جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سهم ایران در تولید مقالات یک درصد برتر دنیا ۱/۸درصد است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28533
چهارشنبه، ۱۹ مهر، ۱۳۹۶ | 10:50

سهم ایران در تولید مقالات یک درصد برتر دنیا ۱/۸درصد است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مطابق گزارش پایگاه استنادی ISI، سهم ایران از کل مقالات یک درصد برتر دنیا از  ۸ دهم درصد در سال ۲۰۱۲، به ۱/۸درصد در سال ۲۰۱۶ و از کل کمیت تولید علم دنیا از ۱/۴ درصد در سال ۲۰۱۲، به ۲/۴ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر وحید احمدی در نشست علمی مسئولان ارشد ناجا با نمایندگان برخی از دانشگاه های کشور در محل معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا، با تبریک هفته نیروی انتظامی به فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی اظهار داشت: ایران در زمینه تولید علم در سطح دنیا، دارای رتبه ۱۶ در سال ۲۰۱۶ بوده است.

وی با بیان اینکه امنیت مطلوب امروز را مرهون سعی و تلاش سبزپوشان نیروی انتظامی و سایر نهادهای امنیتی هستیم، گفت: امروز نه تنها رکود علمی در کشور نداریم، بلکه شاهد ظرفیت غنی علمی هستیم و باید از این ظرفیت در توسعه امنیت بهره برداری کنیم.

دکتر احمدی در ادامه گفت: در حوزه فناوری نیز وجود ۴۲ پارک علم و فناوری و ۴۴۰۰ شرکت مستقر در این پارک ها، ۱۸۰ مرکز رشد علم و فناوری و ۳۰۰۰ شرکت دانش بنیان و ۴۴۰۰ واحد فناوری، خود پشتوانه ای بسیار قوی برای تأمین نیازهای فناوری در حوزه نظامی و انتظامی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در دنیای فعلی که برخی معادلات تغییر کرده است، ما نظام حکمرانی مدرن را در دنیا شاهد هستیم و از ویژگی های این نظام حکمرانی مدرن، نبود مرز در شاخه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است.

وی به توسعه علم و فناوری اشاره کرد و افزود: توسعه فناوری در کنار فواید و آثار مثبت مترتب برآن، می تواند مشکلات و سوءاستفاده هایی را در خصوص استفاده و نیز سوء کاربرد آن در حوزه نظم اجتماعی پدید آورد که مقابله با این سوء کاربردها، از مسیر توسعه علم و فناوری های مرتبط می گذرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در کنار نقش علم و فناوری در حوزه امنیت اجتماعی، قطعاً بهره گیری مجریان و دست اندرکاران برقراری نظم اجتماعی به علم روز دنیا و نیز تجهیزآنان به فناوری های پیشرفته از ملزومات توفیق در این حوزه محسوب می شود.

وی افزود: هرقدر مجریان این حوزه از توان علمی بالاتر و از فناوری های پیشرفته ای برخوردار باشند، توفیق بیشتری در کاهش جرائم و بزه و برقراری امنیت اجتماعی خواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: پیرو تغییرات جهانی، تأمین نظم و امنیت نیز نیازمند بهره مندی از فناوری های روز دنیا است و بهره مندی از تجهیزات نوین، نیازمند پشتوانه علمی و فناوری است.

دکتر احمدی خاطر نشان کرد: در یک جامعه مدرن، کلیه امور امنیتی، انتظامی و نظامی، ارتباط تنگاتنگی با علوم، فناوری و نوآوری های روز و پیشرفته دنیا دارد و علوم و فناوری های مختلفی همچون، فناوری IT ، فناوری های رادار، رایانه، مخابرات و نیز علومی همچون جامعه شناسی، علوم سیاسی، جمعیت شناسی، روانشناسی نیز پایه و اساس ایجاد نظم و امنیت اجتماعی و شهری را تشکیل می دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد: امروز تأمین و توسعه امنیت توسط پلیس و ارگان های نظامی، انتظامی و امنیتی، نیازمند تعامل تنگاتنگ با دانشگاه ها و مراکزعلمی و تحقیقاتی کشور است.

دکتر احمدی بر آمادگی وزارت علوم و دانشگاه ها برای تعامل هر چه بیشتر با نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها ظرفیت لازم را برای تعامل با مراکز انتظامی و امنیتی دارند و امروز پتانسیل علمی بالایی دردانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور وجود دارد.

وی به ۱۰۵۰ طرح پژوهشی در حوزه های دفاعی که بین وزارت علوم، دانشگاه ها و وزارت دفاع انجام شده است اشاره کرد و گفت: برون داد این طرح های پژوهشی، می تواند ما را در تأمین و تقویت امنیت ملی کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به تقویت وارتباط گسترده صنعت و دانشگاه در دولت یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه صنعت نفت و دانشگاه برای ازدیاد برداشت از ۲۰ میدان نفتی مابین وزارت نفت و دانشگاه های وزارت علوم قرارداد همکاری به امضا رسیده است که ازدیاد برداشت از مخازن نفتی را به دنبال خواهد داشت.

دراین نشست علمی که با حضور نمایندگان برخی از دانشگاه های برتر کشور برگزار شد، سردار ایوب سلیمانی، معاون هماهنگ کننده ناجا، سردار احمد دولتخواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا، سردار یاوری، معاون آموزش و تربیت ناجا و سردار شیرزاد، رئیس پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی نیز حضور داشتند.

در پایان این نشست تفاهم نامه های همکاری نیروی انتظامی و نمایندگان دانشگاه های تربیت مدرس، صنعتی شریف، شیراز، صنعتی مالک اشتر، جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه توسعه فناوری های پیشرفته خواجه نصیر امضا و بین طرفین مبادله شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مراسم دوازدهمین دوره اهدای جوایز بخش ایران IEEE با حضور رییس منتخب موسسه بین‌المللی برگزار شد

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

همزمان با مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم برگزار شد: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر رضا منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

از یکشنبه آینده آغاز می شود: بزرگداشت «هفته ترویج علم» با رویکرد «شناخت ایران زمین»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها