جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بازتاب وسیع خبر درگذشت جراح مشهور ایرانی مغز در رسانه های اسلوونی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28278
یکشنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۹۶ | 10:25

بازتاب وسیع خبر درگذشت جراح مشهور ایرانی مغز در رسانه های اسلوونی

دکتر اردبیلی، جراح و متخصص مشهور ایرانی مغز و اعصاب در اسلوونی، پس از گذراندن یک دوره بیماری سخت و طاقت فرسا، بر اثر عارضه مغزی در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان مرکزی لوبلیانا که سال ها در آن به درمان بیماران پرداخته بود دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، درگذشت دکتر سید یوسف اردبیلی که ۱۲ مهرماه پس از پنج سال ابتلا به تومور مغزی رخ داد بازتاب وسیعی در رسانه های اسلوونی داشته است.

زنده یاد سید یوسف اردبیلی که در سال ۱۳۴۶ در بوشهر متولد شده بود پس از سپری کردن دوران کودکی، به همراه خانواده‌اش در کویت اقامت داشت. وی پس از اتمام دوره دبیرستان، برای طی دوره پزشکی عمومی عازم کشور کرواسی شد و پس از پایان این دوره از حدود ۲۲ سال پیش راهی اسلوونی شد. وی پس از طی دوره فوق تخصصی مغز و اعصاب در اسلوونی، در کلینیک تخصصی بیمارستان مرکزی لوبلیانا – پایتخت اسلوونی – مشغول بکار شده و در این مدت، دو هزار عمل جراحی بر روی مغز و ستون فقرات بیماران خود انجام داد.

طی پنج سالی که دکتر اردبیلی به تومور مغزی مبتلا بود بارها توسط استاد خود پروفسور وینکو دولِنتس تحت جراحی قرار گرفت اما سرانجام جان به جان آفرین تسلیم کرد.

شامگاه پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ مجلس ختمی با حضور پرشور ایرانیان، دانشجویان، اعضای سفارت و خانواده های ایشان و همچنین برخی از شهروندان اسلوونیایی و خارجی علاقمند به این متخصص و جراح ارزشمند کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا پایتخت اسلوونی، برگزار شد.

مسئولان و پزشکان بیمارستان مرکزی لوبلیانا، روز جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶، دفتر یادبودی در محل آن بیمارستان گشودند که مرتضی درزی رامندی، سفیر کشورمان در اسلوونی، با حضور در بیمارستان لوبلیانا، این دفتر یادبود را امضاء کرد.

همچنین مجلس یادبودی توسط همکاران مرحوم دکتر اردبیلی، در بیمارستان مرکزی لوبلیانا برگزار شد و شرکت کنندگان، یاد و خاطره پزشک ارزشمند کشورمان را گرامی داشتند.  

پیکر این پزشک توسط همسر و سه فرزندش، روز جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ به زادگاه وی در شهر بوشهر منتقل شده و قرار است در روز شنبه ۱۵ مهر ۹۶ در این شهرستان به خاک سپرده شود.

درگذشت دکتر سید یوسف اردبیلی بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های گروهی اسلوونی داشت.

خداحافظی اردبیلی، جراح مغز و اعصاب

روزنامه دلو در گزارشی با عنوان «خداحافظی اردبیلی، جراح مغز و اعصاب» نوشت: «متخصص استثنایی و پزشکی که دائماً از بیماران خود مراقب می کرد، در بیمارستان مرکزی لوبلیانا دار فانی را وداع گفت. سید یوسف اردبیلی، جراح ۵۰ ساله مغز و اعصاب، ساعت ۱۲:۳۰ روز چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان مرکزی لوبلیانا، بخشی که وی قبلاً در آن شاغل بود، درگذشت.

دکتر اردبیلی در آخرین مصاحبه خود با روزنامه دلو در ماه مارس ۲۰۱۴ میلادی و در واقع دو سال پس از آنکه بیماری تومور مغزی وی برملا شد گفت: ” ۱۵ سال، وقت بیمار شدن نداشتم”.

در ادامه، بیماری وی در حدی پیشرفت کرد که دیگر هیچگونه امکان بهبودی وجود نداشت. دکتر اردبیلی پس از انجام نخستین عمل جراحی بر روی مغزش، کماکان علاقه خاصی به ادامه کار و فعالیت های پزشکی خود داشت ولی تقدیر، این امکان را از او گرفت و رشد غده سرطانی وی متوقف نشد.

آخرین دفعه ای که او را دیدیم در حالی که به همسرش تکیه داده بود، برای معاینه پزشکی به بیمارستان مراجعه کرده و دومین مرتبه ای بود که عمل جراحی بر روی تومور مغزی اش انجام شده بود.

پروفسور وینکو دولِنتس، جراح و متخصص مغز و اعصاب و استاد دکتر اردبیلی در دوران تخصصی وی، برای آنکه بتواند از مرگش جلوگیری نماید، تمام تلاش خود را انجام داد.

وی می گوید: غده سرطانی، ماهیت خود را تغییر داد و در عمل جراحی دوم به غده بدخیم تبدیل شد.

دولنتس از همکار خود به عنوان پزشکی که بسیار شیفته کار خود بود یاد می کند و بیشترین نمره را به کار دکتر اردبیلی می دهد.

پروفسور دولِنتس تصریح کرد: دکتر اردبیلی همکاری خیلی خوب بود که بسیار عالی به جمع ملحق می شد و در رشته خود تبحّر خاصی داشت و بیش از همه، مراقب بیماران خود بود. اردبیلی حدود دو هزار عمل جراحی مغز و اعصاب انجام داده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: دکتر اردبیلی تصور می کرد که هیچ اتفاقی برای او نمی افتد. او چنین قدرتی در خود احساس می کرد که توانایی جابجا کردن کوه ها را دارد.

این جراح مغز و اعصاب در گفت وگو با روزنامه دلو که دو سال قبل انجام شد گفت: مشغله کاری من به اندازه ای زیاد بود که شب و روز کار می‌کردم. دو سال کار مداوم سخت و پر استرس داشتم. اگرچه این اندازه کار کردن، برای سلامتی، خوب نبود. وقتی برای بیمار شدن نداشتم. همه چیز درون سر انسان است.

اگر مصصم باشی، می توانی به خواسته های خود برسی. من تصمیم گرفتم که بیمار نشوم به همین خاطر هم شوکی که به من وارد شد خیلی بد بود.

اردبیلی افزود: می خواهم به مردم بگویم که پزشکان، خدا و یا ربات نیستند. ما هم احساس داریم و ممکن است بیمار شویم.

وی اعتراف کرد که باور دارد استفاده از تلفن همراه، برای مغز انسان ضرر دارد. به همین دلیل نیز او پس از تجربیات منفی (عمل جراحی)، از هدفون برای گفت و گو با تلفن همراه استفاده می‌نمود.

مرضیه نوری، همسر دکتر اردبیلی روز جمعه ۱۴ مهر ۹۶، پیکر او را به کویت منتقل می کند. نوری گفت: او ابراز علاقه کرده که در زادگاهش به خاک سپرده شود. (دکتر اردبیلی، زاده شهرستان بوشهر بوده و روز شنبه ۱۵ مهر ۹۶ در این شهر به خاک سپرده شد. برخی رسانه های اسلوونی به اشتباه، از کویت به عنوان زادگاه دکتر اردبیلی، یاد کرده اند.)

اعضای خانواده دکتر اردبیلی در اسلوونی خواهند ماند. به دلیل درگذشت دکتر اردبیلی، روز جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ، دفتر یادبودی در محل بیمارستان مرکزی لوبلیانا گشایش خواهد یافت. همچنین مجلس یادبودی توسط همکاران وی در این بیمارستان برگزار خواهد شد.»

سید یوسف اردبیلی؛ جراح مغز و اعصاب (تولد: ۱۳۴۶ – وفات: ۱۳۹۶)

وب گاه پزشکی امروز اسلوونی هم در پی درگذشت دکتر اردبیلی نوشت: «سید یوسف اردبیلی، جراح ارزشمند و برجسته مغز و اعصاب که ۲۲ سال پیش از کویت به اسلوونی آمده و جایگاه شغلی برجسته ای را کسب کرده بود، دار فانی را وداع گفت.

وی هفت سال قبل در گفتگو با این وب گاه گفت: به اسلوونی آمده ام؛ زیرا در نظر داشتم در حوزه تخصصی خود با بهترین ها کار کنم. اردبیلی در این مصاحبه اظهار داشت: کشتی ها در بندر، از همه جا امن تر هستند ولی برای اینکه فقط در بندر لنگر بیندازند، ساخته نشده اند. آنها باید به آب های آزاد بروند. من هم در خانه و وطنم احساس خوبی داشتم ولی به دلیل تکمیل دوره تخصصی خود، این لنگر را رها کردم و از کشورم خارج شدم.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: در آن زمان با یک چمدان از کویت به اسلوونی آمدم. شنیده بودم که اسلوونی متخصصان خوبی در زمینه مغز و اعصاب دارد. می خواستم نزد بهترین ها آموزش ببینم. اسلوونی به لحاظ جراحی مغز و اعصاب، در سطح بالایی قرار دارد. همه پل های پشت سر خود را ویران کردم و به خود قول دادم که بدون دانش و تخصص جراحی مغز و اعصاب باز نمی گردم. اکنون به خواسته های خود در اسلوونی رسیده ام و به تکمیل کردن داشته های خود امیدوارم.

همکاران دکتر اردبیلی که از نبرد چند ساله وی با تومور مغزی مطلع بودند و از این دکتر حمایت می کردند، می گویند: ما یک همکار و پزشک عالی را از دست دادیم. دکتر اردبیلی در همان بخشی که خود، بارها اقدام به عمل جراحی مغز و اعصاب کرده بود، سرانجام از دنیا رفت.

پس از انجام نخستین عمل جراحی بر روی دکتر اردبیلی و حتی در زمانی که او دوران نقاهت خود را سپری می کرد، کماکان علاقمند به کار و فعالیت پزشکی خود بود.

همسر دکتر اردبیلی، پس از گذشت پنج سال از اقامتش در این کشور با وی ازدواج کرد و اکنون سه فرزند، حاصل این ازدواج می باشد. دکتر اردبیلی اعتقاد داشت که آینده فرزندانش در اسلوونی بهتر از کویت است.

دکتر اردبیلی در این مصاحبه تأکید کرد که کویتی نبوده، بلکه ایرانی است. وی خاطرنشان کرد: ما ایرانی هستیم و اعضای خانواده من به عنوان افراد خارجی در کویت زندگی می کنند؛ هر چند که از کویت به عنوان خانه خود نام می برند.»

سید یوسف اردبیلی جراح مغز و اعصاب در بیمارستان مرکزی لوبلیانا درگذشت

وب گاه ۲۴ ساعت هم در گزارشی نوشت: «سید یوسف اردبیلی، متخصص و جراح ۵۰ ساله مغز و اعصاب، در بیمارستان مرکزی لوبلیانا، دار فانی را وداع گفت. وی روز چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان مرکزی لوبلیانا، بخشی که وی قبلاً در آن شاغل بود، درگذشت.

وی چندین سال با بیماری تومور مغزی مبارزه می کرد که متأسفانه در این مبارزه شکست خورد. دکتر اردبیلی در ایران به دنیا آمد. وی در ابتدا در کویت بود و از ۲۲ سال قبل به اسلوونی آمده است. وی در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان مرکزی لوبلیانا عمل های جراحی پیچیده بر روی مغز و ستون فقرات انجام می داد.

اردبیلی ۱۰ سال قبل در رابطه با خود اظهار داشت: روح و جسم من پزشک است. وی ۲۴ ساعته در اختیار بیماران خود بود.

وی ۱۰ سال پیش می گفت: بدون توجه به اینکه بیماران من بیمه باشند یا نباشند، من هر فردی که نیاز به عمل جراحی داشته باشد را جراحی می کنم.

اگر کسی از من بخواهد کاری برایش انجام دهم، هرگز با پاسخ منفی من مواجه نخواهد شد. شاید اشتباه من در این بود که پاسخ منفی دادن برایم دشوار می نمود.»

شوک در بیمارستان مرکزی لوبلیانا: سید یوسف اردبیلی درگذشت

روزنامه «اسلووینسکه نوویتسه» هم ذیل عنوان «شوک در بیمارستان مرکزی لوبلیانا» نوشت: «دکتر اردبیلی در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۴ میلادی پیرامون تومور مغزی خود گفت: در ماه اوت ۲۰۱۲ همراه با خانوده برای تعطیلات به کویت رفته بودیم. ساعت ۵ صبح بیدار شدم و سرگیجه داشتم. پس از مراجعه به بیمارستان، علی رغم مخالفتم با تحمل کردن اشعه، از سرم اسکن گرفته شد.

پزشک فیلیپینی در انتهای راهرو در حالی که عکس های مرا در دست داشت ایستاده بود. با مشاهده عکس ها از وی پرسیدم آیا این عکس های من است؟ سپس به آن پزشک با تعجب اعلام کردم که این تومور مغزی است.

تعجب می کرد که من چطور متوجه شدم. بهترین جراح بیمارستان را که در آمریکا تحصیل کرده بود فرا خواندند. علاقه داشتم بدانم چگونه می خواهند تومور را بردارند.

پزشک متخصص، مراحل برداشتن تومور را توضیح داد. هر چند که روش وی با نوع کار من تفاوت داشت. سپس از وی سئوال کردم که چند درصد تومور را می خواهد بردارد؟ پاسخ داد: ۶۰ تا ۶۵ درصد. لذا با عمل جراحی موافقت نکردم.»

ژورنال ۲۴ و روزنامه دنونیک و خبرگزاری اسلوونی هم در گزارشی با عنوان «خداحافظی جراح برجسته مغز و اعصاب» درگذشت دکتر اردبیلی را بازتاب داده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توفیق موسیوند از پیشگامان حوزه قلب مصنوعی درگذشت

مادر علم آمار ایران درگذشت

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

پیکر استاد باریکانی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تشییع شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها