- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بیوبانک جامع سلول‌های عصبی در کشور راه‌اندازی می‌شود

صاحب کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از راه اندازی بیوبانک سلول‌های عصبی در کشور از سوی صندوق خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، علی گرجی، صاحب کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران درباره اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: با استفاده از این کرسی پژوهشی طرح های پژوهشی و علمی مشترک با گروه های تحقيقاتي از کشورهایی همچون آلمان، امریکا، انگلستان و کانادا در زمینه علوم اعصاب انجام شد که دستاورد آنها چاپ مقالات متعدد در مجلات معتبر بين المللي بوده است.


گرجی ادامه داد: البته با استفاده از امکانات کرسی به تسریع روند انجام طرح ها در برخی مراکز همچون مرکز علوم اعصاب شفا و دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكي مشهد کمک شد. انجام طرح های اجتماعی مرتبط با علوم اعصاب نظير اضطراب زدایی و پیشگیری از ضربات سر و نخاع در حوادث ترافیکی از ديگر اقداماتي بود که مورد حمایت قرار گرفت.


دارنده کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیریت استعدادها یکی دیگر از مباحثی است که این کرسی از آن حمایت می کند و تاکنون دو کنگره در این زمینه در کشور برگزار شده است و سومین کنگره نیز دی ماه سال جاری برگزار می شود. در این راستا با همكاري مراکز بين المللي مدیریت استعدادها نظير مركز استعداديابي اروپا در حال تدوين طرح جامعي در زمينه جنبه هاي گوناگون مديريت استعدادها در كشورمان هستيم.


وی با اشاره به راه اندازی بانک سلول های عصبی در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: وجود يك بيوبانك جامع سلول هاي عصبي از طرح هاي استراتژيك علوم اعصاب با هدف ارتقا سطح تحقيقات و زمينه سازي جهت استفاده از سلول درماني در بيماري هاي عصبي است. در بسیاری از کشورها شکل های متفاوتی از این بیوبانک وجود دارد.

گرجی خاطرنشان کرد: با تاسیس این مرکز نمونه هایی از مغز، نخاع و اعصاب محیطی انسان در اختیار گروه های تحقیقاتی قرار می گیرد تا به تدریج تحقیقات از روی نمونه های حیوانی به سمت نمونه های انسانی پیش رود. به علاوه اين بيوبانك به جمع آوري نمونه هاي عصبي از بيماران و کشت و تکثیر آنها اقدام خواهد کرد. اين مجموعه در آينده قابليت استفاده از اين سلول ها را در درمان اين بيماران فراهم خواهد کرد.

وی راه اندازی این بیوبانک را در کاهش هزینه ها و ارتقای سطح کیفی تحقیقات و مقالات تاثیرگذار دانست و ابراز کرد: ایجاد بیوبانک جایگاه ایران در حوزه علوم اعصاب در جهان را برجسته تر میکند.

استاد علی گرجی، صاحب کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور،  استاد و رییس «مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر» آلمان و بنیان‌گذار مرکز علوم اعصاب شفا در تهران و مرکز تحقیقات علوم اعصاب رضوی در مشهد است.

وی در سال ۱۳۹۴ مرکز سرطان مهر رضوی و در سال ۱۳۹۵ دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی مشهد را راه اندازی کرد.

گرجی تحصیلات خود را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پایان رسانده و برنامه‌های پژوهشی خود را در «دانشگاه مونستر» آلمان و «مرکز آسیب نخاعی و تحقیقات بالینی دانشگاه پزشکی سن دیه گو» گذراند.

دکتر گرجی، فعالیت‌های تحقیقی و مقالات فراوانی پیرامون بیماری صرع و سردرد های میگرنی داشته است. همچنین عمل جراحی مغز بدون بیهوشی به سرپرستی وی در بیمارستان خاتم تهران انجام گرفت.

انتهای پیام