شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ایران ۱۴۰۰ چهار ماهواره سنجشی و مخابراتی در مدار خواهد داشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28461
سه شنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۶ | 10:34

ایران ۱۴۰۰ چهار ماهواره سنجشی و مخابراتی در مدار خواهد داشت

رئیس پژوهشگاه فضایی گفت: ایران تا سال ۱۴۰۰، سه ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی در مدار خواهد داشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر حسن حدادپور در دیدار مسعود پزشکیان،‌ نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این پژوهشگاه ارائه و اظهار کرد: ماهواره مخابراتی ناهید ۱ در حال آماده سازی برای پرتاب است و ماهواره‌های سنجشی سها و مخابراتی ناهید ۲ از جمله پروژه‌های در دست اجرای این پژوهشگاه است.

وی همچنین به پروژه‌های سامانه انتقال مداری و سایر پروژه‌های جاری پژوهشگاه  نیز اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت بنابر نقشه راه برنامه فضایی کشور و در صورت توسعه همه بخش‌های مربوط، تا سال ۱۴۰۰، سه ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی در مدار خواهیم داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی ایران گفت : دستاوردهای فضایی می‌تواند تحولی در زمینه اشتغال زایی ایجاد کند.

پزشکیان افزود: چشم‌اندازی که برای این مهم تعریف شده ، بیانگر آن است که در آینده، نوع مشاغل تغییر کرده و به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تاثیر فناوری فضایی در افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف از جمله صنعت پزشکی و کشاورزی، اظهار داشت: حوزه فضایی افزون بر ایجاد میزان اشتغال در کشور، می‌تواند هزینه‌های صنایع مختلف را کاهش دهد که قابلیت درآمدزایی هم دارد و در نتیجه تولید کار و اشتغال، می‌تواند وابستگی کشور را به خارج کاهش دهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان این پژوهشگاه افزود: اگر شما بتوانید با تعریف چشم‌انداز، گروه‌های هدف خود را مشخص کنید، شاید بتوان از این طریق معضل بیکاری را حل کرد، هرچند که تحقق این مهم در گرو اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع شما به مسئولان چه در بخش قانونگذاری و چه سیاستگذاری است.

پزشکیان گفت: هم اکنون می توانیم با استفاده از دستاوردهایی که در رشته هوا و فضا ایجاد شده است به تقویت سیستم‌های نظارتی بپردازیم؛ بنابراین لازم است که در این خصوص جلساتی با متخصصان این بخش برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس برای به نتیجه رساندن طرح کاداستر می تواند از محققان حوزه هوا و فضا کمک بگیرد، تاکید کرد: هم اکنون شخصا در تلاش هستم که طرح کاداستر، (جی آی اس) و سیستم داده‌های فردی را از طریق همکاری با محققان حوزه هوا و فضا به سرانجام برسانم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه در کشور

آزمون زیرمداری موفق سامانه انتقال مداری سامان ۱

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها