جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ائتلاف ناشران علمی جهان علیه بارگذاری مقالات در پروفایل شخصی محققان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28783
سه شنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۶ | 09:22

ائتلاف ناشران علمی جهان علیه بارگذاری مقالات در پروفایل شخصی محققان

پنج ناشر بین المللی American Chemical Society, Brill, Elsevier, Wiley و  Wolters Kluwer به صورت ائتلافی، علیه بزرگترین شبکه اجتماعی علمی (ResearchGate)، شکایتی قانونی را به منظور حذف مقالاتی که بدون رعایت کپی رایت توسط افراد دارای پروفایل در آن روی این وب سایت بارگذاری شده به دادگاه ارائه کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، انجمن شیمی ایران در این راستا هشدار داده که با توجه به پیگیری و شکایت این ناشران حداقل پیامد سوء بارگذاری متن مقالات در پروفایل های فردی (Self-archiving) می تواند ورود نام نویسندگان به لیست سیاه ناشرین و عدم پذیرش مقالات آنان به دلیل “عدم رعایت اخلاق انتشار” در مجلاتی باشد که توسط این ناشران چاپ می شود.

از آنجا که شبکه های اجتماعی علمی همانند ResearchGate ،Linkedin و .. در بخش Terms and Conditions خود، مسوولیت بارگذاری غیرقانونی فایل مقالات چاپ شده را به نحوی از خود سلب کرده و بر عهده نویسنده مقاله گذاشته اند، انجمن شیمی به محققان توصیه کرده چنانچه فایل pdf مقالات چاپ شده خود را که بارگذاری متن کامل آنها در پروفایلهای شخصی، مجاز نیست در پروفایلهای خود بارگذاری کرده اند، آنها را حذف کرده و لینک خلاصه مقاله از وبسایت مجله را بارگذاری کنند.

طبعا کسی که به دنبال مقاله محققی است در صورتی که دسترسی قانونی به آن مجله داشته باشد می تواند متن کامل مقاله را مشاهده و دانلود کند و اگر دسترسی به متن کامل آن نداشته باشد، می تواند از طریق ایمیل از محقق درخواست کند مقاله را برایش ارسال کند.

از آنجا که در محیط دانشگاه به دلیل اشتراک پایگاه ها، ممکن است متن کامل مقالات به راحتی در دسترس قرار گیرد، جهت اطمینان از اینکه مجاز به بارگزاری فایل مقالات خود در پروفایل هایی همانند ResearchGate هستید یا نه، می توانید عنوان مجله را در وبسایت http://www.sherpa.ac.uk/romeo/search.php جستجو کرده و با توجه به راهنمای آن وبسایت، که مجلات را از نظر مجاز بودن بارگذاری مقالات آنها در پروفایل های شخصی طبقه بندی کرده، اقدام کنید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

ایران در رتبه چهارم تولید مقالات نانو دنیا/اختصاص یک پنجم کل مقالات ایران به نانو، منطقی است؟

زنگ خطر افت کمی و کیفی تولید علم ایران/ آخوندزاده: محققان نسبت به ۲۵ سال پیش فقیرتر شده‌اند/عربستان در مقالات داغ از ایران پیشی گرفت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها