پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

انتشار « اطلس خرچنگ‌های خلیج فارس» استاد ایرانی توسط «اشپرینگر»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28859
سه شنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۶ | 09:51

انتشار « اطلس خرچنگ‌های خلیج فارس» استاد ایرانی توسط «اشپرینگر»

کتاب اطلس خرچنگ‌های خلیج فارس، نوشته  عضو هیأت علمی دانشکده زیست‌شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران، از سوی انتشارات اسپرینگر منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران این کتاب حاصل ۱۴ سال مطالعه تاکسونومی خرچنگ‌های خلیج فارس و دریای عمان است که دکتر رضا ندرلو، عضو هیأت علمی دانشکده زیست‌شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران، از سال ۱۳۸۲ با شروع پایان‌نامه فوق لیسانس خود در دانشگاه تهران آن را آغاز کرد.

وی همزمان با ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه فرانکفورت و موزه تاریخ طبیعی سنکنبرگ آلمان، به اغلب موزه‌های تاریخ طبیعی دنیا سفر کرده و نمونه‌های جمع شده از خلیج فارس و دریای عمان را مورد بازنگری قرار داده است. حاصل این مطالعه در سال ۲۰۱۷ در قالب اطلسی رنگی و ۴۴۴ صفحه‌ای به چاپ رسیده که شامل اطلاعات ۲۵۶ گونه خرچنگ می‌شود.

متن کتاب با دو پیش‌گفتار از پیتر کسترو و پیتر نْگ در تمجید از این اطلس آغاز می‌شود. سپس با مقدمه دکتر ندرلو درباره اهمیت بوم‌شناختی و حفاظتی آب‌های جنوب ایران روبه‌رو می‌شویم.

در بخش آغازین کتاب، شرح کاملی درباره خلیج فارس و دریای عمان و تاریخچه مطالعه سیستماتیک خرچنگ‌ها (براکیورا) بالاخص مطالعه خرچنگ‌ها در منطقه جنوب ایران، آمده است. پس از قسمت آغازین کتاب، فصل‌های بعدی به تبارها و زیرگروه‌های مختلف خرچنگ‌ها می‌پردازد. پودوترمات‌ها (مشتمل بر یک خانواده) در بخش یک، هتروترمات‌ها در بخش دو هتروترومات‌ها (که بسیار مفصل و مشتمل بر ۲۶ خانواده است)، در بخش سه توراکوترمات‌ها (شامل ۹ خانواده) مورد بحث و شناسایی در حد سر رده و گونه قرار می‌گیرند.

تصاویری رنگی از نمونه‌های مربوط به هرگونه و رسامی‌هایی دقیق و راه‌گشا و نیز نقشه‌های کاملاً واضح در کنار این تصاویر، پژوهشگر علاقه‌مند را به خوبی در کسب اطلاعات و مقایسه و تحلیل ریخت‌شناسی خرچنگ‌ها یاری می‌کند. نکته بسیار مهم و آموزنده‌ای که می‌توان درباره تصویرهای این کتاب به آن اشاره کرد، مشخص بودن شناسه و شماره موزه‌ای هر نمونه‌ای است که تصویر آن در کتاب به چشم می‌خورد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

ششمین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان برگزار می شود

مشاهده دو گونه نادر از مرجان‌های سخت در خلیج فارس

سیلاب های اخیر چه تاثیری بر اروند رود داشت؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها