جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

سه سال از فقدان دکتر پرتوی، فیزیکدان ایرانی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا گذشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28150
سه شنبه، ۲۵ مهر، ۱۳۹۶ | 15:53

سه سال از فقدان دکتر پرتوی، فیزیکدان ایرانی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا گذشت

۲۶ مهر ماه مصادف است با سومین سالگرد درگذشت دکتر محمد حسین پرتوی از استادان فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در نخستین سال‌های فعالیت این دانشگاه و استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا که مهر ماه ۹۳ به دنبال ابتلا به بیماری سرطان لوزالمعده درگذشت.

به گزارش دیده بان علم ایران، مرحوم دکتر پرتوی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال تعطیلی دانشگاه ها و برخی مشکلات به امریکا مهاجرت کرد در سالهای اولیه شکل گیری دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به هیات علمی دانشگاه پیوسته بود و نقش موثری در مدیریت و پایه گذاری استانداردهای آموزشی آن داشت.

استاد پرتوی در اول امرداد‌ماه ۱۳۲۰ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۳۸ دیپلم خود را از دبیرستان البرز اخذ کرد و پس از آن از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۳ در انستیتو پلی تکنیک رنسلر در مقطع کارشناسی رشته فیزیک تحصیل و با رتبه عالی فارغ‌التحصیل شد.

وی سال ۱۳۴۳ در مقطع دکتری در MIT پذیرفته شد و در اوائل سال ۱۳۴۸ از پایان نامه خود تحت عنوان Nucleon-nucleon interaction دفاع کرد و با درجه عالی این دوره را به پایان برد.

در آن زمان، دکتر محمدرضا امین، رییس وقت دانشگاه صنعتی شریف در نامه ای دکتر پرتوی را به دانشکده فیزیک دانشگاه دعوت کرد. وی پس دریافت نامه، این پیشنهاد را قبول کرد و موضوع استخدام وی در جلسه ۱۶ تیرماه ۱۳۴۸ شورای دانشکده مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

وی در آن سالها دروس مختلفی از جمله الکترودینامیک و ترمودینامیک را در این دانشکده تدریس می‌کرد.

دکتر پرتوی شهریورماه ۱۳۴۹ به ریاست دانشکده فیزیک دانشگاه تهران انتخاب شد. استاد تا سال ۵۷ رسماً عضو دانشکده بود و چندی قبل تر با تنی چند از همکاران اقدام به تأسیس دانشکده تحصیلات تکمیلی مازندران کردند و از آن به بعد تا زمانی که در ایران بود در این مرکز به فعالیت علمی ادامه داد.

در اندیشه استاد و سایر همکاران دانشکده در آن زمان همواره این سؤال مطرح بود که چگونه می‌توان ارتباطات علمی با سایر دانشگاه‌های معتبر دنیا برقرار کرد و بالاخره به این نتیجه رسیدند که یک مرکز بین‌المللی همانند ICTP (مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام) می‌تواند پاسخ این سؤال باشد در این خصوص در سال ۱۳۵۲ طرحی تهیه شد و مرحوم عبدالسلام – برنده پاکستانی نوبل فیزیک – نیز در تهیه این طرح نقش داشت ولی متأسفانه موضوع مورد استقبال معاون وقت وزیر علوم قرار نگرفت و طرح مسکوت ماند. خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی تلاش‌های دانشکده با همکاری اساتید برجسته ریاضی دانشگاه ادامه پیدا کرد و منجر به تأسیس پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM) شد.

دکتر پرتوی  پس از مهاجرت از ایران فعالیتهای علمی و آموزشی خود را در آمریکا پی گرفت و تا آخرین روزهای حیات خود در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا (California State University) در مقام استادی به پژوهش و تدریس مشغول بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها