- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

اسامی روزهای «هفته جهانی فضا» با شعار اکتشاف جهان‌های جدید در فضا

هفته جهانی فضا در ایران در ۷ محور و با شعار «اکتشاف جهان های جدید در فضا» برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر محمد همایون صدر، دبیر هفته جهانی فضا  اهمیت دادن به فناوری‌های فضایی در جهت ارتقای کیفیت زندگی بشر را مهم دانست و افزود: از سال ۱۹۹۹ روزهای ۴ تا ۷ اکتبر برابر با ۱۲ تا ۱۸ مهرماه به نام هفته جهانی فضا نام گذاری شده است.

وی دلیل نام‌گذاری این هفته را قرارگیری اولین ماهواره مخابراتی در مدار و تثبیت معاهده صلح‌آمیز از فضا نام برد و اظهار کرد:‌ برای هفته جهانی امسال شعار « اکتشاف جهان‌های جدید در فضا»‌ انتخاب شده است، چرا که ما بر این باوریم کشف کائنات منجر به شناخت بهتر جهان خواهد شد.

صدر، سنجش از دور را شعار هفته فضایی سال گذشته ذکر کرد و ادامه داد: در سال گذشته تاثیر فناوری سنجش از دور در جوامع بشری مورد بررسی قرار گرفت و در طی آن ۸۶ کشور با برگزاری ۲۷۰۰ رویداد سعی کردند جامعه بشری را با مزایای این فناوری آشنا کنند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این هفته جهانی در ایران از سال ۱۳۷۹ با محوریت سنجش از راه دور برگزار شده است، خاطرنشان کرد:‌ با تاسیس سازمان فضایی در سال ۸۳ تلاش شد تا این فعالیت‌ها در سطح مدارس و دانشگاه‌ها اجرایی شود، به گونه‌ای که هم‌اکنون برخی از استان‌ها فعالیت‌های خودجوشی در این حوزه دارند.

صدر با اشاره به نحوه برگزاری این هفته جهانی در ایران، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ترویجی اجرا شده در این هفته، برگزاری مسابقات فضایی در بوستان‌ها و فرهنگسراها است.

وی همچنین از نام‌گذاری روزهای هفته جهانی فضا خبر داد و گفت:‌ بر این اساس روز چهارشنبه، ۱۲ مهر روز سفرهای فضایی و فضانوردی، روز پنجشنبه ۱۳ مهر روز فناوری فضایی آموزش و سلامت، روز جمعه ۱۴ مهر فضا در زندگی و جامعه و روز شنبه ۱۵ مهر روز ریز ماهواره‌ها و ماهواره مکعبی نام‌گذاری شده است.

به گفته وی، روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه روز سنجش از راه دور و مدیریت و برنامه‌ریزی، ۱۷ مهر روز نجوم، ۱۸ روز حقوق و دیپلماسی فضایی مالکیت و بهره‌برداری از منابع فضا نام‌گذاری شده است.

دکتر صدر از پروژه ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر، دانشکده هوافضا دانشگاه امیرکبیر، دانشکده هوافضا دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز ملی فضایی، مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت، پژوهشگاه فضایی ایران، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ،پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی قم، سازمان زمین شناسی، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ، پژوهشگاه هوافضا، مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، گروه صنایع شهید همت و دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان سازمان ها و مراکز علمی که در برگزاری هفته جهانی فضا باسازمان فضایی ایران همکاری دارند نام برد.

انتهای پیام