جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

«ژئوپارک زمین‌لغزش سیمره‌» ایران ثبت جهانی می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:30016
یکشنبه، ۱۴ آبان، ۱۳۹۶ | 10:36

«ژئوپارک زمین‌لغزش سیمره‌» ایران ثبت جهانی می شود

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان با بیان این که زمین‌لغزش سیمره ایران یک رویداد بی‌همتا در جهان است که گونه‌های زیادى از پدیده‌های لغزش را نمایش می‌دهد و یکى از شگفتی‌های زمین‌شناختی ایران محسوب می‌شود که ظرفیت جذب زمین گردشگران زیادی را دارد، از روند رو به پیشرفت ثبت جهانی ژئوپارک زمین‌لغزش سیمره‌ خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران احدالله فاضلی با بیان این‌که یکی از برنامه‌های اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان، مطالعه پراکندگی ژئوشیمی منگنز در رادیولاریت‌های نورآباد است،افزود: مطالعه پراکندگی ژئوشیمی منگنز در نورآباد لرستان آغاز شده است.

وی گفت: رادیولاریت‌ در اصطلاح به مجموعه‌ای از چرت‌های قرمز، خاکستری و تقریباً سبزرنگ و نیز شیل‌های قرمز و سبز و آهک‌های سیلیسی به همراه توده سنگ‌های بازی و اولترا بازی گفته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اکتشافات و ارزیابی ذخائر منگنز نسبت به بسیاری از مواد معدنی دیگر مشکل‌تر است، خاطرنشان کرد:  این کانسارها معمولاً به صورت پراکنده و کوچک هستند و این عنصر به دلایل اقتصادی و داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ویژه یکی از فلزات استراتژیک محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی لرستان منگنز در صنایع فولاد و ذوب‌آهن و تولید فروآلیاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد و منگنز کاربردهای غیرمتالوژیکی متعددی از جمله در تولید باتری‌های خشک و شیمیایی، افزودنی‌های کودهای کشاورزی و صنایع کبریت‌سازی نیز دارد.

در ادامه فاضلی از بررسی زمین‌شناسی مهندسی رسوبات دریاچه‌ای زمین‌لغزش سیمره خبر داد و گفت: هم اکنون در اداره کل زمین‌شناسی این استان چند پروژه با اعتبار ملی در دست اقدام داریم که پیگیری می‌شوند.

وی اضافه کرد: یکی از این فعالیت‌ها بررسی زمین‌شناسی مهندسی رسوبات دریاچه‌ای زمین لغزش سیمره است و در این مطالعه روی فرونشست دشت پلدختر تأکید داریم.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان با بیان این‌که این مطالعات پایه‌ای در راستای ثبت جهانی ژئوپارک زمین لغزش سیمره است، افزود: اعتبار این طرح ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده و  مطالعه فرونشست دشت پلدختر نیز برای بررسی وضعیت این دشت انجام می‌شود تا مشخص شود که در چه موقعیتی قرار دارد.

به گفته فاضلی با مشخص شدن وضعیت دشت، اقدامات لازم ترمیمی تعیین می‌شود و همچنین مطالعات زمین‌شناختی در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی به کار گرفته می‌شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها