جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

برگزاری مسابقه استفاده از ربات برای تحول در شست و شوی شیشه‌ برج‌های بلند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29435
چهارشنبه، ۳ آبان، ۱۳۹۶ | 12:51

برگزاری مسابقه استفاده از ربات برای تحول در شست و شوی شیشه‌ برج‌های بلند

شست و شوی سریع، ایمن و کم‌هزینه شیشه‌ها، نیاز امروز ساختمان‌های بلندمرتبه است. به همین منظور مسابقه ربات‌های شست و شوی شیشه برج های بلند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، در حال حاضر در کشور با وجود گسترش استفاده از نمای شیشه‌ای به دلیل نبود ربات شستشو دهنده‌ی شیشه‌های ساختمان‌های بلندمرتبه، تمامی نماهای شیشه‌ای با استفاده از نیروی انسانی شسته می‌شوند؛ اما با توجه به هزینه‌های جانی، مالی و زمانی بسیار این کار، کشور در آینده‌ نزدیک به سمت استفاده از فناوری انحصاری شرکت‌های خارجی ارائه‌دهنده این خدمات خواهد رفت.

فناوری‌ای که یا به‌ صورت خدمات انحصاری در ایران ارائه خواهد شد و یا به صورت فروش ربات موردنظر، اما با قیمت بسیار بالا انجام خواهد گرفت.

به همین دلیل اصلی‌ترین هدف برگزاری این مسابقه، ایجاد انگیزه و بستر لازم جهت طراحی و ساخت انواع این ربات‌ها در کشور می‌باشد. بازار این محصول، محدود به داخل کشور نشده و با توجه به تعداد بسیار زیاد برج‌های شیشه‌ای در کشورهای همسایه، می‌تواند بازارهای منطقه‌ای و جهانی را در برگیرد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که ربات ساخته شده در این مسابقه، علاوه بر شستشوی شیشه‌های ساختمان‌های مورد نظر در پارک پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، می‌تواند خدمات خود را به طور عمومی به همه متقاضیان این خدمت، ارائه دهد؛ که هریک از برج‌ها و ساختمان‌های با نمای شیشه‌ای و یا قسمتی شیشه‌ای، می‌توانند از این خدمت نوین استفاده کنند.

شست و شوی ایمن، کم هزینه، سریع و تمیز ربات شیشه شوی، بهترین جایگزین شست و شوی فعلی شیشه‌ها توسط نیروی انسانی، آن هم با خطرات زیاد، هزینه بالا و مدت زمان طولانی خواهد بود. کسب و کاری که آینده بسیار روشن و سودآوری را در انتظار دارد.

برگزاری مسابقات هدفمند نوآورانه، یکی از جدیدترین مدل‌های موجود جهت یافتن بهترین راه حل برای مسئله‌ای خاص از مسائل موجود در ایران و جهان است.

این مدل که خود بستری باز برای حل نوآورانه مسائل است، به عنوان مدلی پیشرو در حرکت‌های نوآورانه شناخته شده است. مدلی که تاکنون توانسته در مدت زمان شروع فعالیت خود در ایران که قدمت آن به بیش از سه سال نیز نمی‌رسد، چالش‌ها و مشکلات مختلفی را در بستر مسابقه در معرض رقابت تیم‌های متخصص مختلف قرار دهد و برای آن‌ها راه حل‌هایی درخور بیابد.

پیش ثبت نام مسابقه ربات‌های شست و شوی شیشه برج های بلند از اواسط مهر ماه آغاز و تا اواخر آن ادامه خواهد داشت. همچنین اواسط آبان، ثبت نام اصلی این مسابقه دو مرحله‌ای آغاز خواهد شد.

مدت‌زمان پیش‌بینی‌شده برای به سرانجام رسیدن این مسابقه، حدود ۱۰ ماه است. در این مدت کمیته داوری متشکل از اساتید به نام در حوزه رباتیک از دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر از این مسابقه نوآورانه پشتیبانی علمی و فنی خواهند کرد.

تیم برگزاری مسابقه نیز، متشکل از مهندسان دانش‌آموخته مرتبط با حوزه رباتیک از بهترین دانشگاه‌های ایران است.

جوایز ویژه این مسابقه که مجموع آن به ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد، خود نویدبخش حضور فعال تیم‌های برتر و گوناگون رباتیک کشور در این مسابقه است. جوایز ویژه‌ای که این مسابقه در بر دارد، جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون تومانی و هم‌چنین جایزه تضمین قرارداد خرید خدمات به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از تیم برنده توسط پارک علم و فناوری پردیس است.

مسابقه ربات شیشه شوی به سفارش پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نظارت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز و با حمایت این معاونت و موسسه دانش‌بنیان برکت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دهقانی تاکید کرد: ضرورت ایجاد بیمه و بانک تخصصی با ریسک‌پذیری بالا برای حمایت از دانش‌بنیانها

محصولات و شرکت های برتر پارک فناوری پردیس تقدیر شدند

برخورد سازمان بازرسی با ترک فعل دستگاه‌های اجرایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

ساخت ربات درمانگر «اختلال داخل مفصلی شانه» در کشور + فیلم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها