پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

اجلاس بین‌المللی هماهنگی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی در شیراز آغاز شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28256
شنبه، ۱۵ مهر، ۱۳۹۶ | 15:53

اجلاس بین‌المللی هماهنگی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی در شیراز آغاز شد

مرجع ملی ایمنی زیستی ابراز امیدواری کرد که با اجرای صحیح پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی، بستر استفاده مسئولانه کشورهای در حال توسعه از فواید محصولات بیوتکنولوژیک به ویژه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست فراهم شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بهزاد قره یاضی که صبح شنبه در افتتاحیه اجلاس بین‌المللی نمایندگان پروژه‌های توانمندسازی ایمنی زیستی در هتل همای شیراز سخن می گفت با اشاره به پیشینیه تاریخی کهن این شهر خاطرنشان کرد: ایران از پنج هزار سال قبل در پی درک علمی میانی علم ژنتیک بوده و در حال حاضر نیز در این عرصه دستاوردهای بزرگی را برای ارائه به جامعه بشری دارد.

وی تصریح کرد: پروتکل ایمنی زیستی برای ایجاد ممنوعیت برای بیوتکنولوژی مدرن و محصولات تراریخته ایجاد نشده بلکه برای استفاده مسئولانه از این فناوری تدوین و به تصویب اکثریت کشورهای جهان رسیده است.

رییس انجمن ایمنی ئزیستی ایران با ابراز تاسف از وضعیت کشورهای آسیایی و منطقه در این حوزه گفت: در بین کشورهایی که در این اجلاس شرکت کرده اند تنها هندوستان است که موفق به تجاری سازی و کشت بیش از ۱۲ میلیون هکتار پنبه تراریخته مقاوم به آفات شده و از منافع آن بهره‌مند شود. بنگلادش نیز با تجاری سازی بادمجان مقاوم به آفات گام بزرگی برداشته است اما هنوز در اول راه هستیم.

قره‌یاضی با ارائه آمار واردات کشورهایی مانند الجزایر، ترکیه و اروپا نشان داد که ممنوعیت مصرف این نوع محصولات در کشورهای یاد شده که مورد ادعای برخی رسانه ها در ایران است، واقعیت نداشته و تمام این کشورها سویای مورد نیاز خود را از بازار سویای تراریخته و به طور عمده محصول آمریکای لاتین تامین می کنند.

وی با ارائه مستنداتی نشان داد که بیش از ۳۳ میلیون تن سویای تراریخته همه ساله وارد اتحادیه اروپایی شده و به مصرف می‌رسد.

قره یاضی در ادامه با مروری بر ملاحظات ابراز شده در مورد تاثیر محصولات تراریخته بر تنوع زیستی، محیط زیست و سلامت انسان ابراز امیدواری کرد که با اجرای صحیح پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی، بستر استفاده مسئولانه کشورهای در حال توسعه و شرکت کنندگان در این اجلاس از فواید محصولات بیوتکنولوژیک به ویژه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست آماده شود.

دکتر Alex Owusu-Biney سخنران بعدی، هدف از برگزاری این پروژه را استفاده از تجارب همدیگر در اجرای پروژه و همچنین بررسی چالش‌های پیش روی اجرای پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی توسط کشورهای مجری عنوان و تاکید کرد که هر کشوری قوانین و مقررات خاص خود را دارد و با توجه به شرایط خود می‌تواند این پروژه را به مرحله اجرا درآورد اما مهمترین اصل در اجرای پروژه همکاری و هماهنگی کامل تمام دست اندرکاران به ویژه حضور بخش‌های محیط زیست، کشاورزی، پزشکی، علوم و مرجع ملی ایمنی زیستی در کشورهاست.

وی در عین حال از نبود هماهنگی و حتی حذف برخی از مراجع اصلی در اجرای برخی از پروژه ها ابراز نگرانی و نارضایتی کرد.

ارائه گزارش های دولتی شرکت کنندگان، ادامه برنامه های روز اول را به خود اختصاص خواهد داد. این اجلاس روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه به کار خود پایان خواهد داد.

اجلاس بین‌المللی هماهنگی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی در راستای نشست های سالانه پروژه به منظور هماهنگی و استفاده از تجارب کشورهای دارای پروژه در دست اجرا (کامبوج، ایران، تاجیکستان، اردن، ترکیه، هندوستان و بنگلادش) و نمایندگان UNEP (از کشورهای کنیا و غنا) به میزبانی ایران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها