شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

انجام موفقیت آمیز نخستین جراحی لیزر عروقی جنین در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28740
یکشنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۶ | 14:46

انجام موفقیت آمیز نخستین جراحی لیزر عروقی جنین در کشور

نخستین جراحی لیزر عروقی جنین در کشور با موفقیت در بیمارستان امام خمینی تهران انجام شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این جراحی با استفاده از دستگاه فتوسکوپ و لیزر بر روی عروق خونی بند ناف و جفت مشترک یک دوقلوی همسان در سن بارداری ۲۳ هفتگی جدا شده و به‌ این‌ترتیب خطر مرگ از این دو جنین رفع شد.
این عمل جراحی پیشرفته با حضور اعضای هیات‌علمی گروه زنان از جمله دکتر حنطوش زاده، دکتر خضردوست، دکتر قطبی زاده، دکتر برنا، دکتر جمال، دکتر رحیمی، دکتر مرصوص و با هدایت دکتر علیرضا شمشیرساز فوق تخصص حاملگی پرخطر و جراحی جنین مدعو از دانشگاه بیلور آمریکا انجام شد.
طی این جراحی بسته با استفاده از دستگاه فتوسکوپ و لیزر جدید مجتمع عروق خونی بند ناف و جفت مشترک یک دوقلوی همسان در سن بارداری ۲۳ هفتگی جداشده و به ‌این‌ترتیب خطر مرگ از این دو جنین رفع شد.
توضیح اینکه با استفاده از دستگاه فتوسکوپ که توسط بهداشت تهیه‌ شده و دستگاه لیزر مخصوص جراحی عروق جنین که به همت بنیاد برکت و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران خریداری و به مجتمع بیمارستانی امام اهدا شده بود این روش جراحی بسته در روز اول برای دو مادر باردار که طی سونوگرافی‌های غربالگری متوجه وجود جفت مشترک بین دوقلوهای همسان و اختلال خون‌رسانی دوقلوهایشان شده بودند شده بودند، با موفقیت انجام شد.
هرساله در کشور بنا بر آمار یک و نیم میلیون نوزاد متولد می‌شود که از این میان بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ بارداری دوقلویی مبتلابه عارضه اختلال انتقال خون می‌شود.
در این عارضه عدم تناسب خون‌رسانی بین دوقلوهایی که جفت مشترک دارند باعث می‌شود که یکی از قل ها دچار پرخونی و ورم و مشکلات دیگر شود و قل دیگر به علت کمبود خون‌رسانی دچار کاهش رشد و حتی مرگ می‌شد.
در این روش جدید با کمک لیزر، عروق بند ناف و جفت از هم جداشده و در حقیقت جفت مجزایی برای هر قل ایجاد می‌شود تا خون‌رسانی متعادل برای هر دو جنین فراهم‌شده و مادر باردار، دوران بارداری کم‌خطر و امنی را تا موعد زایمان سپری کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

گزارش مشاهده تصادفی عارضه بسیار نادر «جنین سنگی» در زن ۵۲ ساله ایرانی

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها