سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تولید سیستم بومی امنیت شبکه در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28968
چهارشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۶ | 14:47

تولید سیستم بومی امنیت شبکه در کشور

محققان یک شرکت دانش‌بنیان خوزستانی موفق به تولید سیستم بومی امنیت شبکه(Firewall) شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران طراحی این سامانه منطبق با نیازهای راهبردی و استراتژیک منطقه، به ویژه با در نظر گرفتن حمله‌ها و سناریوهای تهدید سایبری در سال‌های اخیر بوده است.

محمد چینی‌پرداز، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: هدف اصلی اجرای طرح سامانه‌های پیشرفته شبکه و امنیت اطلاعات، تولید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای تخصصی حوزه IT به ویژه تمرکز در حوزه امنیت شبکه است؛ مانند فایروال (نرم‌افزاری است که اطلاعات وارد شده به کامپیوتر را محدود و اطلاعات غیرمجاز را فیلتر می‌کند) و UTM که هم‌اکنون در مرحله عملیاتی قرار گرفته و مورد استفاده بسیاری از سازمان‌های دولتی است.

به گفته وی از  ایده تا اجرای این طرح سه سال به طول انجامیده  و با موفقیت در آزمایش‌های موفق امنیتی، از ابتدای امسال در کشور اجرایی شده است.

چینی پرداز در خصوص اهمیت اجرای طرح سامانه پیشرفته شبکه و امنیت اطلاعات افزود: سامانه امنیت ملی ارتباطات این شرکت (پاوان) در راستای طرح امنیت ملی ارتباطات و پدافند غیرعامل تعریف و تولید شده است. طراحی این سامانه منطبق با نیازهای راهبردی و استراتژیک منطقه به‌ویژه با درنظرگرفتن حمله‌ها و سناریوهای تهدیدهای سایبری در سال‌های اخیر بوده است.

وی به نقطه قوت این طرح اشاره کرد و گفت: نقطه قوت و تمرکز تیم طراحی سامانه پاوان بر حفره‌ها و ضعف‌های امنیتی پایگاه‌ها و سرورهای داخلی است که محصول‌های امنیتی خارجی آنها را برطرف نمی‌کنند. نقطه قوت دیگر، تولید داخلی بودن این سامانه است که موجب اطمینان کامل کاربران آن از نبود حفره‌های امنیتی عامدانه و هرگونه نشتی می‌شود. طراحی بومی و انعطاف‌پذیر این سامانه، کنترل، سیاست‌گذاری، امنیت و مدیریت شبکه را با کم‌ترین تاثیر بر سرعت و قابلیت دسترسی شبکه ممکن و میسر می‌سازد.

وی تصریح کرد: این طرح ضمن مقرون به‌صرفه‌تر بودن، با داشتن استانداردهای ایزو ۲۷۰۰۱ و اخذ مجوز از سازمان پدافند غیرعامل کشور، کسب رتبه از شورای عالی انفورماتیک و تاییدیه ارزیابی امنیتی محصول امنیت شبکه از صاافتا (صنایع امنیت فضای تبادل اطلاعات) قابل رقابت با محصول‌های کشورهای خارجی است. پیش از این، ما واردکننده این محصول از کشوری مانند آمریکا بودیم اما هم‌اکنون ضمن خودکفایی در این زمینه، می‌توانیم صادرکننده این محصول به کشورهای دیگر باشیم.

چینی‌پرداز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عمده فعالیت‌های اصلی شرکت شامل امنیت شبکه، آموزش امنیت شبکه، معرفی آخرین بدافزارها و نرم‌افزارهای جاسوسی، دفع حملات سایبری، پشتیبانی امنیت شبکه سازمان‌های خصوصی و دولتی، طراحی و ساخت فایروال با تکنولوژی داخلی است.

وی در خصوص محصول فایروال گفت: فایروال Enterprise از سریp۱  محصول پاوان، یک راه‌حل جامع در زمینه امنیت شبکه است که با قابلیت جستجو و بررسی دقیق و عمیق بسته‌های اطلاعاتی شبکه در مجموعه‌ها و شبکه‌های سازمانی بزرگ و پیچیده، می‌تواند نقش راهبردی و استراتژیک خود در زمینه فیلترینگ، شناسایی و مقابله با بدافزارها و ویروس‌ها، انواع تهدیدهای اینترنتی و برقراری ارتباط با VPN به‌صوت کاملا هدایت‌شده و تحت کنترل را به نحو موثر و به‌آسانی ایفا کند.

چینی پرداز گفت: قابلیت‌های نرم‌افزاری چشمگیر و متنوع این محصول از جمله مدیریت پهنای باند، مقابله با ویروس‌ها، شناسایی انواع حمله‌ها، فیلترینگ محتوای داده‌ها و… به‌صورت لحظه‌ای و بدون وقفه، متضمن کیفیت عملکرد بالای آن است. همچنین قابلیت‌های سخت‌افزاری متناسب و انعطاف‌پذیر این محصول، در عین تعدیل هزینه آن، متضمن تامین عملکرد سخت‌افزاری بهینه و با ضریب اطمینان بالا است.

وی به نقش حمایتی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) در تحقق اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ما برای تامین یک سری نیازها و تجهیزات،  نیاز به انرژی مضاعف داشتیم تا بتوانیم محصول‌مان را از فایروال به یو تی ام تبدیل کنیم. خوشبختانه همکاران صحا در این زمینه ما را یاری کردند و ما توانستیم با بهره‌گیری از کمک‌های حمایتی این صندوق روند اجرای پروژه‌هایمان را تسریع بدهیم. البته امیدوارم بار دیگر در بحث ضمانت‌نامه هم بتوانیم از حمایت‌های صحا برخوردار شویم.

وی در پایان گفت: همچنین ما از دولت توقع داریم لایحه‌های عملیاتی در حمایت از محصول‌های بومی به خصوص در حوزه امنیت مصوب کنند تا سازمان‌ها بیشتر نسبت به استفاده از محصول‌های بومی و صنایع داخلی ترغیب شوند. هم‌اکنون بنابر دلایل مختلف میل به خرید محصول‌های خارجی در سازمان‌ها زیاد است و این محصول‌ها سهم عظیمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. امیدواریم محصول‌های شرکت ما نیز در آینده درصد بیشتری از بازار خرید را به خود اختصاص دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

طراحی سیستم اتیکت الکترونیک اجناس فروشگاه در کشور

ساخت پهپاد شکارچی پرنده‌ها و ریزپهپادهای مزاحم در کشور

حمایت هشت میلیاردی صحا از چهار پروژه مهندسی پزشکی

دستیابی به دانش فنی ساخت ماژول اندازه‌گیری جنس سنگ در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها