سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

نخستین شتاب دهنده حوزه انرژی راه‌اندازی می‌شود/ تهیه اطلس توانمندی کشور در حوزه انرژی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28957
چهارشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۶ | 13:42

نخستین شتاب دهنده حوزه انرژی راه‌اندازی می‌شود/ تهیه اطلس توانمندی کشور در حوزه انرژی

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی از تشکیل نخستین شتاب‌دهنده حوزه انرژی  خبر داد و گفت: هنوز به صورت تخصصی در حوزه انرژی شتاب دهنده‌ای وجود ندارد بنابراین سرعت بخشیدن به روند راه‌اندازی شتاب دهنده حوزه انرژی از اقدامات ستاد است.

به گزارش دیده بان علم ایران سیروس وطنخواه مقدم دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی  درباره فعالیت های این ستاد تازه تاسیس اظهار کرد: در گذشته سه  ستاد مرتبط به حوزه انرژی شامل ستادهای نفت و گاز، بهینه سازی سوخت و انرژی های تجدیدپذیر در معاونت علمی ریاست جمهوری فعال بودند با ادغام صورت گرفته این ستادها در یک ستاد جدید با عنوان ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی فعالیت خواهند کرد. این ستاد ۴ بخش اصلی نفت و گاز، بهینه سازی و بهره وری انرژی (در کل حوزه های انرژی)، انرژی های تجدید پذیر و برق و نیرو دارد که همچون گذشته محور فعالیت های ستاد ماموریت های متوازنی است که از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به ستادها ابلاغ شده است.

توسعه زیست بوم علم، فناوری و نوآوری حوزه انرژی

وطنخواه با اشاره به اینکه توسعه زیست بوم علم، فناوری و نوآوری در حوزه انرژی ماموریت اصلی این ستاد است گفت: حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی و ایجاد زیرساخت های فناوری ملی در حوزه های کلیدی، ترویج و فرهنگسازی علمی فناوری و نوآوری، تسهیل تبادلات همکاری های علمی و بین المللی، توسعه فناوری های راهبردی متناسب با نیازهای کشور در حوزه انرژی، ارتقای فناوری در صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید دانش بنیان و توسعه بازار محصولات دانش بنیان در حوزه انرژی ۶ ماموریت مشخصی هستند که از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به ستادها ابلاغ شده است.

توسعه بازار محصولات دانش بنیان در حوزه انرژی
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به ویژگی ها و ضرورت های حوزه انرژی، توسعه بازار محصولات دانش بنیان و توسعه فناوری های راهبردی این حوزه به عنوان دو اولویت نخست در ستاد پیگیری می شود و مابقی ماموریت ها نیز در اولویت دوم ستاد قرار دارند که امور مربوط به آنها هم انجام می شود. در حال حاضر معاونت علمی دارای جایگاه، مصوبات و بسترهای قانونی خوبی است. ستاد قصد دارد پیاده سازی این ماموریت های شش گانه را از طریق بسترهای قانونی موجود انجام دهد.
دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی با اشاره به بسترهای قانونی در معاونت علمی بیان کرد: در این میان می توان به ظرفیت های ماده ۴۳ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که مصوبات خوبی در هیات دولت و ستاد اقتصاد مقاومتی در رابطه با آن وجود دارد که از آن مصوبات می توان به برنامه تولید محصولات دانش بنیان، توسعه بازار محصولات دانش بنیان در داخل و خارج از کشور، پیاده سازی نظام آزمون و استاندارد در حوزه انرژی، نظام جامع آماری در حوزه انرژی، شبکه سازی شرکت های دانش بنیان در حوزه انرژی و به ایجاد نهادهای مناسب مالی اشاره کرد.
به گفته وی، همچنین پیش نویسی در زمینه نهادهای مالی اقتصاد دانش بنیان با همکاری معاونت علمی به هیات وزیران ارسال شده که هنوز مصوب نشده است که در آن بندهای خوبی وجود دارد و قصد داریم با کمک مدیریت ها و معاونت های مختلف در معاونت علمی مثل معاونت های سیاستگذاری و جذب سرمایه  آن را اجرایی می کنیم.

تهیه و تدوین پیوست فناوری در حوزه انرژی
وطنخواه در ادامه با اشاره به مصوبه سال ۹۵ هیات وزیران در خصوص بازارسازی محصولات دانش بنیان تولید داخل ابراز داشت که این مصوبه از دیگر بسترهای قانونی است که در معاونت علمی وجود دارد و گفت: بر اساس این مصوبه دستگاه های دولتی باید سهم خود از یکصد هزار میلیارد ریال برای ایجاد بازار محصولات دانش بنیان را تعیین و به معاونت علمی اعلام کنند تا معاونت علمی جمع بندی آنها را به هیات وزیران اعلام کند. همچنین مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر بسترهایی است که می توان به آن اشاره کرد که طراحی و پیاده سازی نظام صیانت از بازار ملی در حوزه دانش بنیان از طریق پیوست فناوری از مهمترین مصوبات است.

تهیه اطلس توانمندی کشور در حوزه انرژی
وی درباره تهیه پیوست فناوری در حوزه انرژی نیز ابراز کرد: در این راستا ستاد قصد دارد پیوست فناوری در حوزه انرژی را همراه با وزارتخانه های نفت و نیرو و با همکاری معاونت سیاستگذاری معاونت علمی تهیه و نهایی کند. از اقدامات لازم و مقدماتی مهم برای پیوست فناوری تهیه اطلس توانمندی کشور در حوزه انرژی است که فعالیت ها در این زمینه آغاز شده و به مرور نتایج آن منتشر می شود.
وی پیگیری فعالیت استارت آپ و شتاب دهنده ها در حوزه انرژی را یکی از اقدامات این ستاد دانست و گفت: مباحث مربوط به استارت آپ ها و شتاب دهنده ها در کشور به خوبی رایج شده است اما هنوز به صورت تخصصی در حوزه انرژی شتاب دهنده ای وجود ندارد بنابراین با تاکیدات معاون علمی و فناوری رییس جمهوری قصد سرعت بخشیدن به راه اندازی شتاب دهنده حوزه انرژی را داریم. در زنجیره توسعه فناوری احتیاج به مراکزی است تا فرآیند تولید محصول از شکل گیری ایده تا رسیدن به بازار را به طور واقعی تسهیل کند. در کشور مراکز رشد و ایده پردازی وجود دارد و شرکت های دانش بنیان توسعه فناوری را انجام می دهند اما شتاب دهنده ای در حوزه انرژی که در قالب بخش خصوصی نیازهای کشور را رفع کند وجود ندارد.

وی به حمایت از توسعه فناوری با ابزارهای غیر مالی در ستاد اشاره کرد و گفت: ایجاد زیرساخت و بسترها در حوزه انرژی با تاکید بر زیرساخت های قانونی و هماهنگی های بین دستگاهی از طریق حمایت های غیر مالی و غیر مستقیم مالی یکی از اقداماتی است که انجام خواهیم داد البته اگر در بخشی نیز نیاز به حمایت مالی مستقیم باشد تامین آن از طریق مقتضی و با توجه به ضرورت خواهد بود. هم افزایی با دستگاه ها برای بازار سازی این حوزه از دیگر اقدامات ستاد است زیرا معاونت توافقات و تفاهم نامه های خوبی با دستگاه های حوزه انرژی دارد که ستاد در جهت اجرایی کردن آنها گام بر می دارد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

خط اعتباری ۹۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک

ستاری خبر داد: معرفی بیش از دو هزار ایده به شتابدهنده ها/تراکنش بیش از هزار میلیارد تومانی فین تک‌ها در سال گذشته

شتابدهنده صنایع دارویی و غذایی «اکتوتک» راه اندازی شد

نخستین مرکز فناوری انرژی راه‌اندازی می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها