چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

گام محققان ایرانی در صنایع دریایی: تولید نانو پوشش‌ ضد چسبندگی خزه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29827
چهارشنبه، ۱۰ آبان، ۱۳۹۶ | 15:53

گام محققان ایرانی در صنایع دریایی: تولید نانو پوشش‌ ضد چسبندگی خزه

نانو پوشش های رها کننده خزه توسط یک شرکت داخلی تولید و رونمایی شد. 

به گزارش دیده بان علم ایران ابراهیم رئیسی مدیر عامل شرکت بین المللی تولیدکننده این محصول اظهار داشت: محصول تولیدی یک پوشش ضد خزه هیبریدی سیلیکونی بر پایه نانو تکنولوژی است که به دلایل دارا بودن خاصیت آبگریزی و خواص کششی بالا، از چسبیدن ارگانیسم ها و خزه ها به سطوح جلوگیری می کند.

به گفته وی سطح پوشش نهائی نانو سیلیکونی رها کننده خزه سطحی صاف در مقیاس نانو متری است که این ویژگی موجب می شود، تا سرعت شناور در طی زمان کاهش پیدا نکند.


رییسی توضیح داد: فرایند دستیابی به محصول نانو پوشش رها کننده خزه در سال ۱۳۸۵ و مطابق با تحقیقات صورت پذیرفته با انگیزه دستیابی به پوششی با خواص رهایش خزه و نسل نوین پوشش های دریایی اجرا شد.

 

وی با اشاره به ویژگی های سطحی و شیمیایی پوشش نانو سیلیکونی رها کننده اظهار کرد: این قابلیت محصول تولید شده سبب میشود تا خزه موجب ضریب اصطکاک بین سطح پوشش با آب دریا را  به صفر برساند. این مهم موجب کاهش مصرف سوخت شناور به میزان ۵ تا ۷ درصد می شود.


وی در ادامه افزود: به دلیل عدم وجود هرگونه بایوساید و ترکیبات فلزی در ساختار شیمیایی ، این پوشش ها سازگار با محیط زیست و اکو سیستم دریا است.


این فعال حوزه فناوری, با اشاره به سرعت بالای رنگ آمیزی (wet on wet) و کاهش تعداد لایه های پوششی،گفت: مدت زمان رنگ آمیزی در دوره تعمیرات ادواری (داکینگ) کاهش می یابد.


رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: بی شک این پوشش موجب ایجاد فضای رقابتی برای تولید رنگ های دریایی با کیفیت بالا تر خواهد شد. در این راستا این شرکت با همکاری پژوهشگاه رنگ همکاری خود را برای نسل فوق پیشرفته پوشش های دریایی آغاز کرده است.


این فعال حوزه فناوری توضیح داد: شناورهای تجاری و نفتکش های ایران در خارج از ایران تعمیرات ادواری را انجام می دهند.  لذا استفاده از این نوع سیستم پوششی و خرید آن از یک شرکت داخلی، حتی در صورتیکه این تعمیرات در خارج از کشور صورت پذیرد و رنگ آن از داخل کشور تامین شود موجب جلوگیری از رقم قابل توجه  ارز از کشور خواهد شد.


رئیسی  تاکید کرد:پوشش نانو سیلیکونی رها کننده خزه تاکنون نمونه داخلی نداشته و دارای مزیت رقابتی به لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش است. بدون تردید این اختراع، نوید بخش تحولی نوین در صنعت رنگ های دریایی و مقاوم به خوردگی همراه با صرفه اقتصادی و بهره وری بالا خواهد بود و این شرکت در جهت تحقق اهداف فوق نیاز به حمایت صنایع مختلف دریایی دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کانون زنجیره ارزش سیلیکون تشکیل شد

ساخت و تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی ارزان‌قیمت توسط پژوهشگران «تربیت مدرس»

ژاپنی‌ها، آخرین عنصر کشف نشده هسته زمین را یافتند!

تصفیه‌خانه زیرزمینی غیرمتمركز بیوراكتور غشایی در کشور بهره‌برداری شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها