شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت جایگزین های موقت پوستی برای زخم های دیابتی توسط محققان دانشگاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29106
یکشنبه، ۳۰ مهر، ۱۳۹۶ | 10:20

ساخت جایگزین های موقت پوستی برای زخم های دیابتی توسط محققان دانشگاهی

محققان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت زخمپوش های نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی کاپرولاکتون با هدف ترمیم زخم های دیابتی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر عادله قلی پور کنعانی عضو هیأت علمی گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی و مهندسی این واحد دانشگاهی، هدف از ارائه طرح ساخت جایگزین های موقت پوستی با استفاده از پوشش های نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی کاپرولاکتون را دست یابی به پوششی کارآمد در ترمیم انواع زخم های پوستی بیان کرد و گفت: در این طرح سعی بر آن شد تا با استفاده از تکنولوژی نانو پوششی را ایجاد کنیم که از نظر ساختار فیبریلی بسیار شبیه به ساختار پوست طبیعی باشد.

او افزود: زخم پوش نانولیفی ساخته شده در این طرح پس از انواع آزمون های فیزیکی، مرفولوژیکی، بیولوژیک (ضدمیکروب بودن، سلول سازگاری و…) در آزمونهای انجام شده بر روی نمونه های حیوانی در ترمیم انواع زخم های پوستی برشی تمام عمق، سوختگی درجه سه و دیابتی و نتایج ترمیمی نتایج رضایت بخشی حاصل شد.

قلی پور کنعانی ادامه داد: مهمترین وجه تمایز در این طرح، طراحی بسیار دقیق و مهندسی شده داربست نانولیفی است که بر همین اساس ساختار فیبریلی بافت پوست طبیعی را که شامل فیبریل های نانومتری و میکرومتری به صورت توام با هم می باشد را به صورت کامل شبیه سازی می کند.

او اضافه کرد: مواد اولیه مورد استفاده در داربست این طرح شباهت زیادی به گلوکوزآمینوگلایکان های موجود در بافت طبیعی بدن دارد. این امر موجب افزایش مهاجرت سلولی و همچنین اکسیژن رسانی لازم به سطح زخم شده و در عمل باعث کاهش عفونت زخم های دیابتی و سرعت در ترمیم زخم های دیابتی که یکی از معضلاتشان نوروپاتی یا درگیری رگ های خونی و عدم خونرسانی کافی به سطح زخم و تاخیر در ترمیم زخم می باشد، شده است.

قلی پور کنعانی با اشاره به همکاری دکتر سید هژیر بهرامی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این طرح تصریح کرد: تجاری سازی این طرح و همچنین ساخت داربست های نانولیفی توسط پلیمرهای طبیعی و بومی ایران از جمله برنامه هایی است که در نظر دارم.

دکتر عادله قلی پور کنعانی دانش آموخته دکتری و فوق دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین دانش آموخته فوق دکتری دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حال حاضر به عنوان عضو هیات علمی گروه مهندسی نساجی دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات مشغول به فعالیت است.

وی تا کنون بیش از ۳۰ مقاله در مجلات معتبر با نمایه ISI ، مجلات علمی و پژوهشی و کنفرانس های معتبر ملی و بین المللی به چاپ رسانده است. زمینه اصلی فعالیت وی تولید نانوالیاف از پلیمرهای طبیعی و سنتزی زیست سازگار برای کاربردهای پزشکی مانند ترمیم زخم، ترمیم بافت های آسیب دیده استخوانی و غضروفی و … است که در این زمینه تحقیقاتی تا کنون ۷ اختراع به ثبت رسانده است. همچنین کتابی با عنوان ” نانوالیاف در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت” با همکاری دکتر عادله قلی پور کنعانی به تالیف و منتشر شده است.

مطالب مرتبط

تولید نانوالیاف‌ ضدمیکروب زخم‌پوش‌ها از ضایعات پنبه

ساخت زخم‌پوش نانویی درمان سوختگی با عصاره «آلوئه ورا» در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها