سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

بزرگداشت مریم میرزاخانی در دانشگاه استنفورد برگزار شد + تصاویر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29138
یکشنبه، ۳۰ مهر، ۱۳۹۶ | 13:06

بزرگداشت مریم میرزاخانی در دانشگاه استنفورد برگزار شد + تصاویر

دانشکده ریاضیات دانشگاه استنفورد آمریکا عصر دیروز طی مراسمی باشکوه یاد و خاطره پروفسور مریم میرزاخانی، استاد فقید این دانشکده و تنها برنده مدال فیلدز را گرامی داشت.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم که با حضور همسر و جمعی از اعضای خانواده مرحوم میرزاخانی، استادان، همکاران و علاقمندان این ریاضیدان نام آور ایرانی برگزار شد، ضمن نمایش تصاویری از زندگی و تلاش های علمی میرزاخانی، همسر مریم و تعدادی از استادان و دوستان و همکاران وی از جمله دکتر تابش، استاد دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف، پرفسور رویا بهشتی، استاد ریاضی دانشگاه واشنگتن و دوست صمیمی مریم از دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان در سخنانی یاد و خاطره او را گرامی داشتند. مهتاب حقیقی، دختر دایی مریم میرزاخانی هم در این مراسم ترانه «جان مریم» را به یاد او خواند.

یان وندراک، همسر مریم میرزاخانی طی سخنانی به بیان خاطراتی از نحوه برخورد مریم با واقعیت تلخ بیماری اش پرداخت و گفت: زمانی که مشخص شد پیشرفت سرطان در بدن مریم به قدری زیاد شده که تقریبا امیدی وجود ندارد، به من گفت “خب، به هر حال زندگی عادلانه نیست؛ همان‌طور که زمانی که در یک خانواده خوب و با بهره هوشی بالا و افراد خیلی خوب در کنار خودم به این دنیا آمدم، عادلانه نبود. من شکایت و گله‌ای از این بابت ندارم، چون بسیاری از افراد در دنیا این دارایی‌ها را ندارند.

همسر پروفسور میرزاخانی خاطرنشان کرد: او هیچ‌گاه در رابطه با هیچ چیزی گله و شکایت نکرد و به من می‌گفت “نیازی نیست برای من دست به دعا شوی، چون مشکلات خیلی بزرگتری در جهان وجود دارد. او دوست نداشت به او به عنوان یک قربانی نگاه شود”.

وی در رابطه با روحیات همسرش گفت: مریم اخلاق خاصی داشت و به بسیاری از چیزهایی که دیگران به آنها علاقه‌مند هستند، بی‌تفاوت بود. او زمان زیادی برای مهمانی و جشن نداشت و دقیقا می‌دانست که چه کاری می‌خواهد انجام دهد و برای آن یک نقشه کامل و دقیق داشت و هیچ اهمیتی نمی‌داد که دیگران چه چیزی درباره‌اش می‌گویند، او ذهنی بسیار قدرتمند داشت.

وندراک افزود: زندگی ما در ریاضیات خلاصه نمی‌شد. مریم علاقه زیادی به ورزش شنا داشت و در این رشته متبحر بود و به گوش دادن به رادیو و مطالعه زندگینامه افراد نیز علاقه داشت. وی معتقد بود فرد خوش‌اقبالی است، اما به نظر من این‌طور نبود.

مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و تنها زن برنده مدال فیلدز ۲۳ تیرماه ۹۶ پس از تحمل چهار سال رنج بیماری سرطان در ۴۰ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

دکتر یحیی تابش، استاد مریم در دانشگاه صنعتی شریف

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» تقدیر شدند

قوی‌ترین ابررایانه ایران به نام «مریم میرزاخانی» راه‌اندازی می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها