- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نهایی‌شدن ۱۱ محور نقشه راه فناوری دریایی کشور

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف از نهایی شدن ۱۱ محور نقشه راه فناوری دریایی کشور با همکاری این دانشکده خبر داد و گفت: تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده محور اصلی نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور است.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمد سعید سیف افزود: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با همکاری اساتید دانشگاه صنعتی شریف و با تأکید بر سه محور اصلی تجاری‌سازی، اشتغال‌زایی و ارزش ‌افزوده تاکنون توانسته است در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی، ۱۱ محور اصلی را در این مسیر نهایی کند.
وی با اشاره به جزئیات ۱۱ محور نهایی‌سازی شده در تهیه و تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور اظهار کرد: پوشش و رنگ‌ها، سیستم‌های بهره‌برداری بستر دریا برای منابع نفت و گاز و استانداردهای طراحی سازه‌های دریایی، محور نگهداری، تعمیرات بازه‌های دریایی، پیش برنده‌های دریایی، محرکه اصلی و نرم‌افزارهای صنایع دریایی، ربات‌های زیرسطحی، طراحی و مدل‌سازی شرایط محیطی، همچنین استحصال انرژی از امواج و استخراج ترکیبات از منابع دریایی از جمله محورهای اصلی در تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور است که به مرحله نهایی رسیده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به آمار بین‌المللی ایران در صنعت دریایی گفت: ایران توانسته است در سال ۲۰۱۶ رتبه ششم جهانی را در بخش دریا از آن خود کند و این مقام در رشته‌های مهندسی دریا بهترین رتبه به شمار می‌رود.
دکتر سیف با اشاره به توان و رسالت معاونت علمی در استفاده از توان علمی در کشور خاطرنشان کرد: ستاد با تأکید بر سه محور اصلی “تجاری‌سازی”، “اشتغال‌زایی” و “ارزش‌افزوده” سعی دارد توان علمی در کشور را ارتقاء دهد.
وی با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه فناوری در کشور یکی از قدم‌های مثبت در جهت تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های دریای است، ابراز امیدواری کرد که در مسیر نقشه راه فناوری بتوانند حلقه ارتباطی و زبان مشترکی میان ستاد و اساتید دانشگاهی فراهم کنند.
تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی از سال ۹۳ با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی آغاز شد و پس از شناسایی حدود ۵۰ محور اصلی فناوری در حوزه‌های مختلف دریایی مقرر شد شناسنامه محورهای فناوری باهدف شناسایی اولویت‌های فناورانه تهیه شود.
در این کتاب سعی شده است با بررسی وضع موجود فناوری، ترسیم درخت فناوری و ارزیابی توانمندی‌ها، فرصت و چالش‌های موجود در توسعه فناوری‌های مربوطه و درنهایت فناوری‌های اولویت‌دار زمان و نحوه دستیابی به آن‌ها مشخص شود.
انتهای پیام