پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

برنامه احداث ایستگاه فضایی مشترک آمریکا و روسیه در مدار ماه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27907
جمعه، ۷ مهر، ۱۳۹۶ | 11:41

برنامه احداث ایستگاه فضایی مشترک آمریکا و روسیه در مدار ماه

آمریکا و روسیه درصدد احداث ایستگاه فضایی جدیدی به نام Deep Space Gateway هستند که برخلاف ایستگاه فضایی بین‌المللی که به دور زمین می‌چرخد به دور ماه خواهد چرخید.

به گزارش دیده بان علم ایران، ایگور کاماروف، رئیس روس‌کوسموس، سازمان فضانوردی روسیه، در نشستی مطبوعاتی در استرالیا گفت: «ما با هم توافق کرده‌ایم که در ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی Deep Space Gateway با یکدیگر همکاری داشته باشیم.»

کاماروف به خبرگزاری تاس گفت که نخستین بخش‌های مختلف ایستگاه فضایی جدید در فاصله سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ به فضا منتقل می‌شود. هنوز طرف آمریکایی موضعی در این باره نگرفته است.

Deep Space Gateway پروژه سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) است که بیش از یک سال است درباره آن صحبت می‌شود. این ایستگاه فضایی قرار است بر گرد ماه بچرخد و همانند ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS دارای سرنشین باشد، اما حضور سرنشین در این ایستگاه فضایی جدید لزوما دائمی نخواهد بود.

همچنین قرار است فرود بر ماه و پروازهای دیگر به اعماق کهکشان، از جمله کره مریخ، در این ایستگاه فضایی جدید سازماندهی شود. اما هنوز بسیاری از جزئيات این پروژه ناروشن است، از جمله معلوم نیست که این ایستگاه در چه ارتفاعی از ماه حرکت خواهد کرد.

ایگور کاماروف، رئیس سازمان فضانوردی روسیه، در کنگره فضانوردان در شهر آدلاید استرالیا گفت که با همکاران آمریکایی‌اش درباره نقش روسیه در پروژه مزبور به رایزنی پرداخته است.

او گفت که روسیه می‌تواند یک تا سه بخش از ایستگاه فضایی را بسازد و نیز موشک‌های مناسب برای نقل و انتقالات به فضا را در اختیار این پروژه قرار دهد.

کاماروف گفت که بیانیه‌ای در این زمینه در استرالیا به امضا رسیده است.
به گفته او، قطعی شدن قراردادی برای اجرای این پروژه نیازمند تلاش‌هایی است که باید از جانب دولت‌ها صورت گیرد.

به گفته کاماروف، هم چین و هند و هم آژانس فضایی اروپا برای مشارکت در پروژه یادشده ابراز علاقه کرده‌اند.

روسیه و آمریکا سالها تجربه همکاری مشترک در فضانوردی دارند. این دو کشور از سال ۱۹۹۸ در ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS که در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد، فعالیت می‌کنند.

آژانس فضایی اروپا و سازمان‌های فضانوردی کانادا و ژاپن هم در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS مشارکت دارند. گردآوری اطلاعات پزشکی و بیولوژیکی برای تدارک ماموریت‌های بلندمدت فضایی دیگر مانند سفر به کره مریخ از جمله ماموریت‌های فضانوردان ISS بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها