چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

چالش طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال‌های مغزی برگزار می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29906
شنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۶ | 12:05

چالش طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال‌های مغزی برگزار می شود

“طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال‌های مغزی” عنوان یک چالش نوآورانه است که با همکاری مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با همکاری یک شرکت طراحی فناور چالش نوآوری «طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال‌های مغزی» را برگزار می‌کند.


چالش‌های نوآوری و فناوری که نخستین دوره آن در مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا و در بستر پلتفرم نوآوری باز آی‌چلنج در حال برگزاری است، می‌کوشد مشکلات کلیدی بنگاه‌های صنعتی یا نیازهای فناورانه صنایع مختلف کشور را از طریق جلب مشارکت پژوهشگران و فناوران ایرانی برطرف کند.


اما مساله و هدف محوری این چالش نوآوری توسعه روش‌های عملیاتی برای «طراحی و ساخت الکترودهای خشک با قابلیت استفاده در ثبت سیگنال‌های مغزی» توسط شرکت‌های خلاق و نوآور، پژوهشگران، مخترعان و فناوران، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از داخل و خارج کشور است.


در پزشکی بالینی سال‌هاست که سیگنال‌های الکتریکی مغز انسان که با کمک دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت می‌شود برای تشخیص آسیب مغزی، اختلالات روانی، مطالعه خواب و موارد متعدد دیگری کاربرد دارند.

امروزه نیز به‌کارگیری امواج مغزی برای کنترل دستگاه‌ها، مقابله با اختلال‌های عصبی و رفع اختلال‌های فیزیکی همچون فلج‌شدگی اندام‌ها به طور فزاینده‌ای در حال توسعه است و به طور متداول ثبت این سیگنال‌ها به کمک الکترودهایی روی پوست سر و یک لایه ژل که به منظور کاهش امپدانس بین سطح الکترود و پوست استفاده می‌شود، انجام می شود. اما وجود ژل در این سامانه‌ها معایبی مانند خشک‌شدگی، چسبندگی بالا و مشکلات تمیزکردن را در پی دارد که مانعی در مسیر توسعه کاربردهای نوظهور این فناوری نیز به شمار می‌آید. از این رو امروزه نسل جدیدی از الکترودها با عنوان «الکترود خشک» مورد توجه قرار گرفته است که هدف اصلی این چالش  نیز هستند و دیگر نیازی به استفاده از ژل و آماده‌سازی پوست ندارند.


در این راستا مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با همکاری شرکت «طراحی نگاراندیشگان» به دنبال توسعه روش‌های طراحی و ساخت الکترودهای خشک ثبت‌کننده سیگنال‌های مغزی توسط پژوهشگران و فناوران داخل و خارج کشور اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری کرده است. کلیه علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش نوآوری شرکت کنند و از تسهیلات حمایتی ۳۰۰ میلیون ریالی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در مرحله اول چالش و جوایزی به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال برای برگزیدگان نهایی و تسهیلات تجاری‌سازی در مرحله دوم چالش بهره‌مند شوند. همچنین برندگان مرحله دوم چالش فرصت همکاری با این شرکت فناور برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی تا مرحله تولید انبوه را خواهد داشت.


بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌، چالش پیش‏رو طی دو مرحله برگزار خواهد شد. محققان دانشگاهی، فناوران و شرکت‏های دانش ‏بنیان علاقمند به شرکت در این چالش تا تاریخ ۸ آذرماه فرصت دارند ‏تا طرح‏ پیشنهادی خود را در چارچوب مشخص شده از طریق سایت ichallenge.ir به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «صندلی چرخدار قابل حرکت و بازی به فرمان مغز» در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها