- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

متوسط افزایش قد ایرانی‌ها بیشتر از دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در میان ۴۰ میلیون نفر در فاصله ۴۰ سال، مشخص شد که متوسط افزایش قد ایرانی‌ها بیشتر از تمام کشورهای دنیا بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر ملک‌زاده به مطالعات بزرگ صورت گرفته اخیر در مجلات معتبر دنیا که مبنای آنها مقایسه وضعیت سلامت و شاخص های مهم سلامت در سطح جهان بوده است اشاره کرد و افزود: براساس این مطالعات، ایران پیشرفت های بسیار محسوسی در رابطه با شاخص ها و وضعیت سلامت در دنیا داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یکی از پیشرفت ها و شاخص های مهم اجتماعی را افزایش امید به زندگی در ایران بیان کرد و گفت: امید به زندگی در بدو تولد در زنان ایرانی به ۸۰ سال و در مردان به ۷۶٫۵ سال رسیده است.

دکتر ملک زاده به بررسی و مطالعه میزان کم خونی در کشورهای مختلف در فاصله ۱۰ تا ۱۴ سال اشاره کرد و افزود: ایران در کاهش میزان کم خونی پیشرفت قابل توجهی داشته است، در حال حاضر میزان کم خونی در ایران در مقایسه با سال های قبل از انقلاب اسلامی کاهش یافته است و بیشترین میزان بهبود کم خونی در میان کشورهای جهان و منطقه را داشته ایم.

وی افزود: این مسئله نشان می دهد که علاوه بر بهبود وضعیت تغذیه و اقتصاد در کشور نسبت به سال های گذشته، شاخص های سلامت بهبود چشمگیری داشته است.

دکتر ملک زاده یکی از شاخص های دیگر سلامت که در کشور ایران پیشرفت خوبی داشته است را قد افراد بیان کرد و افزود: براساس مطالعات صورت گرفته در میان ۴۰ میلیون نفر در فاصله ۴۰ سال، مشخص شد که متوسط افزایش قد ایرانی ها بیشتر از تمام کشورهای دنیا بوده و افزایش قد مردان ایرانی نسبت به مردان سایر کشورها بیشتر بوده است.

به گفته وی، بهبود میزان کم خونی، افزایش امید به زندگی و افزایش قد ایرانی ها نسبت به سایر کشورها نشان دهنده این است که کشورمان در معیارهای سلامت پیشرفت چشمگیری داشته است.

انتهای پیام