پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

اجرای بزرگترین طرح نیروگاهی خورشیدی در دانشگاه تربیت مدرس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29889
شنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۶ | 10:16

اجرای بزرگترین طرح نیروگاهی خورشیدی در دانشگاه تربیت مدرس

اجرای بزرگترین طرح نیروگاهی با استفاده از انرژی خورشیدی در شورای مدیریت سبز دانشگاه تربیت مدرس ارائه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران یازدهمین نشست شورای مدیریت سبز دانشگاه تربیت مدرس با حضور دکتر محمدزاده قائم مقام و اعضای شورا برگزار شد . دکتر پارسامقدم رئیس کمیته بهینه سازی مصرف انرژی با ارائه پروپوزالی پیشنهاد احداث بزرگترین طرح نیروگاهی با استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه تربیت مدرس را ارائه کرد.

وی در خصوص ممیزی جامع انرژی در پردیس مرکزی دانشگاه گفت: با هماهنگی شرکت برق تهران، ربع به ربع زمانی در حدود ۲۰ هزار دیتا را بررسی و طبق روزشمار فصلی و سالانه، بار برق را اندازه گیری کردیم. بار برق در تابستان بخصوص در آزمایشگاه ها تفاوتی با بقیه ماه های فصل ندارد. همچنین بار برق در ساعت ۱۳ تا ۱۴ که وقت ناهار و نماز است نیز هیچ تفاوتی را با بقیه ساعات در دانشگاه نشان نداد. این درحالی است که در ژاپن این نمودار، بصورت نموداری به شکل دره ای عمیق خود را نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس استانداردهای جهانی کسی که ۷ دقیقه اتاق را ترک می کند باید رایانه خود را خاموش کند که متأسفانه این مورد در دانشگاه رعایت نمی شود.

پارسا مقدم ادامه داد: در بخش انرژی الکتریکی مصرفی، ممیزی های ما نشان می دهد که مصرف برق از مصرف گاز در دانشگاه بیشتر است. بنابراین کمیته فرهنگی می بایست بر روی برق تأکید بیشتری داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه یادآور شد: مقایسه دانشگاه تربیت مدرس با دیگر دانشگاه های جهان نشان می دهد که مصرف در دانشگاه بیشتر از نرم های جهانی است.

وی در خصوص راه های بهینه سازی مصرف انرژی در آزمایشگاه هاگفت: ما باید به مسئولین آزمایشگاه ها حکم مدیر انرژی آزمایشگاه را بدهیم. علاوه بر این مهارت مدیریت مصرف انرژی را باید به دانشجویان به ویژه در جلسات معارفه و جشن های آغاز سال تحصیلی آموزش بدهیم.

رئیس کمیته بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به طرح یک مگابایتی نیروگاه خورشیدی تولید پراکنده گفت: طول عمر پروژه برای مطالعات اختصاصی ۲۰ ساله است. ما برای مطالعه مساحت مفید پشت بام ساختمان های پردیس مرکزی و ماکزیمم ظرفیت قابل نصب انرژی خورشیدی را اندازه گیری کردیم. این طرح بازه بازگشت سرمایه ۷ ساله خواهد داشت. هزینه سرمایه گذاری این طرح نیز ۵ میلیارد تومان است.
وی از کاهش دی اکسید کربن، به عنوان مهمترین آثار و بیشترین مزیت طرح نام برد.

در ادامه نشست دکتر محمدزاده قائم مقام شورای مدیریت سبز گفت: در نظر داریم میزان مصرف انرژی را در بودجه هر دانشکده و هر واحد بصورت اختصاصی تخصیص دهیم تا واحدها بدانند که میزان مصرف و سهم آنها از مصرف انرژی چقدر است.

در بخش دیگری از یازدهمین جلسه شورای مدیریت سبز، دکتر صنیعی رئیس کمیته فرهنگی اظهار داشت: تغییرات بزرگ اتفاق نمی افتد مگر آنکه از نظر فرهنگی از تجارب موفق کشورمان مثل جداسازی کنتورهای گاز در مجتمع ها و واحدها بصورت بومی سازی شده استفاده کنیم. مصرف انرژی در دانشکده ها لزوما به این معنی نیست که هر دانشکده ای که مصرف بیشتری دارد به عنوان دانشکده پرمصرف معرفی شود. باید شاخص هایی تعریف کنیم و با توجه به آنها خروجی دانشکده ها را بصورت ترمی و سالانه تحلیل کنیم.

وی پیشنهاد کرد گزارش مصرف انرژی دانشگاهها به وزارت علوم داده شود تا نرم ها در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور و جهان استخراج گردد و بر اساس شاخص ها و مصرف گرایی، انگیزه ها را برای کاهش مصرف انرژی افزایش دهیم.

در پایان این نشست دکتر عباس یداللهی عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشگاه گفت: روش های نگهداری درختان در دانشگاه بصورت سنتی است. در فضای سبز باید وضع موجود را شناسایی و برای هر درخت شناسنامه و پلاک تهیه شود و تقویم باغبانی ایجاد گردد. متآسفانه در حدود صد درخت دانشگاه در حال خشکیدن هستند و آفت کش هایی که برای درختان استفاده می شود، علمی نیستند.

وی در ادامه برای بهبود فضای سبز این دانشگاه،ایجاد فضای سبز افقی و عمودی را پیشنهاد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش مشاهده تصادفی عارضه بسیار نادر «جنین سنگی» در زن ۵۲ ساله ایرانی

موفقیت محققان ایرانی در ساخت چیپ میکروسیال با قابلیت شناسایی خصوصیات تخمک های نابالغ

معرفی یک داروی بالقوه برای ناباروری ناشی از سرطان

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی منصوب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها