شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

نوبل پزشكي ۲۰۱۷ به سه دانشمند آمريكايي رسيد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27958
دوشنبه، ۱۰ مهر، ۱۳۹۶ | 13:05

نوبل پزشكي ۲۰۱۷ به سه دانشمند آمريكايي رسيد

جايزه نوبل پزشكي ۲۰۱۷ به سه دانشمند آمریکایی به نام هاي جفری هال، میکائیل روزبش و میکائیل یونگ رسيد كه موفق به کشف مکانیزم های مولکولی کنترل ریتم شبانه روزی شده اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، جفری هال، میکائیل روزبش و میکائیل یونگ به طور مشترک، جایزه نوبل ۲۰۱۷ پزشکی را به علت کشف هایشان پیرامون “مکانیزم های مولکولی کنترل کننده ی ساعت زیستی” دریافت کردند.

پژوهش آنها یکی از رمز و رازهای مهم در زندگی انسان را روشن کرد: چرا ما به خواب نیاز داریم و چگونه این اتفاق میافتد. جفری هال، مایکل روسباچ و مایکل وای یانگ جایزه خود را برای درک این راز که چگونه زندگی زمان را “درک” میکند و خود را مطابق با حرکت خورشید تغییر میدهد، دریافت کردند.

ساعت زیستی راهی است که بدن خود را با گذر زمان در روز هماهنگ می کند و اینکه این روند میتواند بر خواب، رفتار، سطح هرومونی، دما و متابولیسم بدن تاثیر بگذارد. آنها نشان دادند که چرا به هم ریختن خواب مانند آنچه در پرواززدگی و یا در مرض بی خوابی انسان ها تجربه می کنند میت واند منجر به نتایج وحشتناکی مانند افزایش خطر بیماری های مختلف شود.

این پژوهشگران نشان دادند که همه انواع زندگی بر روی زمین از گیاهان تا انسان ها ساعت بدن خود را با خورشید تنظیم می کنند و اینکار را با فناوری ویژه ای که در بدن خود دارند انجام می دهند. آنها نشان دادند که چگونه ساعت بدن می تواند روش های اصلی ای که بدن به کمک آنها کار میکند را مختل کند.

این روش ها شامل متابولیسم هم می شود. این دانشمندان توضیح داده اند که اگر این موارد دچار اختلال شود مسائل مهمی برای انسانها و دیگر فرم های زندگی بوجود خواهد آمد.این دانشمندان قادر بودند تا به درون ساعت بیولوژیکی ما دسترسی پیدا کنند و چگونگی کارکرد آن را برملا کنند. این کشفیات نشان داد که چگونه گیاهان، حیوانات و انسان ها ساعت زیستی خود را با حرکت زمین به دور خورشید هماهنگ می کنند.

در کنفرانس خبری گفته شد که این پژوهش هیچ توصیه ای برای تنظیم کردن ساعت زیستی و یا بهبود خواب ارائه نمی کند اما اهمیت این موضوع را خاطر نشان میشود که بهداشت خواب بسیار مهم است و مردم باید خود را با خورشید هماهنگ کنند.

ساعت زیستی در تنظیم بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن انسان اهمیت فراوانی دارد که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فشار خون، ترشح هورمون، فعالیت‌های گوارشی، زمان خواب و بیداری، ومتابولیسم بدن اشاره کرد.

اختلال در ساعت زیستی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در تنظیم فعالیت‌های زیستی بدن موجودات زنده شود. به همین سبب در سال‌های اخیر توجه به درک مکانیسم آن جلب شده چرا که امید می‌رود با کشف چگونگی عملکرد آن بتوان راهی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های گوناگون یافت.

این جایزه زمانی داده شد که چندی پیش یکی از دانشمندان مهمِ خواب گفته بود که “فاجعه کمبود خواب” به تدریج در حال کشتن انسان ها است و این امر کل جامعه را تحت تاثیر گذاشته است. برندگان نوبل از مگس سرکه استفاده کردند و ژنهای کنترل کننده ی ساعت زیستی آن را جدا کردند و نشان دادند که چگونه این ژن پروتئینهایی که در طول شب درون سلول جمع میشوند را کد گذاری می کند و در طول روز مصرف میکند.

از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۰۸ جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی یا پزشکی اعطا شده که فقط ۳۹ جایزه تنها به یک برنده اعطا شده و بقیه مشترکا به دو یا چند محقق اعطا شده است.

در بین برندگان جایزه نوبل پزشکی تنها نام ۱۲ دانشمند زن دیده می شود.

جوانترین برنده نوبل پزشکی، Frederick G. Banting («فردریک بنتینگ) بود که در سن ۳۲ سالگی به دلیل کشف انسولین برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۲۳ شد. در مقابل Peyton Rous (پیتون روس)، کاشف ویروس حاوی تومور با ۸۷ سال سن در زمان دریافت نوبل پزشکی سال ۱۹۶۶، مسن ترین برنده نوبل پزشکی به شمار می رود.

صد و هفتمين جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی در سال ۲۰۱۶ به Yoshinori Ohsumi كاشف مکانیسم autophagy اعطا شد.

جوایز بخش‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح بر اساس وصیتنامه آلفرد نوبل، سرمایه‌دار ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت شکل گرفته‌اند. نخستین جوایز پنج سال پس از مرگ نوبل در سال ۱۹۰۱ اهدا شدند.

جایزه نوبل اقتصاد که به طور رسمی جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی در یادبود آلفرد نوبل نامیده می‌شود، توسط شخص نوبل ایجاد نشد، بلکه بانک مرکزی سوئد آن را در سال ۱۹۶۸ پایه‌گذاری کرد.

اگرچه این جایزه همراه با سایر جوایز نوبل و با معیارهای انتخاب برنده مشابه سایرین اهدا می‌شود، اما به هر حال، جایزه نوبل به معنای واقعی نیست.

به طور کلی، دانشمندان اغلب باید برای چندین دهه صبر کنند تا کارشان توسط داوران نوبل شناخته شود زیرا آن‌ها می‌خواهند از مقاومت و ایستادگی دستاورد در گذر زمان اطمینان حاصل کنند. این بخش مغایر وصیتنامه نوبل است که بر انتخاب افرادی که در طول سال گذشته بیشترین بهره را به بشر رسانده‌اند تاکید می‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسط محققان ایرانی ارائه شد: نخستین مدل تکاملی رفتار شبکه‌های نورونی مغز در مراحل خواب با تک کانال EEG

جایزه نوبل فیزیک به سه اخترفیزیکدان رسید

پیش بینی زمان مرگ با نشانگرهای ملکولی!

تنها هفت «ژن خوب» در بین ۹۲۲ برنده جایزه نوبل!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها