دوشنبه، ۱ آبان، ۱۳۹۶ | Monday, 23 October , 2017

کشف گونه جدید مخمر توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران

۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۰:۱۱
کشف گونه جدید مخمر توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی یک گونه جدید بومی از جنس ویکرهامومایسس (Wickerhamomyces)  با نام علمی  Wickerhamomyces orientalis شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در خصوص این کشف جدید گفت: این جنس مخمری  متشکل از ۲۶ گونه منتشر شده است که اعضای آن از زیستگاههای متفاوتی چون خاک، گیاهان، پرندگان مهاجر، دستگاه گوارش حشرات جداسازی شده اند و برخی از اعضای این جنس مانند W. anomalus به عنوان پاتوژن فرصت طلب انسانی مطرح هستند.

وی گفت: اعضای این جنس همچنین دارای کاربرد بیوتکنولوژی هستند و برخی گونه های آن مانند  W. bisporus  و W. pijperi به ترتیب جهت تولید آنزیم لیپاز و ترکیبات طعم دهنده بکار گرفته شده اند. با در نظر گرفتن پتانسیل بیوتکنولوژیک اعضای این جنس، دستیابی به گونه های جدید می تواند حایز اهمیت باشد.

فاضلی خاطرنشان کرد: در پژوهش اخیر که با مشارکت دو تیم پژوهشی از ایران و لهستان با مدیریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد، به ترتیب یک سویه از نمونه خاک در جزیره خارگ و ۴ سویه مخمری از سطوح میوه در سریلانکا جداسازی و شناسایی شدند. تشابه بالای نمونه های زیستی، زمینه ساز معرفی این تاکسون جدید با همکاری دو تیم پژوهشی گردید و این تاکسون جدید با بکارگیری استراتژی شناسایی پلی فازی، شناسنامه دار و معرفی شدند.

این گونه جدید مخمری به عنوان سومین تاکسون جدید مخمری در میان ۵۴ تاکسون بومی ایرانی در مجموعه کلکسیون نمونه های زیستی بانک میکروارگانیسم ها با شماره دسترسی IBRC-M 30103 جای گرفته است و می تواند برای مطالعات بیشتر در اختیار تیم های پژوهشی در سراسر کشور قرار گیرد.