جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

آموزش گام به گام راه رفتن به بیماران ضایعات نخاعی با دستگاه رباتیک ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29805
چهارشنبه، ۱۰ آبان، ۱۳۹۶ | 11:40

آموزش گام به گام راه رفتن به بیماران ضایعات نخاعی با دستگاه رباتیک ایرانی

محققان یک شرکت دانش بنیان، دستگاه رباتیکی برای اندام تحتانی ساخته اند که از طریق آن با تحریک اعصاب و عضلات بدن و ایجاد الگوی راه رفتن در اندام تحتانی می توان حرکت راه رفتن را به نخاع آموزش داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، محمد امین فرهنگی، مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: در روش سنتی، درمانگر، پای بیمار را به صورت گام به گام درون یک گیت جا به جا می کند. این روش در طولانی مدت موثر است اما اشکالاتی هم دارد که تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط جسمانی خود درمانگر، عدم توانایی درمانگر در ایجاد الگوی صحیح راه رفتن، کوتاه بودن جلسات درمان به دلیل خستگی درمانگر، احساس ترس در بیمار به دلیل نگرانی از خطر افتادن و عدم کنترل روند بهبود بیمار از جمله این اشکالات است.

وی ادامه داد: در این دستگاه جدید این اشکالات برطرف شده و با روش تحریک از کف پا، نزدیک ترین الگوی راه رفتن واقعی پای انسان ایجاد می شود؛ از طرفی با ترکیب حرکت دست بیمار، هماهنگی ای میان پایین تنه و بالاتنه بیمار در جریان راه رفتن ایجاد می شود.

فرهنگی گفت: این دستگاه با استفاده از سیستم بی وزن کننده مقدار مشخصی از وزن بیمار را با توجه به تشخیص پزشک تحمل کرده و مقداری از وزن را نیز خود بیمار تحمل می کند.

به گفته این کارشناس ارشد مکانیک، این دستگاه دارای خصیصه سیستم تعلیق نیز هست که شرایط زیستی بدن را در طول حرکت بیمار کنترل کرده و باعث می شود که بدن بیمار در طول راه رفتن به راحتی حرکت کند.

فرهنگی گفت: همچنین جهت ایجاد انگیزش در بیماران برای راه رفتن، یک محیط واقعیت مجازی نیز در این دستگاه تعبیه شده که با سرعت حرکت بیمار به صورت تعاملی عمل می کند.

وی خاطرنشان کرد که این دستگاه به تایید مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی بیمارستان امام خمینی رسیده است و اکنون برای آزمایش های بالینی در این مرکز قرار دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته جدید پژوهشگران ایرانی در ترمیم ضایعات نخاعی

تولید قطعات پرکاربردترین ارتزهای توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی

توانبخشی معلولان، محور دومین مسابقه ملی واسط‌ مغز و رایانه

سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم طراحی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها