جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

وزیر بهداشت: با سهمیه‌‌های جدید در دانشگاه‌ها مخالفیم/روش‌های دیگری هم برای تکریم مشمولان وجود دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28357
یکشنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۹۶ | 14:35

وزیر بهداشت: با سهمیه‌‌های جدید در دانشگاه‌ها مخالفیم/روش‌های دیگری هم برای تکریم مشمولان وجود دارد

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت با سهمیه‌های جدیدی که برای دانشگاه‌ها گذاشته‌اند، موافق نیست و مطمئنم مسئولان عالی نظام از جمله سران قوا نیز با آن موافق نیستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر قاضی‌زاده هاشمی در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران و تکریم رییس سابق دانشگاه افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفته‌ام که ما باید دانشگاه‌های تهران را از سهمیه‌ رها کنیم. با شهامت می‌گویم سهمیه‌های خاص زیادی در کلاس‌ها ایجاد کرده‌اند، اما به نظرم روش‌های دیگری هم برای تکریم مشمولان این سهمیه‌ها وجود دارد. البته جانبازان و ایثارگران بالای سر ما جا دارند و مردم باید بدانند که آنها بدون سهمیه هم رتبه‌های بالایی در دانشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند. منظور من سهمیه خانواده‌های شهدا و جانبازان و … نیست بلکه گاهی در مجلس کارهایی انجام می‌دهند که فکر می‌کنند عوام پسندانه است و بعد هم جسارت ندارند که بگویند اشتباه کردیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید رقابت‌پذیر باشند، گفت: نمی‌شود رتبه ۳۰۰۰ و ۸۰ هزار در کلاس داروسازی دانشگاه تهران در کنار هم بنشینند. بنابراین باید چند دانشگاه را در وزارت علوم و وزارت بهداشت مشخص کنیم و سهمیه آنها را به سایر دانشگاه‌ها بدهیم و اجازه دهیم در چند دانشگاه نخبه‌ها با هم رقابت کنند.

هاشمی با بیان اینکه این دوره‌های مسوولیت برای ما تکرار شدنی نیست، گفت: هرچند که حضور من در وزارت بهداشت در دوره جدید هم نباید تکرار می‌شد، اما بنا بر دلایلی اتفاق افتاد. در عین حال باید هرچه از دست‌مان بر می‌آید برای مردم انجام دهیم.

وی گفت: ۲۷ درصد مقالات ISI کشور توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تولید می‌شود. در کشور ما حرف و شعار زیاد است؛  در حال حاضر ۳ تا ۴ هزار میلیارد یارانه در کشور پرداخت می‌کنیم اما دریغ از ۱۰۰۰ میلیارد هزینه برای دانشگاه، همه جا هم می‌گوییم دانشگاه روی سرمان قرار دارد، اما باید بگوییم که با شعار اتفاقی نمی‌افتد.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح تحول سلامت تصریح کرد: طرح تحول سلامت با اقدامات مناسب و خوبی آغاز شد و در آغاز اجرا هم منابع به خوبی تخصیص می یافت اما در ادامه مسیر، برخی افراد کم لطفی کردند و ما را تنها گذاشتند و شرکای طرح تحول سلامت، ما را اذیت کردند که همچنان هم ادامه دارد.

وی افزود: وزارت بهداشت نسبت به سایر دستگاه های اجرایی، با زندگی و درد مردم نزدیک تر است و آنها را به خوبی می فهمد. حرف و شعار در کشور راحت است اما مردم در مورد عملکرد، قضاوت می کنند.

هاشمی با بیان اینکه احترام به دانشمندان، وظیفه هر دولتمردی است و لازم است که به دانشگاه احترام گذاشته شود، خاطرنشان کرد: اگر سخن از اهمیت دانشگاه ها می گوییم، منابع مالی مورد نیاز دانشگاه ها هم مانند پرداخت به موقع و ماهانه یارانه باید به موقع تخصیص یابد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حاضر نیستیم آموزش علوم پزشکی را با وزارت علوم ادغام کنیم و نمی توانیم به عقب برگردیم و در سیاست های سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز در خصوص ارتقای آموزش پزشکی تاکیدات فراوانی شده است.

وزیر بهداشت افزود: من افتخار داشتم که در طول چهار سال گذشته با عزیزانی آشنا شوم که یکی از بهترین‌های آنها دکتر جعفریان هستند. اگرچه از قبل می‌شناختم‌شان اما از نزدیک با هم کار نکرده بودیم و در طی چهار سال گذشته یک دوره سخت را با هم سپری کردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کارنامه کاری دکتر جعفریان مشخص است؛ به ویژه در سال پایانی ریاست‌شان که با چالش‌هایی مواجه بودند و پیشنهاداتی را هم ارائه دادند که باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر جعفریان در کسوت ریاست دانشگاه علوم پزشکی در طی این چهار سال روزانه ۱۵ ساعت کار می‌کردند و این امر جز اجر اخروی و دعای مردم سرمایه‌ای برایشان به جای نگذاشت.

وی خطاب به دکتر عباسعلی کریمی سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: شما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس زحمات زیادی کشیدید و اقداماتی را که اکنون باید انجام دهید در برابر آن زحمات چیزی به حساب نمی‌آید. معتقدم که اگر در جمهوری اسلامی مسوولان جرات نه گفتن داشته باشند، شرایط بهتر می‌بود. ما باید در مواردی که لازم است تصمیمات درست بگیریم به عنوان مثال درباره بحث پرداخت یارانه‌ها حرف زیاد زدیم اما هیچ‌گاه نه نمی‌گوییم؛ چراکه دوست داریم پشت تریبون برایمان کف بزنند و برایمان صلوات بفرستند. من شهادت می‌دهم که هرکس به دنبال پست و مقام بوده، موفق نشده است. در انتخابات‌ مختلف هم دیده‌ایم که هرکس دنبال پست آمده، موفق نشده است، اما شما آبرویتان را گذاشته‌اید.

اتنهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها