جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سکونت بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور در مناطق ساحلی/بیش از ۲۰ میلیون سفر سالانه به سواحل ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29678
دوشنبه، ۸ آبان، ۱۳۹۶ | 14:35

سکونت بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور در مناطق ساحلی/بیش از ۲۰ میلیون سفر سالانه به سواحل ایران

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که این سازمان در راستای تحقق هدف ۱۴ توسعه پایدار که حفاظت و بهره برداری پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار است هماهنگی‌هایی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مناطق ساحلی صورت داده است..

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، پروین فرشچی که در افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا در هتل المپیک تهران سخن می گفت، خاطرنشان کرد: وجود ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی، ۵۵ جزیره، تنوع گونه‌های دریایی و جانوری، حمل‌ونقل دریایی، استقرار بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور در شهرهای ساحلی و سفر بیش از ۲۰ میلیون نفر به مناطق ساحلی ایجاب می کند که توجه بیشتری به وضعیت دریاها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ ارگان دریایی در کشور فعالیت دارند افزود: سه سند مهم دریایی شامل سند توسعه دریا، سند توسعه فناوری‌های دریایی و سند گردشگری دریایی، نقشه راه توسعه دریایی کشور را تبیین می‌کند.

به گفته فرشچی، ایران با دارا بودن انستیتوها و مراکز تحقیقاتی که نسبت به مسائل مختلف دریا مطالعه می‌کنند، می‌تواند پیشرفت‌های خوبی در صنایع دریا داشته باشد؛ از این رو دراین همایش انتظار می‌رود که به راهکارهای اجرایی برای این موضوع بپردازیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت خیلج فارس و دریای عمان برای ایجاد ارتباط با کشورهایی چون هند و پاکستان، یادآور شد: با ایجاد این ارتباطات می‌توانیم از تجربیات ارزشمند برخی از کشورها همچون هند در حوزه اقیانوس‌شناسی بهره ببریم و سازمان محیط زیست این افتخار را دارد که در زمینه محیط زیست هماهنگی‌ها را در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها ایجاد کند.

فرشچی با تاکید بر اینکه در کشور توانمندی‌های زیادی در حوزه دریا وجود دارد، افزود: ناشناخته‌های فراوانی در دریاهای خزر، عمان و خلیج فارس وجود دارد که باید استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید نسبت به شناخت استفاده شود.

فرشچی قوانین دریایی بین‌المللی را از دیگر ابزارهای شناخت دریاها و اقیانوس‌ها نام برد و گفت‌: امروزه به گونه‌ای شده است که کشورهای ساحلی به سواحل خود اهمیت می‌دهند و همه کشورها باید به مسئله بهره‌برداری پایدار از منابع دریایی و آبزیان دریا ورای حاکمیت ملی توجه کنند.

وی با بیان این‌که مرز آب‌های ساحلی و انحصار دریایی فراتر از حاکمیت‌ دولت‌ها رفته است، دلیل این امر را اهمیت منابع دریاها دانست.

معاون سازمان محیط زیست در پایان اظهار امیدواری کرد که با توانمندی‌های داخل کشور و همکاری با کشورهای همسایه و کشورهای غرب آسیا و حوزه خلیج فارس بتوان بستری برای همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

در پورتال مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی میسر شد: دسترسی آنلاین به بیش از پنج میلیارد رکورد داده دریایی

معاون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی: تدوین برنامه پایش بلندمدت محیط های ساحلی و دریایی کشور ضروری است

معاون رییس جمهور: تصمیم گیریهای علمی نباید تابع جوسازی ها باشد/ به مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در کشور ظلم می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها