پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

دکتر سرافراز یزدی، استاد شیمی و رییس اسبق دانشگاه فردوسی مشهد درگذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29317
سه شنبه، ۲ آبان، ۱۳۹۶ | 11:59

دکتر سرافراز یزدی، استاد شیمی و رییس اسبق دانشگاه فردوسی مشهد درگذشت

دکتر علی سرافراز یزدی از اساتید پيشگام شيمي تجزيه و از روسای پیشین دانشگاه فردوسی مشهد که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد را نیز داشت روز دوشنبه – اول آبان ماه – درگذشت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، مراسم تدفین و خاک سپاری این استاد فقید روز چهارشنبه سوم آبان ساعت ۹ صبح در محل صحن آزادی حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

ضمنا مراسم ترحیم در روز پنج شنبه ۴ آبان ماه ۹۶ در مسجد اخوان واقع در خیابان دانشگاه، خیابان گلستان از ساعت ۹ تا ۱۱ و بعد از ظهرساعت ۱۴ تا  ۱۶ و در روز جمعه ۵ آبان ماه ۹۶ مسجد الزهرا واقع در حاشیه خیابان احمد آباد، از ساعت ۹ تا۱۱ظهر و بعد از ظهر ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار خواهد شد.

به مناسبت درگذشت دکتر سرافراز یزدی، استاد پیشکسوت و رئیس پیشین دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد طی پیامی این ضایعه را به خانواده ایشان و جامعه دانشگاهی تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است: «خبر تأسف بار درگذشت همكار گرانقدر زنده ياد دكتر علي سرافراز يزدي، رئيس اسبق دانشگاه فردوسي مشهد اندوهي بزرگ بر دلهايمان نهاد.

خدمات ارزنده ايشان طي سالها تلاش به عنوان استاد گروه شيمي دانشكده علوم و هم چنين رياست دانشگاه ( ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷) بر جامعۀ دانشگاهي پوشيده نيست. ياد و نام استاد برجسته اي كه نه تنها در عرصه علم و فرهنگ كه در عرصه عمل و خدمت به جامعه سرآمد و چون نامش سرافراز بود، همواره زنده و جاودان خواهد ماند!

 از خداوند متعال براي آن مرحوم علوّ درجات و رحمت الهي و براي خانواده بزرگ دانشگاه فردوسي مشهد صبر و شكيبايي آرزومندم.

ياد و خاطر بزرگان علم، پاينده باد.»

دکتر علی سرافراز یزدی در سال ۱۳۲۹ در مشهد چشم به جهان گشود. دوره ابتدایی و متوسطه را در مشهد به اتمام رساند و پس از کسب مدرک لیسانس شیمی از دانشگاه فردوسی در سال ۱۳۵۴ با بورس دانشگاه ارومیه جهت ادامه تحصیل به دانشگاه بیرمنگام انگلیس رفت و در سال ۱۳۵۹ موفق به کسب مدرک دکتری شد.

وی در بهمن ماه همان سال به کشور بازگشت و از ۱۳۶۰ به عنوان رئیس دانشگاه ارومیه فعالیت کرد. وی پس از هشت سال کار در دانشگاه ارومیه برای یک فرصت مطالعاتی یک ساله به دانشگاه امهرست در ایالت ماساچوست آمریکا رفت.

سرافراز یزدی پس از بازگشت به ایران طی سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ مسوولیت دانشکده علوم دانشگاه فردوسی را عهده دار بود و فرصت مطالعاتی دوم خود را در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه های بریتیش کلمبیا در شهر ونکوور کانادا و مینسوتا شهر مینیاپولیس در دانشگاه ایلینوی گذراند.

پس از بازگشت از فرصت مطالعاتی آمریکا از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ به عنوان مسئول دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۷۵ تا ۷۷ به عنوان معاون آموزشی دانشگاه و از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ به عنوان رئیس دانشگاه فردوسی مشغول به کار بود.

دکتر سرافراز یزدی در سال ۱۳۸۳ به عنوان نماینده مردم مشهد و کلات به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

دیده بان علم ایران نیز درگذشت این استاد فقید را به خانواده، همکاران و شاگردان استاد، جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می گوید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

اختصاص طرح جلد معتبرترین مجله شیمی تجزیه جهان به مقاله محققان ایرانی

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

مادر علم آمار ایران درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها