سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

آلودگی هوا مسوول ۹ میلیون مرگ زودرس در ۲۰۱۵/مرگ سالانه بیش از ۱۲ میلیون نفر بر اثر علل قابل پیشگیری زیست محیطی در جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:29017
شنبه، ۲۹ مهر، ۱۳۹۶ | 08:30

آلودگی هوا مسوول ۹ میلیون مرگ زودرس در ۲۰۱۵/مرگ سالانه بیش از ۱۲ میلیون نفر بر اثر علل قابل پیشگیری زیست محیطی در جهان

درحالیکه سالانه ۱۲٫۶ میلیون نفر در جهان بر اثر علل قابل پیشگیری زیست محیطی جان خود را از دست می دهند نتایج مطالعه اخیر جهانی نشان می دهد آلودگی هوا به عنوان بزرگترین علت زیست محیطی بیماری و مرگ و میر مسوول ۹ میلیون مرگ زودرس در سال ۲۰۱۵ بوده است.

به گزارش دیده بان علم ایران بر اساس گزارش کمیسیون «آلودگی و سلامت Lancet » که با همکاری مشترک بین مجله بین المللی لنست، اتحادیه جهانی بهداشت و آلودگی (GAHP)  و دانشکده پزشکی ICAHN در Mount Sinai، نیویورک تشکیل شده است،  ۹۲ درصد از کل مرگ و میر مربوط به آلودگی هوا در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط دیده می شود.

گزارش این کمیسیون حاکیست خسارات سالانه آلودگی هوا بیش از ۶ تریلیون دلار بوده که معادل ۶٫۲ درصد از خروجی اقتصاد جهانی است.

هزینه های بهداشتی عوامل خطر زیست محیطی ، معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص جهانی

این گزارش با اشاره به این که عوامل خطر زیست محیطی – عمدتا به دلیل تأثیر آلودگی هوا در بیماری های غیر قابل انتقال -،  هزینه های مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهند، این هزینه را برابر تقریبا ۱۰ درصد تولید ناخالص جهانی می داند.

کمیسیون لنست در گزارش اخیر با هشدار نسبت به این که در دهه های گذشته، دولت ها و جوامع توسعه یافته بین المللی، آلودگی و اثرات مضر آن بر سلامت مردم، محیط زیست و سیاره زمین را نادیده گرفته اند تاکید دارد که اکنون  هزینه های بهداشتی و اقتصادی قابل توجه آلودگی زیست محیطی در سطح جهان  دیگر نمی تواند نادیده گرفته شود.

افسانه «اجتناب ناپذیر بودن آلودگی بر اثر توسعه اقتصادی»، پایان پذیر است

در گزارش حاضر که توسط فیلیپ لاندریگن، پزشک و دانشمند زیست محیطی و ریچارد فولر، موسس و رئیس سازمان غیر دولتی و دبیرخانه GAHP، رهبری شده است، ضمن تاکید بر توجه بسیار زیاد به مسئله آلودگی، به خصوص آلودگی مرتبط با بخش صنعت، وسایل نقلیه و آلودگی های شیمیایی،  راه حل های موثر و مقرون به صرفه برای سیاست گذاران در نظر گرفته شده است تا  افسانه «اجتناب ناپذیر بودن آلودگی بر اثر توسعه اقتصادی»، پایان پذیرد.

این کمیسیون همچنین شناسایی خلأهای موجود علمی در زمینه آلودگی را هدف قرار داده و یک برنامه تحقیقاتی برای کارهای آینده تعیین می کند و برای نخستین بار از طریق تجزیه و تحلیل داده های موجود و در حال ظهور،  اثرات بهداشتی و هزینه های اقتصادی انواع مختلف آلودگی  از جمله هوا (محیط و خانه)، آب، خاک و محل کار را بررسی می کند. علاوه بر این، اطلاعات جدیدی در مورد میزان آلودگی شیمیایی و آفت کش ها، از جمله آلودگی توسط مواد شیمیایی سمی در سایت های آلوده ارائه می شود.

ماهیت آلودگی هوا در حال تغییر است

طبق گزارش کمیسیون لنست، ماهیت آلودگی در جهان در حال تغییر است و آلودگی در محیطها ابعاد بدتری پیدا می کند. بعلاوه، بسیاری از اثرات آلاینده های شیمیایی همچنان در حال شناسایی هستند و البته بسیاری نیز شناخته شده اند.

در این گزارش همچنین ضمن اشاره به  ارتباط بین آلودگی، آب و هوا و سلامت سیاره ای (سلامت تمدن های انسانی و سیستم های طبیعی وابسته ) ، آلودگی یکی از موضوعات مهم در سلامت سیاره ای خوانده شده که پیشرانهای تغییرات آب و هوایی مانند مصرف سوخت های فسیلی و نیز تغییر کاربری زمینها به آلودگی ها کمک می کند. آلودگی خود دارای تاثیراتی بر روی دامنه ای از سیستمهای طبیعی است که هنوز کاملا شناخته نشده است. مثلا مواد شیمیایی سمی می تواند با کاهش عملکرد اکوسیستم به طور غیر مستقیم بر سلامت انسان تاثیر بگذارد.

