پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نتایجی از نشست لنست در تهران: هر درجه افزایش دمای جهانی، میزان تولید برنج را ۱۰ درصد کاهش می دهد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29940
شنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۶ | 14:17

نتایجی از نشست لنست در تهران: هر درجه افزایش دمای جهانی، میزان تولید برنج را ۱۰ درصد کاهش می دهد

براساس یافته های یک تحقیق بین المللی هر درجه افزایش دمای جهانی در نتیجه تغییر اقلیم می تواند به شش درصد کاهش تولید گندم و ۱۰ درصد کاهش تولید برنج منجر شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، نتایج این پژوهش در نشست اخیر موسسه بین المللی لنست (Lancet) که همزمان با نشست های تخصصی در بیست کشور جهان از جمله انگلستان، استرالیا، برزیل، آمریکا، چین، کانادا، آلمان، ایرلند و اسپانیا در تهران برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


در این نشست، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی بر وجود قوانین و مقررات در کشور برای اجرایی کردن راهکارهای عملی و مدیریتی با هدف تبدیل تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم به فرصت با تاکید بر اصول اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

وی افزود: با اجرای راهکارهای مربوط می توان تاثیرات منفی تغییر اقلیم بر سلامت را به حداقل رساند.


همچنین، پروفسور هیو مونتگمری، نایب رئیس کمیسیون تغییر اقلیم و بهداشت عمومی Lancet تاریخچه و زمینه همکاری های بین المللی در چهارچوب کمسیون لنست از قبیل تغییر اقلیم، بهداشت عمومی، امنیت غذایی، انرژی و … را تبین کرد.


وی در ادامه بیان کرد: همکاری موسسه بین المللی Lancet و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی امری راهبردی و موثر در برنامه ریزی های آینده به منظور تبدیل تهدیدها به فرصتها است.


در ادامه این نشست، بر اساس برنامه زمان بندی شده نشست ضریع زارع، رئیس اداره امور بین الملل محیط زیست و انژی وزارت امور خارجه، مصطفی قانعی رئیس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، اردشیر خسروی، مدیر کل آمار اطلاعات معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مازیار مرادی لاکه، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی ایران، فریدون عوفی، عضو هیات علمی و مدیرگروه بوم شناسی دریا موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، محمدحسین نیکنام، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و میثم طباطبائی، رئیس کمیته سوختهای زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خلاصه یافته های اخیر ملی و بین المللی کمسیون Lancet در زمینه تغییر اقلیم، بهداشت عمومی، امنیت غذایی، انرژی و … ارائه کردند.


از جمله مهترین یافته های علمی محققان ایرانی و بین المللی که در این نشست به آن اشاره شد می توان به این موارد اشاره کرد که «در ۱۵ سال گذشته ۱۲۵ میلیون نفر به تعداد افراد متاثر از پیامد گرمایش جهانی افزوده شده است»، «میزان ذرات معلق کوچکتر از ۲٫۵ میکرون در ۸۷ درصد شهرهای جهان از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی(WHO) بالاتر است که این میزان به مراتب از آمار قبلی بالاتر است»، کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه مهمترین چالش قرن بیست و یکم است و هر درجه افزایش دمای جهانی در نتیجه تغییر اقلیم می تواند منجر به ۶ درصد کاهش تولید گندم و ۱۰ درصد کاهش تولید برنج شود» و «در ۹۰ سال آینده به دلیل افزایش سطح آب دریا ها در نتیجه ذوب یخهای قطبی، بیش از یک میلیلارد نفر از جمعیت جهان مجبور به مهاجرت خواهند شد».


همچنین از دیگر یافته ها نیز ذکر این موارد ضروری است که «طی ۱۵ سال گذشته در بخش کشاورزی بهره وری کار به میزان ۵٫۳ درصد در نتیجه پدیده گرمایش جهانی کاهش یافته است که این امر می تواند شرایط زندگی و استغال در جوامع روستایی را به مخاطره اندازد» و همچنین «میزان بروز حوادث متاثر از تغییرات آب و هوایی در ۱۵ سال گذشته ۴۶ درصد اقزایش داشته است که این امر منجر به خسارتهای اقتصادی به میزان ۱۲۹ میلیارد دلار شده است و لازم به ذکر است که ۹۹ درصد از این خسارتها به کشورهای با درآمد پایین تحمیل شده است».


نتایج این تحقیق بین المللی در آخرین شماره مجله بین المللی The Lancet با ضریب تاثیر ۴۸ در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراخوان حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد استارتاپ و هسته‌ فناور

کمبود بیش از ۴۳ میلیون مراقب بهداشتی در جهان/ شکاف ۱۰ برابری کشورهای برخوردار و کم درآمد

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

مطالعه بزرگ محققان ایرانی و بین المللی در «لنست» نشان داد: پیشگیری اولیه ۵۰ درصدی از مرگهای قلبی عروقی با مصرف قرص «پلی پیل با آسپرین»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها