جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رییس سازمان فضایی: نباید تنها دستاورد بخش فضایی کشور را پرتاب ها تلقی کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28224
شنبه، ۱۵ مهر، ۱۳۹۶ | 13:58

رییس سازمان فضایی: نباید تنها دستاورد بخش فضایی کشور را پرتاب ها تلقی کرد

رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه امیدواریم با ورود به مسابقه ماهواره های مکعبی، نوآوری و خلاقیت جوانان، تقویت شود، افزود:‌ لازم است نگاه همکاری های بین المللی با حفظ منافع خودمان به فعالیتهای حوزه فضایی داشته باشیم.
به گزارش دیده بان علم ایران، همزمان با هفته جهانی فضا و به منظور ترویج و توسعه هر چه بیشتر علوم و فناوری فضایی در میان دانشجویان و علاقمندان، گردهمایی شرکت کنندگان در مسابقه دانشجویی ماهواره مکعب (تاسواره) ایرانی برگزار شد.

این همایش با هدف آشنایی تیم ها با مفاهیم کارآفرینی در حوزه فضایی با حضور دکتر بهرامی، معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران، مهندس سرادقی، دبیر مسابقه و اعضای تیمهای حاضر در این مسابقه برگزار شد.

دکتر بهرامی طی سخنانی با تاکید بر اهمیت هفته جهانی فضا گفت: از کشورهای مختلف گزارشی از فعالیت کشورها  در پایگاه انجمن هفته  جهانی فضا قرار می گیرد که انشاالله امسال گزارش با کیفیت تری از ایران ارایه می شود.

همکاری ۱۷ مرکز مختلف در کشور برای هفته جهانی فضا

 وی با اشاره به همکاری ۱۷ مرکز مختلف در کشور از جمله دانشگاهها، مراکز تحقیقات، سازمان مدیریت بحران، سازمان هواشناسی، سازمان جغرافیایی یا ادارات کل آموزش و پرورش شهرستانها، در برنامه هفته جهانی  فضا گفت: نگهداشتن این پتانسیل از فعالیتها در طول سال کار آسانی نیست و فعالیت موثر در هفته جهانی فضا برای  اجرای بهتر برنامه های سالیانه، اثر گذار است.

 رئیس سازمان فضایی در ادامه سخنان خود به مسابقه ماهواره های مکعبی اشاره کرد و افزود: در بهمن ۱۳۹۴ در مراسم  روز فناوری فضایی در خدمت ریاست جمهوری، برگزاری این مسابقه اعلام  و کار آغاز شد.

بهرامی آینده نگری را از ویژگی های بارز پروژه ماهواره های مکعبی دانست و گفت: امروز همه چیز در حال کوچک شدن است و نیاز است به دلیل هزینه های بالای پرتاب، وزن را کم کرده و  به سیستم های کم وزن توجه کنیم.

رئیس سازمان فضایی به مأموریت های پروژه ماهواره های مکعبی اشاره کرد و افزود: باید باشگاهی درست شود که همه کسانی که در این مسابقه شرکت می کنند دورهم جمع  بمانند.

رئیس سازمان فضایی اظهار کرد:  امیدواریم با ورود به مسابقه ماهواره های مکعبی، نوآوری و خلاقیت تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ تیم در این مسابقه شرکت کرده اند، ادامه داد: حساسیتی برای شرکت در مسابقه وجود ندارد و توانمندی تیم ها بر مبنای تخصص و علاقه  سنجیده می شود.

 لزوم همکاری های تیمی و بین تیمی در شرکت کنندگان مسابقه ماهواره های مکعبی

بهرامی به زمان بری و هزینه های بالای این طرح  اشاره کرد و گفت: تیم های شرکت کننده  باید توانمندی همکاری های تیمی  را داشته باشند چرا که اگر کار فقط به یک تیم واگذار شود زمانبر است و  در حالیکه  با تقسیم کار  و افزایش توانمندی همکاری بین تیمی  کار سریعتر پیشرفت کرده و مکانیزم همکاری برای پیشبرد هدف ملی و جهانی شکل می گیرد.

رییس سازمان فضایی ایران تاکید کرد:‌ لازم است نگاه همکاری های بین المللی با حفظ منافع خودمان به فعالیتهای حوزه فضایی داشته باشیم.

 معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد:‌ تلاش شده است بنیاد ملی نخبگان از این پروژه حمایت کند که محدودیتهایی داشته اند و البته سعی  شده است این محدودیت ها کم شود تا  شرکت کنندگان از مزایای بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند که نشان از اهمیت بالای این پروژه دارد.

ماهواره های مکعبی از برنامه های رسمی اپسکو

 بهرامی به  مذاکره با اپسکو اشاره کرد و  افزود:‌ پیشنهاد کرده ایم که این پروژه ماهواره های مکعبی جزو پروژه های  اپسکو باشد که پذیرفته شد و از سال ۲۰۲۰ جزو برنامه های رسمی اپسکو  قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه برای پرتاب این ماهواره ها با پرتابگرهای داخلی صحبت کرده ایم،‌ افزود: تلاش می کنیم که پرتاب انجام شود. ما به عنوان بخش فضایی کشور،‌ پرتاب را  بخشی از توسعه و تعالی فضایی کشور می دانیم، اما در خارج  از سازمان، برخی ‌آن را تنها دستاورد می دانند که این نگاه باید اصلاح شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«فضا و کارآفرینی»، شعار هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۳

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها