوده است.

تصادفات جاده ای، بیماری فرهنگی جا خوش کرده در بین بیماریهای جسمی علل مرگ و میر

 وی افزود: تصادفات جاده‌اي عامل بيش از ۲۶ هزار مرگ در ايران بوده اند. تصادفات جاده اي به عنوان سومین عامل مرگ و میر ایرانی ها،  از رتبه دوم به رتبه سوم تنزل کرده است.

سهم بالای فشار خون در مرگ و میر ایرانی ها

نویسنده همکار در مطالعه جهاتی بار بیماریها همچنین گفت: فشار خون طی تمام سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ رتبه چهارمی خود را در علل مهم مرگ و میر ایرانی ها  حفظ کرده است. این بیماری، در سال ۲۰۱۶، مسوول بيش از ۷۹ هزار مرگ در ايران در تمامي سنين و دو جنس (۴۵ هزار مرگ در مردان و ۳۴ هزار مرگ در زنان) بوده است.

صعود آلزایمر در علل مرگ ایرانی ها

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت اما، آلزایمر به عنوان پنجمین علت مهم مرگ و میر در ایران از رتبه هفتم در ۲۰۰۵ به رتبه پنجم در ۲۰۱۶ صعود کرده است.

بر اساس مطالعات انجام شده، شیوع بیماری دمانس در ایران طی دهه اخیر افزایش یافته و میزان مرگ و میر ناشی از آن حدود پنج برابر شده است؛ تخمین زده می‌شود در حال حاضر ، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۶۰ سال ایران، مبتلا به «دمانس» باشند که آلزایمر یکی از مهمترین اشکال آن است.

یکه تازی دیابت در بیشترین افزایش مرگ از سال ۲۰۰۵ تا کنون 

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دیابت درحالیکه نهمين علت مرگ و مير در کشورهايی با درآمد کم و متوسط در سال ۲۰۱۶ بوده است در سال ۲۰۰۶،  هفدمين علت مرگ در اين کشورها به شمار می‌رفته است. ديابت علت ۱٫۴۳ ميليون مرگ در سال ۲۰۱۶ بوده که در مقايسه با سال ۲۰۰۶ حدود ۳۱ درصد افزايش پيدا کرده است.

نگاهی به آمار مرگ و میر در ایران نشان می دهد: بيشترين افزايش تعداد مرگ از سال ۲۰۰۵ در ديابت ديده مي شود که از رتبه دهم به جايگاه ششم  علت مرگ در ۲۰۱۶ رسيده است. اين بيماري در سال ۲۰۱۶ عامل بيش از ۱۴ هزار مرگ بوده است.

افزایش قابل توجه سهم بیماری‌ مزمن انسدادی ریوی و بیماری مزمن کلیوی در مرگ و میرها

دکتر ملک زاده با استناد به یافته های مطالعه جهانی بار بیماری ها به دیده بان علم ایران گفت: بیماری های مزمن ریوی هفتمین و بیماری های مزمن کلیوی هشتمین علت مهم مرگ و میر ایرانی ها در حال حاضر هستند. در سال ۲۰۰۵ رتبه بیماری های مزمن ریوی در علل مرگ و میر ۱۳ بوده که به رتبه هفتم صعود کرده است.

به گفته وی همچنین بیماری های مزمن کلیوی از رتبه ۱۱ در سال ۲۰۰۵ به رتبه هشتم در سال ۲۰۱۵ صعود کرده  و افزايش قابل توجهي در رتبه بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريوي با ۹۶۰۰ مرگ در ۲۰۱۶ و بيماري مزمن کليوي با ۹۳۰۰ مرگ در همین سال را نشان می دهد.

سهم سایر بیماری های قلبی عروقی در علل مهم مرگ  ایرانی ها

معاون تحقیقات وزیر بهداشت ، گفت: سایر بیماری های قلبی نهمین علت مرگ و میر ایرانی ها را به خود اختصاص داده است. رتبه این دسته از بیماری ها در مرگ و میر ایرانی ها در سال ۲۰۰۵ هشتم بوده که در سال ۲۰۱۶ به رتبه نهم کاهش یافته است. این بیماری ها شامل سایر بیماری های نارسایی قلبی، نارسایی های مادرزادی، بیماری های رماتیسمی و … هستند.

 

مرگ ۵۴ هزار ایرانی در ۲۰۱۶ با سرطان ها/ سرطان معده عامل ۹ هزار مرگ

به گفته محقق برجسته سرطان شناسی در ایران، در سال ۲۰۱۶، مجموعه سرطان‌ها عامل بيش از ۵۴ هزار مرگ در دو جنس و تمامي سنين بوده‌اند که سرطان معده دهمین علت مهم مرگ و میر ایرانی ها و عامل ۹ هزار مرگ و مرگبارترین سرطان بوده است. رتبه سرطان معده در مرگ و میرهای سال ۲۰۰۵ ، ۱۲ بوده که در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۱۰ صعود کرده است.

 

بیماری هایی که از فهرست ۱۰ گانه علل مهم مرگ و میر ایرانی ها خارج شدند

دکتر ملک زاده در ادامه نگاهی به روند تحولات علل مرگ و میر ایرانی ها طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ دارد : این روند نشان می دهد زایمان های زودرس در سال ۲۰۰۵ پنجمین عامل مرگ و میر در ایران بوده است که در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۱ را داشته و نشان از کاهش ۶ پله ای مرگ و میر در ایران به این علت و خروح از فهرست ۱۰ گانه در ۲۰۰۵ دارد.

وی تصریح کرد: همچنین عفونتهای دستگاه تنفسی تحتانی که در سال ۲۰۰۵ رتبه نهم مرگ و میر ایرانیان را داشته به رتبه ۱۲ در سال ۲۰۱۶ رسیده که نشان از کاهش ۳ پله ای مرگ و میر بر اثر این بیماری است.

وی گفت: نواقص مادرزادی نیز که رتبه ۶ مرگ و میر در سال ۲۰۰۵ را داشته در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده که این نیز نشان از کاهش ۷ پله ای مرگ و  میرها به این علت دارد.

کدام بیماری ها به فهرست جدید علل مهم مرگ و میر ایرانی ها اضافه شدند؟

معاون تحقیقات وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در مجموع سه عامل زایمان زودرس ، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و نواقص مادرزادی طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ از فهرست عوامل مهم مرگ و میر ایرانی ها خارج شده و بیماری های مزمن ریوی، بیماری های مزمن کلیوی و سرطان معده به جمع این عوامل مهم مرگ و میر اضافه شده اند.

 

واقعیت تلخ مرگهای زودرس در ایران: نیمی از ایرانی ها به ۷۰ سالگی نمی رسند!

 

اما روند مرگ و میر در ایران علی رغم طبیعی بودن و حتی روند کاهشی داشتن، با یک واقعیت بسیار تلخ رو به روست: ۵۵ درصد ایرانی ها، زیر ۷۰ سال می میرند و ۳۵ درصد ایرانی هایی که بر اثر سکته قلبی فوت می کنند، زیر ۵۵ سال هستند!

شاید شما نیز بارها آمار مرگهای زودرس در ایران را از مقامات بهداشتی کشور شنیده باشید:

تنها در سال ۹۴، ۹۰ هزار ایرانی ،  زیر ۵۵ سال فوت کرده اند. این آمار اگر اندک تعمقی در آن صورت گیرد، بسیار تکان دهنده است. می توان گفت مثلا در یک سال، معادل کشته های سه زلزله مهیب در حد زلزله بم با ۳۵ هزار فوتی، مرگ بسیار زودرس (زیر ۵۵ سال ) بر اثر سکته قلبی داشته ایم!

 

۸۱ درصد مرگهای ۱۹۹۰ در ایران زودرس بوده است!

 

 

نگاهی به آمار مرگهای زودرس در ایران در سال ۱۹۹۰ نشان می دهد: از بین ۳۴۰ هزار مرگ ، ۲۷۷ هزار مرگ، معادل ۸۱ درصد مرگها زودرس (زیر ۷۰ سال ) بوده است. به عبارتی، ۸۲ درصد مرگهای مردان  ( معادل ۱۶۴ هزار مرگ)  و ۸۰ درصد مرگهای زنان ( معادل ۱۱۳ هزار مرگ)  زودرس بوده است

۵۷ درصد مرگ مردان و ۴۹ درصد مرگ زنان ایرانی در ۲۰۱۶ زودرس بوده است

همچنین در سال ۲۰۱۶ ، از مجموع ۳۶۰ هزار مرگ، ۱۹۳ هزار مرگ معادل ۵۳ درصد از کل مرگها زودرس (زیر ۷۰ سال) بوده است که از این تعداد مرگ زودرس،  ۱۲۴ هزار مرگ مردان ( ۵۷ درصد از کل مرگهای مردان)، و ۶۹ هزار مرگ  زنان ( ۴۹ درصد از کل مرگهای زنان) زودرس بوده است

این ارقام اگرچه نشان می دهد که مرگهای زودرس در ایران روند کاهشی داشته است  اما چنانچه دکتر ملک زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت تاکید می کند تعداد مرگهای زودرس در ایران همچنان بسیار بالا و موجب نگرانی فراوان است و کاهش مرگهای زودرس در ایران باید یکی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت باشد.

 

اما از این آمار مهمتر، علل مرگهای زودرس در ایران است.

 

 نمودار  ۱۰ علت مهم مرگ زودرس در ايران در سال ۲۰۱۶

به گفته دکتر ملک زاده، ایسکمیک قلبی، تصادفات جاده ای، تولدهای زودرس، نواقص مادرزادی، بیماری های مغز و اعصاب، فشار خون، دیابت، عفونت دستگاه تنفس تحتانی، آسیب به خود، سایر بیماری های قلبی عروقی مهمترین علل مرگهای زودرس در ایران هستند.

 

کدام بیماری ها برای مرگهای زودرس در ایران رقابت می کنند؟

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه در ایران، با نگاهی به  آمار سال ۲۰۰۵ و مقایسه آن با سال ۲۰۱۶ رتبه بندی بیماری ها در مرگهای زودرس را چنین شرح می دهد:

ایسکمیک قلبی که اکنون متهم اول مرگهای زودرس در ایران است در سال ۲۰۰۵ رتبه دوم را داشته و در ۲۰۱۶ به رتبه نخست رفته است.

تصادفات جاده ای که اولین عامل مرگ زودرس در ایران طی سال ۲۰۰۵ بوده است به رتبه دوم مرگهای زودرس در حال حاضر تنزل کرده است.

سه عامل تولد زودرس، نواقص مادرزادی، بیماری های مغز و اعصاب جایگاه خود را در این رتبه بندی حفظ کرده اند.

فشار خون که متهم دهم در علل مرگهای زودرس ۲۰۰۵ بوده،  اکنون متهم ششم است و ۴ پله در فهرست بالا رفته است.

دیابت از رتبه ۱۳ علل مرگ و میر زودرس ایرانی ها در سال ۲۰۰۵ با ۵ پله صعود، به رتبه هفتم رسیده و نشان از روند پیشتازانه این بیماری در ایران دارد.

عفونت دستگاه تنفس تحتانی از رتبه هفتم در ۲۰۰۵ به رتبه هشتم مرگ و میرهای زودرس رسیده است.

آسیب به خود از رتبه هشتم در سال ۲۰۰۵ به رتبه نهم عقب نشینی کرده است.