کمیسیون لنست امیدوار است که اقدامات خود را در بخش های بهداشت و درمان ارتقاء دهد و رهبران را در سطح ملی و منطقه ای متقاعد سازد تا مساله آلودگی را در اولویت برنامه ها و اقدامات قرار دهند.

آلودگی هوا ، یک نبرد قابل پیروزی

کمیسیون لنست، آلودگی را یک نبرد خوانده است که می توان در آن به پیروزی دست یافت چرا که به عنوان مثال، طبق آخرین نتایج بار جهانی بیماری ها، نرخ مرگ و میر استاندارد شده سنی مربوط به آلودگی هوا در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ به میزان ۲۳ درصد کاهش یافته است. اکنون لحظه ای برای تسریع واکنش های جمعی  است چراکه نسل فعلی و آینده مستحق دنیای بدون آلودگی هستند.

پیشگیری از مرگ ۵٫۵ میلیون نفر با دسترسی خانوارها به سوخت پاک

 

گزارش کمیسیون لنست اما درباره رویکردهای کنونی کنترل آلودگی هوا می افزاید: امروزه، دانش، شواهد و درک بیشتری از هر زمان  در مورد چگونگی تغییرات آب و هوا و تغییرات محیطی تاثیر گذار بر سلامت انسان وجود دارد. اکنون ما می دانیم که کدام سیاست ها و مداخلات به طور موثر به علل ریشه های زیست محیطی بیماری ها ( انرژی، حمل و نقل، مسکن و کشاورزی) می پردازند. سیاست های انرژی که باعث افزایش دسترسی خانوارها به سوخت های پاک برای پخت و پز، گرمایشی و روشنایی می شود، کمک می کند تا از  ۵/۵ میلیون مرگ و میر سالانه ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در خانه کمک کند.

توسعه شهری نیازمند برنامه ریزی جدید برای کنترل تهدیدات زیست محیطی

کمیسیون لنست با اشاره به این که امروزه حدود ۴ میلیارد نفر در شهرها زندگی می کنند که تقریبا نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. تاکید می کند: افرادی که در شهرها زندگی می کنند، در معرض طیف وسیعی از تهدیدات زیست محیطی مانند موارد ناشی از فقدان مسکن مناسب و حمل و نقل و کمبود آب، بهداشت، و مدیریت زباله ها هستند. از آن جا که بیشتر جمعیت آینده در شهرها ساکن خواهند بود، توسعه شهری باید برنامه ریزی و طراحی شود تا شهرها را به عنوان یک مرکز بهداشت و سلامتی در نظر بگیرند. همچنین سیاست های خاص از قبیل انرژی، برنامه ریزی شهری، حمل و نقل و زیرساخت ها باید با اهداف صحیح و ملموس سلامت و محیط زیست طراحی و اجرا شوند.

بر اساس گزارش کمیسیون لنست، بعضی از کشورها در حال حاضر با ترکیبی از چالش های حل نشده و جدید محیط زیست و سلامت مواجه هستند که در آن، برای مثال، فقیرترین مردم دسترسی به آب پاک، انرژی پاک خانه و بهداشت ندارند، و دیگر جمعیت ها به طور فزاینده ای در معرض مواد شیمیایی، اشعه، آلودگی هوا و خطرات شغلی جدید و پیچیده تر، درگیری ها و بلایای طبیعی قرار دارند.

راه های کنونی مناسب کنترل آلودگی هوا نیستند

به عبارت دیگر، راه هایی که برای تهدیدات بهداشتی زیست محیطی وجود دارند در زمان کنونی مناسب نیست و ما به یک رویکرد متفاوت و استراتژی های بهتر برای کنترل آلودگی هوا نیاز داریم و باید از پیشرفت شرایط محیطی و اجتماعی که باعث جلوگیزی از ایجاد و گسترش بیماری ها می شود، اطمینان حاصل کنیم.

به سوی یک سیاره بدون آلودگی

بنا بر اعلام کمیسیون لنست، مجمع آژانس بین المللی حفاظت از محیط زیست ۴ تا ۶ دسامبر سال جاری در نایروبی  کنیا، برگزار خواهد شد و وزرای محیط زیست کشورهای عضو و نمایندگان بخش خصوصی با موضوع “به سوی یک سیاره بدون آلودگی” در این مجمع گرد هم می آیند.

بر همین اساس کمیسیون لنست در حال بررسی توصیه هایی جهت ارائه به این مجمع و امیدوار به ایجاد رویکرد سلامت و بهداشت در اولویت بندی آلودگی هاست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید تجهیزات خورشیدی اندازه‌گیری و پایش کیفیت هوا در کشور

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

مجله بین المللی «لنست» منتشر کرد: مهمترین مقاله محققان ایرانی از پیشرفت ها و چالش های سلامت در ایران

آلاينده هاي نشر شده از پرینترها را جدی بگیرید!/شناسایی و حذف آلاینده های پرینترهای لیزری در یک رساله دکتری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها