شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد: ساخت قطعات کامپوزیتی پیشرفته با استفاده از فناوری بریدینگ

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29318
سه شنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۶ | 14:16

در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد: ساخت قطعات کامپوزیتی پیشرفته با استفاده از فناوری بریدینگ

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره گیری از فناوری بریدینگ، امکان طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی پیشرفته با مقاطع گوناگون به منظور بهره گیری در صنایع مختلف کشور را فراهم کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران در این طرح که حاصل شش سال تلاش محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته های مهندسی نساجی و مهندسی مکانیک است با بهره گیری از بزرگترین ماشین بریدینگ مدور در ایران، مغزی­ هایی با سطح مقطع­ های مختلف همچون کروی، بیضوی، تخم­ مرغی شکل و ماهیواره­ای (ایرفویل) با استفاده از الیاف کربن به عنوان نمونه تولید و پس از عملیات تزریق رزین و تولید کامپوزیت برید نهایی در شرایط بارگذاری خمشی مورد آزمایش قرار گرفته است.

جلیل حاج رسولی ها، دانشجوی دکتری مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی های این طرح تحقیقاتی گفت: امروزه کامپوزیت­ها در انواع سازه های مهندسی شامل هواپیما، پرنده های بدون سرنشین، خودرو، وسایل ورزشی، پل، ساختمان، مخازن و لوله­ ها، پزشکی و غیره در حجم وسیعی مورد استفاده قرار می­گیرند.

وی افزود: این کاربری وسیع، متأثر از کارآیی بسیار مناسب، استحکام به دانسیته و سفتی به دانسیته­ بالای این مواد، سرعت تولید بالا، خواص شيميايي و حرارتي مناسب در سرعت­هاي بالا، قابلیت بسیار مناسب آن ها در ساخت سازه های مختلف با شکل­ های پیچیده، طول عمر بالا و غیره می­باشد.

حاجی رسولی ها با بیان این که یکی از روش­های بسیار مهم و کاربردی در راستای افزایش این مشخصه­ ها، استفاده از پیش ­شکل یافته ­های نساجی است، تصریح کرد: با ورود کامپوزیت­های نساجی به صنایع مختلف به ویژه صنایع هوافضا، تحول عظیمی در این صنایع آغاز شد. به طوری که امروزه عمده­ پروژه­ های تحقیقاتی در صنایع بزرگ هوافضایی همچون ناسا و بوئینگ در حوزه­ مواد مرکب بر روی کامپوزیت­های نساجی به عنوان يك شيوه­ ی پربازده و سودمند صورت می گیرد.

دانشجوی دکتری مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: در میان انواع پیش ­شکل یافته­ های نساجی، ساختارهاي بريد با توجه به قابليت شكل­ پذيري بالاي آنها، قادر به قرار گرفتن بر روي عمده ­ی شكل­های پيچيده مي ­باشند و اين پتانسيل باعث كاهش چشمگیر هزينه­ ها­ و زمان شده که براي ساخت بسياري از سازه ­هاي کامپوزیتی مناسب خواهد بود.

حاج رسولی ها، اضافه کرد: بریدینگ اساساً یک فرآیند نساجی است که قادر به درگیر کردن دو یا تعداد بیشتری از نخ­ ها در جهت­ های طولی یا اریب بوده و بنابراین می­تواند یک ساختار یکپارچه و منسجم را تولید کرده و می توان به آن به عنوان یک پیش شکل یافته­ مهم اشاره کرد.

وی با بیان این که سهولت این روش باعث شده است که این فرآیند نسبت به برخی از فناوری های نساجی پر کاربردتر و اقتصادی­ تر باشد، تصریح کرد: در بین انواع ماشین آلات و محصولات بریدینگ، امروزه کاربرد ماشین آلات بریدینگ مدور در صنایع مختلف از جمله هوافضا به شدت رو به افزایش بوده و تقریباً اکثر شرکت­های معتبر دنیا که مرتبط با حوزه­ کامپوزیت می­باشند، در حال فعالیت بر روی ابعاد گوناگون این نوع ماشین­ها هستند.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان به کاربردهای ساختارهای بريد به عنوان یک  تقويت کننده­ با فناوری پیشرفته در توليد کامپوزيت­ها اشاره کرد و افزود: صنعت هوا فضا، صنعت پزشکی همچون وسايل جراحي، آندوسکوپها و اعضاي مصنوعي، صنایع خودروسازی وکشتی سازی، صنایع پتروشیمی از جمله ساخت کلیه مخازن و لوله های تحت فشار، تجهيزات ورزشي و تفريحي وبسیاری از صنایع مهم دیگر، از جمله بهره برداران از روش بریدینگ می باشند.

حاج رسولی ها با بیان این که به دلیل مصارف حیاتی و همچنین مسائل امنیتی که در این نوع فناوری وجود دارد عمدتاً از انتشار مطالب این حوزه خودداری می شود، تصریح کرد: تیم ایده­ پرداز شکل گرفته در این حوزه، حدود شش سال است که به طور دقیق و علمی در حال تحقیق و پژوهش است و پروژه تحلیل، طراحی و ساخت قطعات کامپوزیتی پیشرفته با سطح مقطع های مختلف با استفاده از فناوری بریدینگ برای اولین بار در ایران توسط این تیم مطرح شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به مزایای فراوان و منحصر به فرد این فناوری در صنایع متعدد و حیاتی و نیز هزینه پایین و خصوصیات مکانیکی فوق العاده محصول آن، با ساخت ماشین بریدینگ در ابعاد مناسب و راه اندازی این فناوری در مقیاس صنعتی در کشور، افق جدیدی در حوزه کامپوزیت ها ایجاد خواهد شد.

پروژه طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی پیشرفته با استفاده از فناوری بریدینگ، که با همکاری دکتر محمد شیخ زاده و دکتر رضا جعفری ندوشن از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مهندس مجتبی میبدی کارشناس ارشد طراحی سازه­های هوایی درحال انجام است، ضمن ارائه در اولین جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران (ISC96)، به عنوان یکی از سه طرح برتر این جشنواره انتخاب شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

افقی جدید در کشف ستاره های کم جرم و سیارات شناور با همکاری دو اخترفیزیکدان ایرانی

ساخت الکترودهای کاراتر با فناوری نانو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها