سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

رئیس موسسه رازی: موسسه نیازمند نوسازی تجهیزاتی است/صنعت واکسن سازی کشور تحت مدیریت موسسه رازی باشد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28800
دوشنبه، ۲۴ مهر، ۱۳۹۶ | 12:57

رئیس موسسه رازی: موسسه نیازمند نوسازی تجهیزاتی است/صنعت واکسن سازی کشور تحت مدیریت موسسه رازی باشد

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه خطر بیماری های نوپدید، کشورمان را تهدید می کند، گفت: اگر رویکرد سیاستگذاران کلان کشور به این صنعت تغییر نکند روزی می رسد که باید تمام پول نفت را برای واردات واکسن هزینه کنیم.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مسعود هاشم زاده گفت: موسسه رازی از قدیمی ترین موسسات کشور با رویکرد تحقیق و تولید واکسن برای جمعیت انسانی و دامی است در سال ۱۳۰۳ بنیان گذاری شده و تولید انواع واکسن های مختلف در این مجموعه موجب کنترل و ریشه کنی بیماری های خطرناک انسانی و دامی شده است.

وی با اشاره به تهدیدات دنیای امروز گفت: در دنیای امروز با دو نوع تهدید روبه‌رو هستیم؛ تهدیدات طبیعی و بیولوژیکی و تهدیدات صناعی که ما باید با داشتن دانش بسیار بالا و تجهیز کردن امکانات، آمادگی لازم را برای کنترل عوامل طبیعی و بیولوژیکی داشته باشیم در غیر این صورت شاهد مرگ و میرهای بالا در کشور خواهیم بود.

هاشم زاده تصریح کرد: امروز، خطر بیماری های نوظهور و نوپدید جامعه بشری را تهدید می کند و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و  اگر از صنعت واکسن سازی غافل شویم روزی فرا خواهد رسید که باید تمام پول نفت را برای واردات واکسن بدهیم.

وی با بیان اینکه در کشور ظرفیت و دانش لازم برای تولید واکسن را داریم و باید این موضوع و توجه به صنعت واکسن را جدی بگیریم، افزود: با توجه به اینکه در بحث صادرات واکسن، ظرفیت بالایی وجود دارد باید از این ظرفیت استفاده کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

رئیس موسسه رازی با اشاره به مهاجرت نخبگان و استعدادهای درخشان به علت نبود فضای مناسب برای فعالیت و کار یادآور شد: باید فضاهایی مانند موسسه رازی را برای جذب نخبگان و استعدادهای برتر کشور فراهم کنیم و این موسسه در نقش یک ستاد مرکزی علمی در حوزه مواد بیولوژیک به ویژه واکسن و واکسن سازی بتواند شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و مراکز علمی را با اهداف مشخص رهبری و هدایت کند.

وی با اشاره به زمانبر بودن و پیچیدگی تولید فرآورده های جدید گفت: گاهی برای تولید فرآورده های حوزه واکسن بین ۲۰ تا ۲۵ سال زمان نیاز است که با تقسیم کار و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی می توان زمان را قدری کوتاه تر کرد.

دکتر هاشم زاده اظهار داشت: موسسه رازی ثابت کرده در حیطه واکسن سازی موفق بوده و چنانچه این سرمایه ملی را نادیده گرفته یا به آن کم بها داده شود، صاحب تکنولوژی های جدید نخواهیم شد و آسیب های جبران ناپذیری متوجه کشور می شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات موسسه رازی قدیمی بوده و این موسسه نیازمند پوست اندازی است، گفت: بازنگری در حوزه قوانین و مقررات، نوسازی، تجهیز موسسه و جذب استعدادهای برتر از موضوعات مهم در این موسسه است که بدون نگاه همه جانبه و تغییر رویکرد سیاستگذاران کلان کشور میسر نخواهد شد.

هاشم زاده ضمن حمایت از ورود بخش غیردولتی به این عرصه تاکید کرد: مباحث مربوط به خصوصی سازی و استفاده از سرمایه های غیردولتی در جای خود باقی است اما تمام این موارد باید تحت یک هدایت علمی قرار گیرند و با توجه به اینکه صنعت واکسن سازی کشورمان با وجود تولیدات و فعالیت موسسه رازی از صنایع مادر محسوب می شود، این مدیریت و هدایت از طریق موسسه رازی اعمال شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

براساس آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی صورت گرفت: اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت استخدامی دستگاه ها و جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان

معاون علمی رییس جمهوری خبر داد: اجرای ۲۶ پروژه پیشران با یک میلیارد یورو اعتبار/ابلاغ آئین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی

در تداوم پروژه های متعدد تولید واکسن کووید ۱۹ در ایران: نخستین واکسن mRNA ایرانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

برنامه دولت برای شکار نخبگان خارجی: امتیازات جذاب از اعطای گواهینامه و سیم کارت تا استفاده از بانک و بیمه!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها