- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

جلیلی: غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران در بیوتکنولوژی از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تقدیر از مجاهدت علمی محققان این حوزه تاکید کرد: غربی ها از هر پیشرفت علمی و فناوری که به استقلال علمی و اقتصادی کشور منجر شود نگران اند و به هر ترفندی برای ممانعت از آن متوسل می شوند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این بازدید که حدود ۹ ساعت به طول انجامید در سخنانی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ که ایران را کشوری فناتیک، دیکتاتور و سرکوب گر خوانده  و حتی ملت ایران را تروریست نامیده است !!! گفت: اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا علیه ایران را در حالی که روابط دوستانه ای با کشوری همچون عربستان داشته و چند ماهی از رقص شمشیر او با پادشاه سعودی نمی گذرد می توان یک موضعگیری سیاسی تلقی کرد و به سادگی از کنارش گذشت اما فکر میکنم مساله به همین سادگی نیست.
وی با بیان این که پاسخ سوال خود درباره انگیزه های اصلی چنین موضع گیری هایی از سوی ترامپ و برخی دیگر از مقامات غربی را در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گرفته اظهار داشت: در جریان مذاکرات هسته ای با نمایندگان کشورهایی گرد یک میز بودیم که بعضا تا پنج هزار کلاهک هسته ای در کشور خود داشتند اما از احتمال دستیابی ایران به یک بمب اتمی تا چند سال آینده و حتی از فعالیت چند هزار سانتریفیوژ زیر نظارت و دید دوربین های آژانس ابراز نگرانی می کردند. روشن است که وجود چند سانتریفیوژ یا دانشمند هسته ای  در ایران نمی تواند منشا نگرانی آمریکا و دیگر قدرت‌های اتمی غرب باشد و مخالفت غربی ها با پیشرفت های هسته ای ایران هم مثل اظهارات هفته گذشته ترامپ ناشی از یک نگرانی جدی تر و واقعی است.
وی خاطرنشان کرد: چیزی که مایه نگرانی و ترس آمریکا و غرب شده این است که دریافته اند با یک پدیده روبرو هستند که اگر مانع پیشرفت آن نشوند با قدرت و رقیبی جدید در عرصه جهانی مواجه خواهند بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: غربی ها که طی پنج قرن گذشته یک رقیب گفتمانی نداشتند از ظهور یک رقیب جدی طی سه چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد و طی همین مدت کوتاه میوه ها و ثمرات آن را در پیشرفت های علمی سریع ایران به رغم همه تحریم ها و فشارها می بینند به هراس افتاده اند. علت این که غربی ها با وجود مسوولان و شخصیت های موثر سیاسی و … امثال شهید شهریاری و شهید علی محمدی را ترور کردند این است که به خوبی می دانند آنچه مایه پیشرفت و اقتدار روزافزون ایران شده پیشرفتهای علمی است که با تلاش محققان جوان کشور حاصل شده است. دستاوردها و موفقیت های مراکز هسته ای کشور هم مانند پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و سایر مراکز پژوهشی کشور مرهون جوانهایی است که میانگین سنی آن ها سن انقلاب اسلامی است.
جلیلی خاطرنشان کرد: همچنان که مقام معظم  رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند پیشرفت علمی زمینه ساز اقتدار کشور است. غربی ها هم به خوبی می دانند که مایه قدرت در جهان امروز توسعه علمی و فناوری است و لذا هدف اصلی آنها از تحریمها و فشارها جلوگیری از  رشد علمی کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اظهارات رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این بازدید که سیاست پژوهشگاه را انجام تحقیقاتی عنوان کرد که به افزایش تولید ناخالص ملی منجر شود گفت: اتفاقا نگرانی غرب هم از چنین علمی است که به استقلال علمی و اقتصادی کشور منجر می شود و گرنه با علمی که صرفا به مقاله منجر شود مشکلی ندارند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همانند مراکز تحقیقات هسته ای از زرادخانه های قدرت کشور است. در اینجا بهانه ای مثل خطر دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای ندارند ولی ارزش کار علمی مجاهدانه شما را هم مثل کار علمی شهید شهریاری می فهمند و اگر یکی را ترور فیزیکی می کنند در مورد دیگری ممکن است از مقهور کردن و حربه های دیگر استفاده کنند.
وی گفت: یکی از راهبردهای امنیت ملی آمریکا که در زمان اوباما تدوین شده این است که سازمان های بین المللی باید در جهت منافع آمریکا باشند. مثلا با وجود ظاهر بین المللی سازمان ملل تصمیمات اصلی در آن توسط شورای امنیت که چند قدرت بزرگ در آن عضویت دائم دارند گرفته میشود و تصمیم گیر اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم شورای حکام است که اعضای اصلی هم چند قدرت بزرگ هستند لذا در مورد چنین سازمانهایی و برنامه های آنها باید هوشیار بود.
جلیلی با اشاره به برخی مباحثات که در زمینه محصولات زیست فناوری و مهندسی ژنتیک مطرح است گفت: این قبیل مباحثات باید علمی و در راستای پیشرفت فعالیت ها باشد نه توقف و حتی کندی پیشرفت. به اندازه کافی، افرادی هستند که در مسیر موفقیت و توسعه کشور مانع تراشی کنند لذا چه در حوزه های سیاسی و چه در زمینه های علمی مثل موضوع تراریخته ها که بحث بین چند فرضیه علمی است  نباید طوری عمل کرد که مانعی در پیشرفت این حوزه شود.

وی در ادامه  با اشاره به این که به گفته محققان با کار در این حوزه می توان چند برابر بهره وری را افزایش داد اظهار داشت: با توسعه عرصه های فناوری و ایجاد اشتغال برای محققان و دانشمندان چه بسا بتوان به ازای به کار گرفتن یک دانشمند در عرصه پژوهش و فناوری برای صدها نیروی کار دیگر در کشور اشتغال ایجاد کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز خرسندی از فعالیت ها و رویکرد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در تجاری سازی دستاوردها و واگذاری دانش فنی به واحدهای بخش خصوصی که می تواند الگویی برای سایر مراکز پژوهشی باشد گفت: نباید همه مسولیت متوجه دولت باشد و باید ظرفیت های سایر بخش ها هم جهت دهی شوند.

وی در پایان موفقیت های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را که منجر به بالندگی این مرکز پژوهشی شده است از میوه های انقلاب و مایه امید مردم توصیف کرد و تاکید کرد: حمایت از تحقیقات و دستاوردهای مراکز پژوهشی و جلب سرمایه های بخش دولتی و غیر دولتی در  این حوزه می تواند به جهش در درآمدها و ایجاد هزاران فرصت شغلی  جدید منجر شود.


گفتنی است دکتر سعید جلیلی و هیات همراه روز پنج شنبه در بدو ورود به پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نشستی با حضور پژوهشگاه گزارشی در خصوص فعالیت ها و دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگاه در حوزه های مختلف بیوتکنولوژی کشاورزی ارائه داد.

در ادامه دکتر جلیلی و هیات همراه با حضور در بخش های مختلف پژوهشگاه از نزدیک با روند فعالیت ها، دستاوردها و طرح های تحقیقاتی در حال اجرا آشنا شدند و در هر بخش توضیحات لازم توسط اعضای هیات علمی و محققان پژوهشگاه ارائه شد.

در ادامه دکتر جلیلی و همراهان در نشستی با ریاست و معاونان و مدیران پژوهشگاه با تقدیر از موفقیت ها،پژوهشگاه و مجموعه گلخانه گیاهان تراریخته پژوهشگاه از دیگر برنامه های این بازدید بود.

انتهای پیام