پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

شناسایی بیش از ۱۰ هزار کاربرد برای لیزر تا کنون

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28176
شنبه، ۱۵ مهر، ۱۳۹۶ | 10:31

شناسایی بیش از ۱۰ هزار کاربرد برای لیزر تا کنون

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر و فوتونیک گفت: تا کنون بالغ بر ۱۰ هزار کاربرد برای لیزر شناسایی شده است و به طور حتم در آینده نه چندان دور بدون لیزر نمی‌توان صنعتی را اداره کرد و توسعه فناوری‌ها بدون لیزر ممکن نخواهد بود.

به گزارش دیده بان علم ایران محمد صادق ذبیحی با بیان این که لیزر با زندگی مردم عجین است اظهار کرد: لیزر می‌تواند برای درمان و تشخیص و نیز در صنعت و پژوهشی به کار برده شود و بالغ بر ۱۰ هزار کاربرد برای لیزر شناسایی شده است و به طور حتم نمی‌توان لیزر را از زندگی مردم حذف کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر و فوتونیک با اشاره به کاربردی کردن فناوری‌های  نوین در این صنعت توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: ستاد توسعه فناوری‌های لیزر و فوتونیک معاونت علمی در راستای  افتتاح نخستین مرکز نوآوری لیزر  در نظر دارد به کاربردی کردن فناوری‌های نوین در حوزه لیزر بپردازد، در همین راستا ۸ شرکت دانش بنیان را به‌عنوان شتاب‌دهندگان اولیه تحت حمایت قرار داده است که در مراحل بعدی شرکت‌های دانش بنیان مرتبط را در آینده جذب خواهیم کرد.

وی افزود:  قرار است از مرحله آغاز یک ایده، کار را در مرکز نوآوری لیزر ایران آغاز کنیم و  بعد از مرحله ایده،  به پرورش و درنهایت تولید محصول و رسیدن به مرحله تجاری‌سازی دست‌یابیم  تا شرکت دانش بنیان مستقر در این مرکز نوآوری بتواند بازاریابی کند و به تولید انبوه برسد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر و فوتونیک اظهار کرد:  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با  حمایت از ایده پروری در زمینه‌های پژوهشی، بستر لازم به‌منظور تبدیل ایده به محصول و درنهایت رسیدن به مرحله تجاری‌سازی را فراهم می‌کند. سایه این حمایت به شکل‌های مادی و معنوی در مرحله تولید انبوه نیز  دیده می‌شود.

ذبیحی ادامه داد:  ستاد توسعه فناوری‌های لیزر و فوتونیک شرکت‌های دانش بنیان را ازلحاظ فراهم کردن محیط پژوهشی و وام‌های کم‌بهره نیز حمایت می‌کند تا این شرکت‌ها بتوانتد کار را به‌درستی آغاز کنند.

وی با بیان اینکه  لیزر نور دارای ویژگی‌های خاص است بیان کرد: این ویژگی‌های خاص نوری متعلق به لیزر که از برانگیختگی اتم‌ها به وجود می‌آید، با طول‌موج خاص آن‌طور که هدف ماست،  متمرکز است و این انرژی متمرکز می‌تواند کاربردهایی که لازم داریم را در اختیار ما قرار دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر گفت: باید با استفاده از توانمندی‌های داخلی نیاز به واردات را در کشور به صفر برسانیم. در حال حاضر متخصصین و پزشکان ما از قابلیت کافی برای استفاده از لیزر برخوردار نیستند لذا ما باید موارد کاربرد لیزر را ترویج کنیم.

وی افزود: ما ایده سازی در مورد لیزر را در سطح دانش‌آموزی دنبال می کنیم و امیدواریم با توسعه دانش لیزر بتوانیم کارکرد و عملکرد لیزر را در جامعه گسترش دهیم، در حقیقت لیزر در پزشکی کارکرد بسیار بالایی دارد، بعضاً با لیزر دیگر نیازی به آزمایشگاه رفتن نیست، در بحث غربالگری و پیشگیری نیز می‌تواند مؤثر باشد که در حال حاضر در کشور ما شناخته‌شده نیست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها