- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت نمایشگر محلی ترانسمیترهای تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در کشور

محققان یکی از شرکت‌های ایرانی موفق به طراحی و ساخت انواع دستگاه های نمایشگر محلی ترانسمیترهای اندازه گیری متغیرهای فرایندی شده‌اند که این تجهیزات در بیشتر صنایع مانند نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه ها، خطوط لوله و نیروگاه ها کاربرد فراوان دارند.
به گزارش دیده بان علم ایران، حسین مقدسی، رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت گفت: هم اکنون کشور ایران به دلیل داشتن صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و  نیروگاه به شدت مصرف کننده تجهیزات ابزار دقیق است. تجهیزات ابزار دقیق انواع مختلفی دارند. این تجهیزات به ۱۲ خانواده تقسیم می شوند که شرکت ما به دنبال آن است یکایک آنها را بومی سازی کند.
به گفته وی نمایشگرهای محلی ترانسمیترها دارای ۵ نوع متفاوت هستند که محصول جدید تولیدی شرکت، یک خانواده از ۱۲ خانواده تعریف شده است.

مقدسی افزود: معمولا در تمامی نقاط پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی تجهیزات ابزارهای دقیق نصب می شوند اما برای نصب این تجهیزات در ارتفاع های بلند و مکان های کم دسترس و سخت، نیاز است تا دستگاه نمایشگر محلی نیز به موازات آنها در محل قابل دسترس، نصب شود. با نصب این دستگاه ها، تمام اطلاعات تجهیزات نقاط دوردست به سهولت منتقل و قابل نمایش خواهد شد.

وی اظهار کرد: کثرت مصرف این تجهیزات و نیاز کشور، شرکت ما را بر آن داشت تا این دستگاه ها را بومی سازی و تولید کنیم. البته هم اکنون تولید این دستگاه به پایان رسیده و با اخذ CE  – بالاترین گواهینامه صادرات اتحادیه اروپا – مراحل نهایی اخذ استاندارد ATEX (تاییدیه ای برای نصب تجهیزات در محیط های قابل انفجار) را سپری می کند. پیش بینی می شود این محصول با کسب این استاندارد در سه ماهه آخر امسال وارد باز شود.

مقدسی با اشاره به اینکه فرایند این محصول از ایده تا تولید حدود یک سال و نیم به طول انجامیده است، اظهار داشت:  بومی‌سازی محصول با دانش‌فنی بالا (High Tech)، جلوگیری از خروج ارز، استاندارد‌سازی محصول برای استفاده در صنایع نفت و گاز، ارتقا دانش‌فنی ساخت محصول را می توان از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.

به گفته مقدسی، این محصول هم اکنون قابل رقابت با نمونه های مشابه اروپایی مانند ایتالیایی، آلمانی و همچنین ژاپنی و آمریکایی است.

وی به وجه تمایز این محصول با نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: ما برای ساخت این دستگاه، برخی از آپشن‌های این محصول را بیشتر کرده ایم. از آنجایی که این تجهیزات برای کنترل صنایع استفاده می شوند، هرچقدر user friendly  (کاربر پسند) باشند، بهتر است. به همین دلیل برنامه نویسان شرکت ما سعی کرده اند که این تجهیزات را برای کاربران قابل استفاده تر کنند. مثلا آنها تنوع تبدیل واحدها را زیادتر کرده و موارد محاسباتی نیز در آنها گنجانیده اند. همچنین در این دستگاه، آلارم های هشدار دهنده بکار برده شده است که در انواع مشابه غربی وجود ندارد.

مدیر عامل این شرکت فناور تصریح کرد: بزرگترین مزیت استفاده از این دستگاه، قطع وابستگی ایران به تجهیزات غربی و مزیت بعدی آن یک گام نزدیک شدن به بومی سازی سایر تجهیزات ابزار دقیق است.

وی به صادرات این محصول اشاره کرد و افزود: بازار هدف برای صادرات این محصول در وهله نخست کشورهای آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و در گام های بعدی به تمام کشورهای مصرف کننده صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است.

وی ادامه داد: حجم واردات تقریبی این محصول به کشور سالانه در حدود ۱۲تا ۱۵ میلیون یورو است. پیش بینی می شود با اعمال سیاست های فروش خوب و تعدیل قیمت، بتوانیم حداقل ۶۰ درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهیم و زمینه اشتغال حدود ۲۰ نفر را فراهم کنیم.

وی به حمایت صحا در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: هم اکنون روشی که صندوق به کار برده، بسیار موثر است زیرا توانمندی بسیاری از شرکت های داخلی از طریق این صندوق شناسایی و در نهایت حمایت شده اند. شرکت ما به دلیل نیاز شدید بازار به این نوع محصول، قصد اجرای این طرح را داشت اما در صورت حمایت نکردن صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، روند اجرایی آن به طول می انجامید.

مقدسی خاطرنشان کرد: حمایت صحا  باعث شد پروسه اجرای این طرح سرعت بگیرد. از این رو از دست اندرکاران این صندوق تشکر می کنم که خالصانه برای ارتقا صنعت الکترونیک کشور زحمت می کشند.

به گفته وی پیش بینی می شود اگر سایر محصول های ۱۲ خانواده تعریف شده محصول های ابزار دقیق  نیز با کمک صحا بومی سازی شوند، ایران در بین کشورهای منطقه تبدیل به قدرتی شود که توان تولید تمام تجهیزات کنترل ابزار دقیق را داشته باشد.

تحقق این امر سبب می‌شود ایران به خودکفایی بزرگی دست یابد و سالانه از خروج بیش از یک میلیارد یورو جلوگیری کرده و زمینه اشتغال ۲۵۰۰ نفر را فراهم کند.

انتهای پیام