- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت پالایشگاه ایرانی نفت در سوریه

به همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت، پالایشگاه نفت با دانش ایرانی در سوریه راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر منصور بزمی، معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام این خبر افزود: پژوهشگاه صنعت نفت تا کنون توانسته است میلیون‌ها دلار دانش فنی و خدمات فناورانه به شرکت‌های خارجی ارائه دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات این پژوهشگاه، احداث پالايشگاه با دانش صد در صد ايراني در كشور سوريه است.

وي افزود: از آن‌جايي كه در ايام جنگ زير‌ساخت‌هاي اين كشور دچار مشكل شده است مي‌توان در زمينه ساخت پالايشگاه و ديگر موضوعات مرتبط به آن‌ها صدور خدمات مهندسي و ليسانس را ارايه كرد؛ بر همين اساس اين پالايشگاه تمام ايراني با دانش فني پژوهشگاه و با سرمايه‌گذاري كشورهاي خارجي طراحي شده است و ظرفيت آن در فاز اول ۷۰ هزار بشكه در روز است.

بزمی گفت:‌ همچنین در حال حاضر ۷ واحد مهم پالایشی با دانش فنی پژوهشگاه در حال کار است و در حال حاضر دو واحد در حال نصب است كه يكي از آن‌ها در پاييز امسال راه‌اندازي خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که تمام پروژه‌های اجرا شده در این پژوهشگاه پژوهش محور است، گفت: پژوهشگاه همواره تعاملات گسترده‌اي با مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي در طول‌ سال‌ها فعاليت خود داشته است، به گونه‌ای که تعداد زیادی از دانشجویان دوره دکتری و فوق لیسانس در این پژوهشگاه مشغول گذارندن پایان‌نامه‌های خود هستند و هيچ گاه اين مجموعه خود را رقيب دانشگاه‌ها و مراكر علمي نمي‌داند.

بزمي ادامه داد: معمولا فعاليت‌هاي آكادميك و آزمايشگاهي و مقياس بنچ در دانشگاه‌ها انجام مي‌شود و فعاليت‌هاي مربوط به پايلوت و تجاري‌سازي در مراكز پژوهشي دنبال مي‌شود؛ از اين رو هيچ‌گاه نمي‌توان دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي را رقيب يكديگر دانست بلكه اين دو مجموعه در طول هم قرار دارند.

انتهای پیام