سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

نخستین بانك سلولي سگ های موادیاب پلیس راه‌اندازي شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28550
چهارشنبه، ۱۹ مهر، ۱۳۹۶ | 11:50

نخستین بانك سلولي سگ های موادیاب پلیس راه‌اندازي شد

پژوهشكده كشاورزي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايرانف نخستین بانك سلولي سگ‌هاي موادياب پليس را راه‌اندازي كرد.

به گزارش دیده بان علم ایران با حضور دكتر فتح‌اله مضطرزاده، رئيس سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و سرتيپ دوم پاسدار محمد مسعود زاهديان، رئيس پليس مواد مخدر ناجا تفاهم‌نامه همكاري‌هاي علمي و فناوري به امضا رسيد.

در ديداري كه به همين منظور انجام شد توسعه همكاري‌هاي مشترك در تمام زمينه‌هاي علمي، پژوهشي، فناوري و آموزش‌هاي كاربردي بين اعضاي هيئت علمي و محققين سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران و پليس مبارزه با مواد مخدر در قالب امضاي تفاهم‌نامه‌اي به همين منظور منعقد شد.

‌در اين ديدار ضمن بازديد از پژوهشكده كشاورزي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران، اولين بانك سلولي سگ‌هاي موادياب پليس افتتاح شد.

راه‌اندازي بانك سلولي سگ‌هاي موادياب پليس از جمله پروژه‌هاي مهم و اولويت دار مركز تحقيقات پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا است كه قرارداد اجرايي آن برای تأسیس بانک سلولی در پژوهشكده كشاورزي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران منعقد شد.

بر اساس این گزارش سرتيپ دوم محمد مسعود زاهديان، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ديدار با رئيس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران اظهار داشت: امروز پليس مواد مخدر يك مركز تحقيقاتي كاربردي دارد كه ارتباط خوبي را با شبكه‌هاي علمي و دانشگاهي برقرار كرده‌است و موافقت‌نامه‌هاي همكاري را با مجموعه‌هاي دانشگاهي كشور منعقد كرده‌ايم.

وي در خصوص نيازهاي تحقيقاتي اين بخش عنوان كرد: در بخش شيمي در حوزه سگ‌هاي مواد ياب و سگ‌هاي كار و سگ‌هاي زنده‌ياب اولويت تحقيقاتي داريم و نيز در تحقيقات غير صنعتي نيز در حوزه علوم اجتماعي و انساني خواهان دنبال كردن تحقيقات جدي در اين زمينه هستيم.

زاهديان خاطرنشان کرد: در حال حاضر توليد و پرورش سگ‌هاي پليس و كار در منطقه وجود ندارد و اگر بتوانيم ظرفيت بالايي را در اين زمينه به وجود آوريم مي‌تواند يك برند علمي را در كشور ايجاد كرد.

وي افزود: در كشورهاي ديگر نيز تحقيقات زيادي در اين زمينه انجام نشده و به جز موارد معدودي از كشورها چون آلمان تحقيقات زيادي در اين خصوص انجام نشده است و اميد است كه با ادامه اين همكاري با مراكزي چون سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران در آينده انشالله دستاوردهاي خوبي را در اين رابطه به بار بياوريم.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا با ابرای امیدواری نسبت به این که اين بانك سلولي بتواند كمك كند تا اين ماموريت‌ها با اطمينان بيشتري دنبال شود افزود: همكاران سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران همواره پشتيبان خوبي براي پليس مبارزه با مواد مخدر بوده‌اند و اميد است زمينه‌هاي همكاري‌هاي علمي و فناوري بيشتري را در اين خصوص ايجاد كنيم.

وي در خصوص تحقيق و توسعه XRay ها، ماهواره‌ها، ردياب‌ها، تجهيزات بازرسي و حمايت از دانش‌نامه‌هاي تحقيقاتي، ايجاد و احداث آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي و نيز ايجاد زمينه‌هاي ارتباط با پليس ساير كشورها را از جمله زمينه‌هاي مشترك همكاري خواند و آمادگي خود را براي شروع و ادامه اين همكاري‌ها اعلام كرد.

دكتر مضطرزاده، رئيس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران با تبريك هفته نيروي انتظامي و آرزوي موفقيت براي تمام نيروهاي انتظامي كشور اظهار داشت: در جايگاه يك شهروند و نه رئيس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران همواره براي جايگاه و شأن پليس و خدماتي كه اين عزيزان به مردم ارائه مي‌دهند احترام قلبي و ارادات قائلم و از زحمات اين تلاشگران قدرداني و تشكر مي‌كنم.

وي بيان داشت: خوب است كه تحقيقات در زمينه‌هاي مورد نياز پليس شناسايي و اطلاع‌رساني شود تا پيوند اين تحقيقات و نيازها با دانشگاه هر چه زودتر برقرار شود.

دكتر محمد زندي، رئيس پژوهشكده كشاورزي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران گفت: با توجه به پيشينة همكاري پليس مبارزه با مواد مخدر ناجا پيش از اين چهار اتاق فكر با پژوهشكده در زمينه‌ تحقيقات انجام شده است.

وي افزود: تحقيقات در خصوص دانه‌هاي گياهي در زمينة مواد مخدر اعم از كنترل، امحا و عقيم‌سازي، تهيه نمونه‌هاي استاندار مواد مخدر براي شناسايي و تطبيق با نمونه‌هاي اصلي و غير اصلي، استفاده از حسگرها براي شناسايي مواد شيميايي، توليد مواد شيميايي خاص اعم از تأمين و سنتز، تشخيص هويت، شناسنامه‌هاي ژنتيكي، بيو سنتزها، تراريخته‌ها، ميكروارگانيسم‌ها، كيت‌هاي تشخيص، ارزيابي و داوري پروژه‌ها و اصلاح نژاد و كنترل ميزان هم‌خوني از جمله اهم موضوعات شناسايي شده براي ايجاد و توسعه همكاري‌هاي علمي، تحقيقاتي و آموزش مشترك با پليس مبارزه با مواد مخدر است.

زندي همكاري مشترك در برگزاري ميزگردهاي تعاملات علمي، اطلاع‌رساني درباره موضوعات علمي، پژوهشي طرفين، انتشار خبرنامه‌هاي علمي، تحقيقاتي مشترك، تبادل اساتيد، فراهم كردن امكان استفاده از آزمايشگاه‌ها و تجهيزات مرتبط براي اعضاي هيات علمي و محققان و هماهنگي و همكاري در اجراي پايان‌نامه‌هاي تحصيلات تكميلي با موضوعات مورد نياز پليس را از ديگر موضوعات همكاري‌هاي مشترك آتي خواند .

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت حسگر بیولوژیک تشخیص سریع مواد مخدر در کشور

بازگشت عملکرد مدارهای نورونی افراد معتاد به حالت اولیه با طرح جدید محققان کشور

کمک هزینه تحقیقاتی از سوی «آیسسکو» به دانشمندان جوان

عضو هيأت علمي بازنشسته سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها