سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

مرکز ملی فضایی ایران: ۸۰ درصد فناوری‌های ساخت ماهواره‌ها در کشور وجود دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28314
یکشنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۹۶ | 12:53

مرکز ملی فضایی ایران: ۸۰ درصد فناوری‌های ساخت ماهواره‌ها در کشور وجود دارد

طبق اعلام مرکز ملی فضایی ایران، بیش از ۸۰ درصد فناوری‌های طراحی، ساخت، پرتاب و دریافت اطلاعات ماهواره‌ها در کشور و در شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مرکز ملی فضایی ایران در گزارشی به مناسبت هفته جهانی فضا تاکید کرد فعالیت های این مرکز به سیاستگذاری، هماهنگی برنامه ریزی ها و نظارت بر کل نهادها، سازمان ها و دستگاه های فعال در این زمینه متمرکز است. همچنین در حوزه به کارگیری فناوری های فضایی برای توسعه اقتصادی کشور توسط شرکت های دانش بنیان نیز ورود کرده است.

طبق این گزارش، بیش از ۷۰ درصد کشورهای جهان بر ای توسعه اقتصادی کشور خود در حوزه های مدیریت منابع آب، کشف معادن و میزان ذخایر آن، مدیریت کشاورزی کشور برای کشت بهینه و مدیریت مصرف آب، نظارت بر خطوط انتقال نیرو، نفت و گاز، مدیریت بحران سیل، آتش سوزی جنگل ها و غیره، ترافیک و کاهش تلفات جاده ای و غیره از فناوری های ماهواره ای استفاده می کنند.

مرکز ملی فضایی ایران اعلام کرده است که به دنبال توسعه طراحی و ساخت ماهواره های کوچک در شرکت های دانش بنیان خصوصی است زیرا با توجه به روند فناوری ها در دنیا در حال حاضر ماهواره های کوچک ۱۵ تا ۱۲۰ کیلوگرمی که در مدارهای ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر و به صورت شبکه قرار می گیرند همان نقش ماهواره های سنگین در مدار ۳۶ هزار کیلومتر را انجام می دهند.

در این گزارش تاکید شده است که مرکز ملی فضایی ایران ترویج فناوری های فضایی در بین دبیرستان ها و دانشگاه ها را از دیگر اولویت های خود قرار داده است که این کار را با برگزاری نمایشگاه ها، طراحی مفهومی ماهواره ها، بازی های فضایی، مسابقات Can Sat و Cube Sat انجام می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها