سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

نخستین کورس جراحی عروق مغزی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27976
دوشنبه، ۱۰ مهر، ۱۳۹۶ | 17:07

نخستین کورس جراحی عروق مغزی در کشور

برای نخستین بار در کشور، سمینار زنده جراحی عروق مغزی، با حضور اساتید بین المللی و کشوری، در شیراز، آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این کورس جراحی زنده عروق مغزی که از  پنجم مهر در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شد ، اساتید گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با انجام چهار جراحی عروق مغزی به صورت زنده، توانمندی خود را در این زمینه، به نمایش گذاشتند.

دکتر “عبدالکریم رحمانیان”، مدیرگروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص، توضیح داد: در این کورس دو روزه، با حضور اساتید بنام کشور، چهار مورد جراحی عروق مغزی در بیمارستان نمازی شیراز، به صورت زنده انجام گرفت و شرکت کنندگان با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

او با اشاره به انجام تقسیم کار در این گروه، برای پیشرفت در عرصه های مختلف جراحی های مغز و اعصاب، افزود: اساتید این دانشگاه در زمینه هایی مانند ضربات مغزی، ستون فقرات، تومورهای مغزی، ضایعات عروق مغزی و کودکان، تقسیم کار کرده و به شیوه های تخصصی، دانش خود را ارتقا بخشیده اند.

دکتر رحمانیان که در ساعت های ابتدایی آغاز این کورس پزشکی، بیماری ۴۴ ساله، مبتلا به آنوریسم مغزی را مورد جراحی قرار داد، در این خصوص نیز گفت: در طول دو روز برگزاری این کورس، چهار بیمار با مشکلات عروق مغزی، جراحی شدند و آخرین روش های انجام این جراحی ها، با حضور استادان شرکت کننده از سراسر کشور، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت تا به راهکارهای بهتری دست یابیم.

مدیرگروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز عدم درمان به موقع آنوریسم های مغزی را موجب پارگی و خونریزی مغزی عنوان کرد که خطرات و پیامدهای جبران ناپذیری را برای بیمار به همراه دارد.

او با معرفی بیمارستان نمازی شیراز به عنوان مرکز ارجاع مبتلایان به این مشکل از استان های جنوب کشور از حمایت مسوولان دانشگاه، بیمارستان نمازی و دانشکده پزشکی، برای توسعه این خدمات و تکیمل تجهیزات موردنیاز، همسو با مراکز بزرگ دنیا، قدردانی کرد.

این عضو عیات علمی دانشگاه، افزود: در صورت نبود این امکانات در بیمارستان نمازی، بیماران می بایست برای دریافت خدمات، به سایر استان ها ارجاع شوند که موجب خطر برای سلامت آنان می شود.

 

رقابت امکانات بیمارستان نمازی شیراز برای جراحی های مغزی با مراکز بزرگ دنیا

دکتر “فریبرز غفارپسند”، دستیار جراحی مغز و اعصاب که به عنوان دبیر اجرایی در این سمینار حضور داشت نیز، گفت: بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان نمازی از نظر تجهیزاتی مانند میکروسکوپ و وسایل جراحی، دوربین ها، ICU تخصصی مراقبت های ویژه برای مبتلایان به ناهنجاری های مغزی، دارای موقعیت مطلوبی است که این بخش را به مرکزی برای مراجعه بیماران مغز و اعصاب از سراسر استان های جنوبی کشور تبدیل کرده است.

او با اشاره به آمار بالای مراجعه بیماران مبتلا به ناهنجاری های عروقی، آنوریسم های مغزی، تومورهای عروق مغزی به این بیمارستان که از سال ۱۳۸۸، با توان بیشتری در حال انجام است، نتایج جراحی ها را با مراکز بزرگ دنیا، قابل مقایسه عنوان کرد.

دبیر اجرایی این سمینار دو روزه جراحی های زنده عروق مغزی، برنامه این سمینار را در خصوص انجام زنده جراحی با ایجاد امکان تبادل نظر اساتید، در نوع خود بی نظیر عنوان کرد که امکان نمایش توانمندی استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ارایه آخرین دستاوردهای جراحی عروق مغزی را فراهم آورده است.

دکتر غفارپسند از حضور ۶۰ شرکت کننده در طول دو روز برگزاری این سمینار خبر داد که از مطرح ترین استادان ای حوزه از دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند، همچنین نمایندگانی از شرکت های تجهیزات پزشکی بزرگ در آلمان و سوییس نیز ضمن حضور در این سمینار و آشنایی با دستاوردهای پزشکان ایرانی، آخرین تکنولوژی ها ی پزشکی خود را برای انجام بهتر جراحی ها، به پزشکان معرفی می کنند.

شیراز، قطب پزشکی کشور در جراحی های عروق مغزی

دکتر “سیمرا ذبیحیان”، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فلوشیپ جراحی عروق مغزی، از شرکت کنندگان در این برنامه بود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از قطب های بزرگ کشور در عرصه پزشک معرفی کرد.

او با اشاره به خدمات این دانشگاه در زمینه پوشش نیاز استان های جنوب و حتی جنوب غربی کشور به جراحی های عروق مغزی، بر استقبال دانشگاه علوم پزشکی مشهدب رای توسعه تعامل با این دانشگاه، تاکید کرد.

دکتر ذبیحیان نقش این سمینار دو روزه در توسعه تبادل دانش پزشکی در زمینه جراحی های عروق مغزی را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: در شیراز با رسیدگی به موقع به مبتلایان به این بیماری ها، خطر بروز مرگ و میرها و مشکلاتی مانند فلج شدن بیمار که موجب تحمیل هزینه های بسیار به خانواده ها می شود، جلوگیری می شود.

دکتر “احمدرضا رفیعی” فلوشیپ جراحی عروق مغز نیز که در نخستین جراحی این کورس زنده حضور داشت، گفت: این بیمار، بانویی ۴۴ ساله است که حدود یک و نیم ماه پیش، با افت سطح هوشیاری، مراجعه کرد و آنوریسم سمت راست او با موفقیت، جراحی شد و سپس دچار آنوریسم مغزی سمت چپ مغز شد و به محض ایجاد شرایط لازم، امروز کار جراحی برای سمت چپ مغز او نیز انجام شد.

او شکنندگی های رگ های مغز را موجب بروز خونریزی مغزی و خطرات جبران ناپذیر عنوان کرد و افزود: جراحی های عروق مغزی، به دلیل ریسک بالا و پیچیدگی، نیازمند دانش فوق تخصصی است.

در ادامه این سمینار سه بیمار دیگر نیز با مشکلات عروق مغزی که دارای شرایط غیراورژانسی بودند، به دست پزشکان گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد جراحی قرار گرفته و آخرین دیدگاه های پزشکی در زمینه کاربرد بهترین شیوه های جراحی، مورد ارزیابی پزشکان شرکت کننده قرار می گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پنجمین سمپوزیوم «ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی» برگزار می شود

سنتز سبز نانوذرات نقره با عصاره برگ درخت انبه در کشور

ساخت کیت شناسایی ژنتیک گوشت مصرفی محصولات غذایی در کشور

طراحی مدل شبیه سازی صحنه حادثه توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها