- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پایان پروژه عظیم عملیات برداشت داده‌های لرزه‌ای در زون مکران

عملیات لرزه‌نگاری فعال در منطقه لرزه‌ زمین‌ساختی مکران که به عنوان فاز نخست از مطالعات جامع خطر زمین‌لرزه سونامی در این زون فرورانشی از اواسط شهریور ماه سال جاری آغاز شده بود، پس از انجام عملیات آتشباری در تمامی نقاط تعیین شده به اتمام رسید.
به گزارش دیده بان علم ایران، در این عملیات مجموعاً ۹۳۰ گیرنده لرزه‌نگاری در راستای سه پروفیل طولی شمال جنوبی نصب و امواج حاصل از انفجار مواد ناریه‌ای بارگذاری شده در بیش از ۱۲۰ گمانه حفر شده، در قالب ۲۸ انفجار مستقل، ثبت و برداشت شد.
عملیات برداشت داده‌های لرزه‌نگاری در شرقی‌ترین پروفیل که در حد فاصل چابهار – ایرانشهر قرار داشت با حضور مسئولین و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و بازدید ایشان از عملیات انفجاری در جنوبی‌ترین نقطه پروفیل انجام گرفت.
تحلیل داده‌های لرزه‌نگاری برداشت شده بصورت مشترک توسط محققین پژوهشگاه و مرکز علوم زمین آلمان (GFZ) بزودی آغاز و نتایج در قالب گزارشات مبسوط جهت استفاده مسئولین و مهندسین، و مقالات علمی پژوهشی جهت استفاده محققین علوم زمین و زلزله انتشار خواهد یافت.
بنابر اعلام پژوهشگاه بین المللی زلزله شماسی و مهندسی زلزله، تحلیل اولین داده‌های خام، بر کیفیت بالای داده‌های برداشت شده و ثبت امواج بازتابی از اعماق بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر دلالت دارد.
شناسایی ساختارهای زیر سطحی چون گسل تراستی مکران، تعیین ضخامت پوسته، و هندسه ناپیوستگی موهو و لیتوسفر فرورانشی صفحه عربی به زیر مکران، از اهداف اصلی مطالعات لرزه‌نگاری صورت گرفته در جنوب شرق کشورمان می‌باشد.

گفتنی است، عملیات لرزه‌نگاری فعال با مشارکت چندین دانشگاه و مرکز پژوهشی داخلی و خارجی همچون دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه هرمزگان و مرکز علوم زمین آلمان (GFZ) و با حمایت مالی و معنوی سازمان برنامه و بودجه، و پشتیبانی استانداری و نیروی انتظامی استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان انجام پذیرفت.
انتهای پیام