همچنین سایر بیماری های قلبی عروقی از رتبه ششم در فهرست عوامل مرگهای زودرس سال ۲۰۰۵ به رتبه دهم سقوط کرده و نشان از کاهش مرگ و میر زودرس به علت سایر بیماری های قلبی عروقی دارد

 

سرعت پیشروی هیچ بیماری در علل مرگهای زودرس به اندازه دیابت و فشار خون بالا نبوده است

روند صعود و سقوط بیماری ها در مرگهای زودرس ایرانی ها حکایت از آن دارد که سرعت پیشروی هیچ بیماری در مرگهای زودرس ایرانی ها به اندازه دیابت و فشار خون بالا نبوده است. به طوری که این دو بیماری هر یک، ۵ و ۴ پله در رتبه بندی فهرست ۱۰ گانه علل مرگ و میر زودرس صعود کرده اند.

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت پیش از این بارها هشدار داده است که ۳۰ درصد ایرانی ها به استقبال دیابت رفته اند و بیش از ۱۰ درصد ایرانی ها مبتلا به دیابت هستند.

به گفته وی همچنین حدود نيمي از ایرانیانی که به سن ۵۰ سالگي و بالاتر مي رسند داراي فشارخون بالا هستند.

 

۱۰ علت عمده مرگ و مير زودرس در زنان ایرانی

نکته مهم دیگری که دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به آن اشاره می کند این است  که رتبه بندی علل عمده مرگهای زودرس در زنان و مردان ایرانی تا حدودی متفاوت است.

به گفته وی، ایسکمیک قلبی، بیماری های مغز و اعصاب، فشار خون بالا، آلزایمر، دیابت، تصادفات جاده ای، سایر بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن کلیوی، نواقص مادرزادی و تولدهای زودرس از مهمترین علل مرگهای زودرس در بین زنان ایرانی است

 

۱۰ علت عمده مرگ و مير  زودرس در مردان ایرانی

اما رتبه بندی مهمترین علل مرگهای زودرس مردان ایرانی نشان می دهد ایسکمیک قلبی، تصادفات جاده ای، بیماری های مغز و اعصاب، فشار خون، آلزایمر، بیماریهای مزمن انسدادی ریوی ، سرطان معده، بیماری های مزمن کلیوی و تولدهای زودرس، ۱۰ علت مهم مرگ و میرهای زودرس در بین مردان ایرانی طی سال ۲۰۱۶ بوده است

 

این همه مرگ زودرس! چرا؟

دکتر ملک زاده وقوع مرگهای زودرس در جهان را عمدتا (۸۰ درصد) مربوط به کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط  و کاهش مرگهای زودرس را یکی از اهداف توسعه پایدار تا ۲۰۳۰ می داند.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت عوامل خطر مرگهای زودرس در ایران را فشار خون بالا، چربی خون ، قند خون، چاقی و اضافه وزن، بی تحرکی، مصرف نمک به مقدار دو برابر متوسط جهانی، مصرف تریاک و دخانیات، مصرف الکل، تغذیه ناسالم و عدم استفاده از سبزیجات و میوه های تازه و سوابق ژنتیکی بر شمرد.

وی به یک نکته مهم در این باره اشاره می کند: وقتی گفته می شود ایسکمیک قلبی عامل نیمی از مرگهای زودرس در ایران است و سبب شده سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین تر از میانگین کشورهای اروپایی باشد بدان معناست که اگر ما بتوانیم مانع سکته های قلبی در ایران شویم یعنی مشکل نیمی از مرگهای زودرس را حل کرده ایم.

 

نظام سلامت در انتظار خبری امیدبخش برای کاهش مرگهای زودرس

دکتر ملک زاده تاکید کرد: هر چه سن امید به زندگی افزایش یابد، مرگهای زودرس در کشور نیز کاهش خواهد یافت.

مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، از دستاوردی در زمینه کاهش مرگهای زودرس خبر می دهد که به گفته وی، امیدهای زیادی را در پیشگیری از بخش عمده ای از مرگهای زودرس ایرانی ها ایجاد خواهد کرد. دستاوردی که گزارش بعدی به آن خواهد پرداخت.

انتهای پیام