سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

«دستگاه تولید سیم با ساختار فوق ریز» استاد ایرانی در آمریکا ثبت اختراع شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28982
چهارشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۶ | 14:32

«دستگاه تولید سیم با ساختار فوق ریز» استاد ایرانی در آمریکا ثبت اختراع شد

« دستگاه تولید سیم‌ با ساختار فوق‌ریز عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در آمریکا ثبت اختراع شد.

به گزارش دیده بان علم ایران « دستگاه و روش تولید سیم‌ با ساختار فوق‌ریز (ultra-fine wire fabricating apparatus and method)» ساخت دکتر محمد صدیقی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم وصنعت  نتیجه فعالیت‌های پژوهشی مستمر چند ساله دانشگاه علم و صعنت و دانشگاه گراتس اتریش است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران (INSF) به ثمر نشسته و ، در سپتامبر ۲۰۱۷ به ثبت اختراع بین المللی رسیده است.

اصلاح ریزساختار مواد به عنوان یک روش متداول جهت افزایش خواص مکانیکی آن‌ها شناخته می‌شود. در طی دهه‌های اخیر، روش‌های اعمال تغییر شکل شدید (SPD)‌ به منظور تولید مواد با ساختار بسیار ریز یا نانو ساختار مورد توجه محققین قرار گرفته‌اند.

با وجود معرفی روش‌های مختلف جهت اعمال تغییر شکل شدید به مواد،‌ استقبال صنعت از این روش‌ها رضایت بخش نبوده است. مهمترین محدودیت‌های روش‌های معرفی شده، غیرپیوسته بودن آن‌ها و تولید نمونه‌هایی با ابعاد کوچک می‌باشد. در همین راستا، در یک اقدام نوآورانه در آزمایشگاه شکل دهی فلزات دانشکده مهندسی مکانیک، ارائه روشی پیوسته به منظور اصلاح ریزساختار مواد با قابلیت تولید صنعتی و در طول‌های نامحدود به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گرفته است.

در طی چند سال اخیر چندین پروژه در این آزمایشگاه به صورت مشترک با مرکز تحقیقات مواد و شکل دهی دانشگاه گراتس در کشور اتریش تعریف و انجام شده است. در قالب یکی از این پروژه‌ها روشی جهت اصلاح ریزساختار سیم‌های فلزی به صورت پیوسته و با طول نامحدود شناسایی و مورد بررسی قرارگرفته است. دستاورد حاصل شده محصول این پروژه‌ی مشترک بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برگزاری ششمین «جشنواره حرکت» دانشگاه علم و صنعت ایران

هشت رییس جمهور،۱۵۰ برنده جایزه نوبل و ۶۲ میلیاردر تنها بخشی از افتخارات هاروارد!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها