جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مقاله محققان ایرانی، اثر برگزیده سمینار جهانی پرینت سه بعدی در آمریکا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29249
دوشنبه، ۱ آبان، ۱۳۹۶ | 15:29

مقاله محققان ایرانی، اثر برگزیده سمینار جهانی پرینت سه بعدی در آمریکا

مقاله مشترک دو تن از اعضای هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته به عنوان مقاله منتخب در آیین گشایش سمینار بین المللی پرینت سه بعدی در آمریکا که بزرگ ترین کنفرانس علمی جهان در این زمینه است، ارائه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مقاله «بررسی تولید پاشش مذاب طی فرآیند ذوب انتخابی توسط لیزر» ( An Investigation into Spatter Creation during Selective Laser Melting) از همکاری پژوهشی دکتر رضا دهقانی و دکتر محمدرضا کارآموز راوری – اعضای هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته – با محققان دانشگاه‌ «ویرجینیا تک» و دانشگاه «میشیگان» استخراج شده است.

دکترمحمدرضا کارآموز در خصوص این پژوهش گفت: روش تولید افزودنی که گاهی از آن با عنوان پرینت سه‌ بعدی یاد می‌شود، یک روش قدرتمند جهت تولید قطعات پیچیده است. امروزه از بین روش‌های تولید افزودنی، روش ذوب انتخابی توسط لیزر، به دلیل توانایی تولید قطعات فلزی با خواص مکانیکی مناسب، به شدت مورد توجه محققان قرارگرفته است.

وی گفت: در این فرآیند ابتدا یک مدل رایانه ای از قطعه‌ای که قرار است تولید شود، تهیه می شود. سپس این مدل به لایه‌هایی در جهت ارتفاع تقسیم می‌شود و در ادامه لایه ای از پودر روی بستر ساخت توزیع شده و طرح لایه‌های جسم با استفاده از لیزر بر روی آن ذوب می‌شود. این فرآیند تا جایی تکرار می‌شود که نمونه نهایی تولید شود.

کارآموز راوری توضیح داد: هنگامی که لیزر، روی پودر حرکت می‌کند، برخی از پودرهای مذاب به اطراف پخش شده و روی سطح قطعه یا پودر خام قرار می‌گیرند و این پدیده سبب می‌شود استحکام قطعه نهایی، به دلیل وجود تمرکز تنش در محل این آسیب‌ها به شدت کاهش یابد.

وی افزود: با این شرایط، پیش‌بینی موقعیت مذاب پاشیده شده به اطراف و ارائه راه حلی برای جلوگیری از افتادن آن روی بستر ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته گفت: در این با استفاده از پردازش تصاویر دیجیتال که از فرآیند ساخت یک قطعه تهیه می‌شوند، موقعیت و اندازه پاشش‌های به وجود آمده حین فرآیند ذوب انتخابی توسط لیزر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی هدف نهایی از این پروژه را کنترل پارامترهای ساخت، اعم از توان لیزر، سرعت حرکت لیزر، اندازه پودر مورد استفاده و نرخ جریان گاز خنثی عنوان کرد به گونه‌ای که به توان میزان آسیب‌های ایجاد شده به واسطه پاشش مذاب را به حداقل رساند.

______________________________________________________

دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته

با توجه به پتانسیل های فراوان استان کرمان در زمینه های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات نیاز به ایجاد مراکز علمی و آموزشی که در سطح پیشرفته فعالیت کنند اجتناب ناپذیر می نماید. طراحی پردیس دانش ماهان برای وجود مراکز پژوهشی و فناوری دانشگاهی فرصت مغتنمی بود که دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی در این پردیس تأسیس شود.

در نیمه دوم سال ۱۳۸۶ با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موافقت تأسیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی کرمان در فضای پردیس دانش ماهان صادر شد.

درسال ۱۳۸۶ توسط استاندار وقت و جمعی از مسوولان استان کلنگ احداث دانشگاه در اراضی پردیس به زمین زده شد.

موافقت با فعالیت سه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، عمران و نقشه برداری، علوم و فناوری نوین با گروه های آموزشی مهندسی عمران، نقشه برداری، مهندسی آب، مهندسی زلزله، نانو فناوری، مهندسی فوتونیک، مهندسی انرژی های نو، معدن، مواد، مهندسی شیمی، بیوتکنولوژی، مهندسی ژئوماتیک، مهندسی اقلیم شناسی باعث شد که در سال تحصیلی۸۸-۸۷ اولین گروه دانشجویان رشته های مهندسی عمران گرایش های مکانیک خاک و پی، مهندسی آب و سازه، مهندسی برق گرایش های الکترونیک، مهندسی فناوری اطلاعات رشته فوتونیک و مهندسی کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

ابتکار دانشمند ایرانی در تولید دیوارهای چاپ سه بعدی با قابلیت رویش گیاهان

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزا فلوراید اورانیوم/ساخت دستگاه لیزر دیسک در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها