جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تاکید دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران بر استانداردسازی آموزشها و مرجعیت علمی انجمن ها

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28855
سه شنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۶ | 13:19

تاکید دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران بر استانداردسازی آموزشها و مرجعیت علمی انجمن ها

نشست سالانه انجمن مهندسی شیمی ایران با روسای پژوهشگاه‌ها و دانشکده‌های مهندسی شیمی دانشگاه های کشور با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست که با هدف بررسی ارتقای دانش فنی و افزایش ارتباط این رشته با صنعت و جامعه، روز دوشنبه ۲۴ مهرماه برگزار شد، گفت: انجمن‌های علمی باید در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ارکان نظام و جامعه و بویژه آموزش عالی، نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان این که انجمن‌های علمی باید به صورت خودجوش به عرصه‌های مختلف جامعه ورود پیدا کنند، تصریح کرد: باید بستری فراهم شود تا مسئولان عالی‌رتبه نظام، احساس نیاز به انجمن‌های علمی پیدا کنند.

تاکید دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران بر مرجعیت علمی انجمن های علمی

دکترمحمدرضا امیدخواه، دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران با معرفی فعالیت های این انجمن گفت: با توجه به اولویت های کشور در برقراری تعاملات و ارتباطات با جهان، انجمن مهندسی شیمی ایران توانسته است در شورای جهانی انجمن های علمی عضو شده و در انجمن آسیا- پاسیفیک نیز علاوه برعضویت، جزو هیئت مدیره این انجمن نیز باشد.

وی در ادامه افزود: انجمن مهندسی شیمی ایران برای اولین بار سعی کرده است تا نقش مرجعیتی در استانداردسازی آموزش های مهندسی شیمی ایفا کند.

وی افزود: با بازنگری سرفصل‌های آموزشی می توانیم دانشجویان این رشته را به گونه ای تربیت کنیم که برای ورود به بخش های مختلف صنعت و بازار کار آمادگی های لازم را داشته باشند.

لزوم توجه بیشتر به مدل های علمی آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

دکتر جعفر توفیقی، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به اهمیت رویکرد علمی به آموزش گفت: باید در دانشگاههای کشور، به استفاده از مدلهای علمی مرتبط با یادگیری و آموزش توجه بیشتری شود.

وی با تجلیل از اقدام وزارت علوم به واگذاری اختیار برنامه ریزی درسی به دانشگاههای سطح یک کشورگفت: دانشگاهها باید در این زمینه ساختار و تشکیلات خاصی را ایجاد و برنامه مشخص خود را به وزارت علوم اعلام کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس رویکردهای موجود در دانشگاه های معتبر دنیا، برنامه های درسی دانشگاهی باید علاوه برآموزش دانش و مهارت، به تربیت دانشجویانی با حس مسئولیت اجتماعی و تعهد نسبت به جامعه، بشریت و محیط زیست کمک کند.

عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: اولین قدم در تربیت دانشجویانی با روحیه مسئولیت اجتماعی و کارآفرینی این است که استادان دانشگاهها، خود واجد این ویژگی‌ها باشند.

عضو انجمن مهندسی شیمی ایران با اشاره به ماموریت ها و رسالت های این انجمن گفت: باید انجمن مهندسی شیمی ایران، شاخص های استاندارد آموزش این رشته را تدوین و به دانشکده های شیمی کشور، به عنوان نظر مشورتی اعلام کند.

تاکید بر ضرورت ایجاد ارتباطات بین‌المللی

دکتر وحید تقی‌خانی، عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی شیمی ایران بر «ضرورت ایجاد ارتباطات بین‌المللی و شیوه‌های نوین آموزشی» در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور تأکید کرد.

وی افزود: انجمن مهندسی شیمی ایران در راستای کمک به حوزه آموزش عالی کشور، فعالیت‌های بین‌المللی را آغاز کرده و یکی از راه‌هایی که به بهبود وضعیت کمک می کند، ارتباطات بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه انجمن مهندسی شیمی ایران، نقش محوری در جامعه مهندسی شیمی بین‌المللی ایفا می‌کند، اظهار داشت: این انجمن، هم‌اکنون عضو کمیته اجرایی شورای جهانی مهندسی شیمی و عضو کمیته بین‌المللی انجمن مهندسی شیمی آمریکا است و از سوی شورای جهانی مهندسی شیمی موظف شده، کنفدراسیون آفریقا و غرب آسیا را با محوریت انجمن مهندسی شیمی ایران تشکیل دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی شیمی ایران با اشاره به همکاری انجمن مهندسی شیمی ایران با مؤسسه دخمای آلمان و مهندسی شیمی کره جنوبی تصریح کرد: این فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه آموزش و پژوهش، به ارتقای دانشکده‌ها و مهندسی شیمی کشورمان کمک شایانی می‌کند.

انعقاد تفاهم نامه همکاری معاونت آموزشی وزارت علوم و انجمن مهندسی شیمی ایران

در پایان نشست مشترک انجمن مهندسی شیمی ایران با روسای دانشکده های مهندسی شیمی دانشگاههای سراسر کشور، تفاهم نامه ای بین معاونت آموزشی این وزارت و انجمن مهندسی شیمی ایران امضا شد.

ارتقای سطح همفکری و همکاری بین تشکل های مردم نهاد با ستاد آموزش عالی کشور از اهداف اصلی این تفاهم نامه است.

تدوین استانداردهای آموزشی؛ شیوه های نوین آموزش، اعتبار سنجی و رتبه بندی دانشگاهها و گروههای آموزشی مهندسی شیمی کشور با همکاری مشترک انجمن و گروه تخصصی مهندسی شیمی شورای برنامه ریزی آموزش عالی و با نظارت معاونت آموزشی وزارت علوم از مفاد این تفاهم نامه است.

این تفاهم نامه مشترک به امضای دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم و مهندس عباس موسوی راه پیما، رئیس انجمن مهندسی شیمی ایران رسید و بین طرفین مبادله شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چاپ کاغذی پایان نامه ها و تکالیف آموزشی ممنوع شد

سه دانشگاه وابسته به دستگاه اجرایی از مصوبه انحلال مستثنی شدند

نتایج سطح‌بندی دانشگاه‌ها تا پایان مهرماه اعلام می‌شود

مسوولان آموزش عالی ایران به بزرگترین هیات علمی اتحادیه اروپا چه گفتند؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها