پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

فعالیت مجدد کمیته متناظر کدکس غذاهای حاصل از بیوتکنولوژی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27883
چهارشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۶ | 12:07

فعالیت مجدد کمیته متناظر کدکس غذاهای حاصل از بیوتکنولوژی

کمیته متناظر کدکس غذاهای حاصل از بیوتکنولوژی فعالیت مجدد خود را در حوزه زیست‌شناسی مصنوعی (Synthetic Biology) و غذاهای حاصل از آن آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این کمیته به مدت هشت سال با اظهارنظر و پیشنهاد در مورد پیش‌نویس‌های ارسالی و شرکت در اجلاسیه‌های بین‌المللی فعالیت داشته است.

این کمیته در جلسه ای عمومی که نهم مردادماه به ریاست  دکتر بهزاد قره‌یاضی از وزارت جهاد کشاورزی و نایب رئیسی دکتر مهرناز خیراندیش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیری دکتر فهیم‌دخت مختاری از پژوهشکده صنایع غذایی و کشاورزی پژوهشگاه استاندارد برگزار شد، فعالیت مجدد خود را در حوزه زیست‌شناسی مصنوعی (Synthetic Biology) و غذاهای حاصل از آن که پیش از این نیز در پروتکل کارتاهنا مورد بحث بوده است آغاز کرد.

پروتکل کارتاهنا یک معاهده بین‌المللی در چارچوب کنوانسیون تنوع زیستی است که در سال ۲۰۰۰ به منظور استفاده و حمل و نقلِ ایمنِ ارگانیسم تراریخته زنده (LMO) حاصل از بیوتکنولوژی مدرن به تصویب رسیده است و در سال ۲۰۰۳ اجرای آن در سطح بین‌المللی الزامی شده است.

قانون ملی ایمنی زیستی مصوب ۱۳۸۸ نیز با در نظر گرفتن این پروتکل تهیه شده است.

زیست‌شناسی مصنوعی تلفیقی از زیست‌شناسی و مهندسی است که با طراحی و ساخت مصنوعی ارگانیسم‌ها و سیستم‌های بیولوژیک جدید نظیر آنزیم‌ها، چرخه‌های ژنتیکی و سلول‌ها، یا بازطراحی آن‌ها، در جهت توسعه و بهبود استفاده در صنعت و تحقیقات بیولوژی به‌کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها