- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شیوع بالای افسردگی پس از زایمان در پدران

تحقیقات نشان داده است قبل از به دنیا آمدن نوزادان بیش از ۲۰ درصد والدین دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند و حتی شیوع افسردگی پس از زایمان مادران، در پدران نیز بالاست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محققان سلامت روان به بررسی اثرات زایمان و به دنیا آمدن نوزاد بر پدران پرداخته و ۴۳ مطالعه جدا از هم را مرور کردند. این مطالعات به ارزیابی علائم اضطراب و شیوع آن در پدران، پیش از تولد و در طول سال اول زندگی نوزاد پرداخته بودند.

آنها در نهایت دریافتند که اضطراب، قبل و بعد از تولد نوزاد، به اندازه افسردگی شیوع دارد و یک نفر را از هر ۱۰ مرد متاثر می‌کند. البته این میزان، نصف شیوع آن در زنان است.

محققان می‌گویند عوامل خطر شامل فقدان حمایت‌های اجتماعی، خصوصا از سوی یک والد، مشکلات مالی و سابقه مشکلات سلامت روان است.

پدرانی که ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشته باشند، افرادی با سطح تحصیلات و درآمد پایین‌تر، بیشتر احتمال دارد که به افسردگی دچار شوند.

علائم اضطراب می‌تواند شامل نگرانی یا احساس فشار در اغلب ساعت‌ها، تحریک‌پذیری و ترس در مورد سلامت و ایمنی نوزاد باشد. علائم جسمانی شامل تپش قلب، احساس عرق کردن، خواب ناکافی و بی‌اشتهایی است.

انتهای پیام